Gå till innehåll

Livslängd MH-lampa


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

För mig verkar det som att den blå färgen försvinner först och att de sedan blir gulare och gulare eller rödare. Mina Coralvue 250w 10 000k gick ungefär 7 månader (8 / 24 ) innan jag tyckte de var kass. BLV lovar 8000 timmar på sina MH men hur färgen är då vet jag inte. Alla som bytt till nya lampor med annan K verkar tycka att de nya har bättre färg men om det beror på att de nya har en bättre färg eller att de gamla har tappat det snygga ljuset vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arcadia har jag för mig har sagt 1000 timmar... Själv körde jag på en uppsättning tills en lampa bokstavligen smällde en gång....

Lät inte som ett lämpligt bytes intervall...

*PANG!* Jahopp.. dags att beställa ny lampa... :skrattar:

Någon som vet livslängd på BLV's lampor? jag trodde dom skulle hålla ett år, men kör man 8 timmar per dag så blir det ju *tänker så det ryker ur öronen* runt 2900 timmar(?) per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har en coralvuelampa. Känner att den ballat ur så det är nog dags att byta. Hade först tänkt att uppgradera till till 2x250 W över mitt 250 l. Tycker det är svårt att få ljuset att sprida sig tillräckligt då akvariet är 90 långt, 60 djupt. Blir en el del "döda punkter" som inte ljuset når. Jag sänkte min nuvarande 250 W för att få ner mer ljus till stenisarna men om jag byter lampa kanske jag kan höja igen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, ja du chrille... jag får väl skylla på att jag inte hade fått mitt morgonkaffe när jag skrev det där inlägget ;)

Tror jag har en coralvuelampa. Känner att den ballat ur så det är nog dags att byta. Hade först tänkt att uppgradera till till 2x250 W över mitt 250 l. Tycker det är svårt att få ljuset att sprida sig tillräckligt då akvariet är 90 långt, 60 djupt. Blir en el del "döda punkter" som inte ljuset når. Jag sänkte min nuvarande 250 W för att få ner mer ljus till stenisarna men om jag byter lampa kanske jag kan höja igen då.

jag har en 250w över min burk som är 120x50x60, tycker det räcker fint, visst blir det lite sämre ljus mot kortsidorna, men där har jag koraller som inte kräver lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis bytt lampor och på BLV: paket står det 6000 brinntimmar.

Det kanske man ska ta med en nypa salt antar jag kan inte tänka mig att den lyser lika hela vägen.

Det är väl som vanligt, dela tillverkarens siffor på hälften. Även om så är fallet så är det ju ~1 års brinntid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg körde Arcadia 10 000 70w 13000k i två och ett halvt år (12 timmar per dag) över mitt sötvattens växtakvarium. Efter två år bytte jag en av tre lampor men det gick knappt att se skillnad på färgen. Den nya var en aning grönare och hade 10% mer lumen. Jag hade inte PARmätaren då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...