stephanie Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 hej jag heter stephanie och jag undrar vad man ska tänka på när man skaffar ett saltvattensakvarie, har haft ett vanligt sötvattens innan.M.V.Hstephanie Citera
oveb Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Det bästa är att börja med en god bok om saltvattensakvarier !Typ denna Citera
Sillen Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Hej och välkommen till en hobby som fångar en!Det är svårt att ge tips rent generellt men det viktigaste är nog att ta god tid på sig och läsa massor. Här på guiden finns massor att läsa men en bra bok är inte heller dumt,Vad har du för tankar på ditt kar? Storlek? Innehåll?Börja berätta får du säkert mer tips!Lycka till!EDIT: Exempel på bra bok! https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 Citera
stephanie Postat 5 november 2006 Författare Postat 5 november 2006 Tack för svaren Jag hade tänkt mig ett 80l eller större med några clownfiskar (ca 2 ) som start. vet inte riktikt men villgärna har mer tipps om vad jag ska börja med för fiskar o.s.v // Stephanie =) Citera
Wiking Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Clowfiskar är ett bra val. Men börja med att läsa på en hel del.Först och främst så kan du gå till biblioteket och låna några böcker, finns de inte hemma så be dem låna från ett annat bibliotek.S Fosså och A-J Nilsen har skrivet en serie som heter Korallrevsakvariet.Daniel Knop en nyare bok som heter Saltvattensakvariet.Läs dem flera gånger, sedan ett par gånger till. Samtidigt kan du leta svar på dina frågor på denna siten, här finns mycket.Försök också komma i kontakt med någon som bor nära dig du kan besöka, det skulle ge dig god hjälp. Citera
per.w Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Viktigast är budgeten faktiskt.... Det blir alltid mer kostsamt än vad man tänkt sig...... Man kan ha en liten burk utan allt för mycket utrustning, men det tillkommer alltid prylar som man inte räknat med....Bara ett tips att ha med i bilden!!//Per. Citera
Drullputt Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Köp ett mollyhotell, perfekt om du ska ha kring 80 liter.Sätt i 15-20kg fin ls. så är du på god väg.www.nano-reef.com Citera
Sillen Postat 5 november 2006 Postat 5 november 2006 Glömde säga en sak förut. Använd söktjänsten här på guiden och sök då på nano. Du kommer hitta massor av bra läsning. Ställ sedan frågor på det du inte förstår. Här på guiden finns det även bra artikllar att läsa. Citera
stephanie Postat 6 november 2006 Författare Postat 6 november 2006 Nu har man läst 3 böker på tre dagar har några fler att läsa, men det är välldigt interesant. Nu får man gå till litte fiskafärer och titta runt lite och se! Citera
Sillen Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Nu har man läst 3 böker på tre dagar har några fler att läsa, men det är välldigt interesant. Nu får man gå till litte fiskafärer och titta runt lite och se!Blivit sugen på något då? Citera
alofstrand Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 mm hör med affärerna om du hittar en fin fisk och vilka de passar ihop med och ifall du skall ha koraller så att fiskarna inte äter upp dem... Zoogiganten har kvällar där dom föreläser om saltvattensakvarium, där berättar dom om allt kring akvariet allt från uppbyggnad till ljuset och fiskar och koraller... gå på en sådan kväll, det kommer att hjälpa jätte mycket..mvh Andreas Citera
stigigemla Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 En god idé är också att besöka några akvarister i närheten, titta och fråga. Citera
stephanie Postat 7 november 2006 Författare Postat 7 november 2006 Blivit sugen på något då?Man blir sugen på allt, men ska titta runt lite till och se. Citera
stephanie Postat 7 november 2006 Författare Postat 7 november 2006 mm hör med affärerna om du hittar en fin fisk och vilka de passar ihop med och ifall du skall ha koraller så att fiskarna inte äter upp dem... Zoogiganten har kvällar där dom föreläser om saltvattensakvarium, där berättar dom om allt kring akvariet allt från uppbyggnad till ljuset och fiskar och koraller... gå på en sådan kväll, det kommer att hjälpa jätte mycket..mvh AndreasJo jag har varit på zoogiganten och frågar lite, jag fick höra om en sån kväll och tror nog att man ska ta sig dit nästa gång:) . Citera
stephanie Postat 8 november 2006 Författare Postat 8 november 2006 Så nu var det dax att köpa akvarium, ska ut och titta runt lite och se vad man hittar funderar på ett 80 eller 100l men man får se vad man hittar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.