Gå till innehåll

Calles första, eller ja, andra saltvattenskar...


Bobbo

Rekommenderade inlägg

Köpte för dryga månaden sedan ett 220 kar av Svärd som destovärre sprack i botten efter en vecka....Bara att bryta upp golvet i källaren och svära ve och förbannelse. Dock så var föräkringskillen ytterst hjälpsam och stärkt av detta och ivrigt påhejad av Dave (Sickboy) så bar det av till Skara för att köpa ett 540kar med 80 kg levande sten och en del skivanemoner och mjuk koraller.

post-2185-14468913300219_thumb.jpg

Efter ett snabbstopp på Jula i Skara där vi införskaffade ett par rejäla tunnor bar det av hem till killen som hade karet. Det var riktigt illa skött men då jag började jobba ett par timmar senare så var det bara att kötta på. Vi sparade så mycket av vattnet som vi kunde och fraktade all levande sten i de nyinköpta tunnorna med vatten från karet. Var lite tungt att släpa på men det funkade....

Dagen efter började operation skrubba sten, efter att ha inhandlat ett par nya fräsha stålborstar satte jag och Sickboy igång med att skrubba för brinnande livet. Vi rengjorde karet vilket mot alla odds gick relativt lätt, hade räknat med att det skulle ta en vecka som det såg ut, men, men.... Fyllde upp med ca 200l av det gamla vattnet som luktade apa så snabbt i med en laddning aquapos och aktivt kol vilket fixade till freshören på vattnet inom ett dygn. Började med att fylla upp med ca 50 kg levande sten, varav 25 kg var nyinköppt till det andra karet (inkörd i tunna under 1v och fraktad i vatten från handlaren). Blandade dessutom till ca 150l nytt saltvatten som blandades i och färgen på vattnet och lukten var som bortblåst.

Mer salt beställdes på PWSS men naturligtvis så fuckade Bussgods till det och skickade grejorna åt fel håll.... I stället blev det en tur ner till Ciklidhobby där salt införskaffades, kunde fan inte vänta en vecka på att fylla karet, och karet fylldes med vatten och ytterligare 30 kg levande sten.

Så som de flesta vid det här laget har insett så är inte min främsta egenskap tålamod, utan nu var det dags att fylla upp karet efter att ha kontrollerat att vattenvärdena var bra efter ytterligare en vecka. Iväg och införskaffa en Salaris, en kaninfisk (var mycket bubbel alger i karet från början som jag hoppades att denna skulle ta), ett gäng sniglar, små blåa eremiter, lite räkor, en sandvändare, grus och en ny 1000l pump. Hade dessutom ett par Clowner som David härbergerat efter första karets kapitulation samt att han efterskänkte 2 yellowtail damsells.

Efter ytterligare en vecka så var vattenvärdena fortfarande stabila och det kliade i köpfingrarna, en hepatus, 39W UV, en sixline wrasse, en jordgubbsfisk samt en Mandarin blev det denna gången. Min dotter kommer att tacka mig för att jag spenderar hennes framtida studiefond på något så vackert som ett saltvattensakvarium.

post-2185-14468913298942_thumb.jpg

I helgen så började brunalgerna göra sig påminda på gruset och vi (jag och Dave) drog till Karlstad där 2 st Pulinaris, en Pinsettfisk, 4 st stora eremiter och en fungia införskaffades.

post-2185-14468913298166_thumb.jpg

Desto värre tog det bättre vetandet semester på den här turen och jag föll för en anemon, vit med blåa toppar, som jag inte kunde motstå. Den har funnit sin plats i karet efter ett par dygn även om den har valt en förvånansvärt skuggig plats med begränsad strömmning. Får se vart han tar vägen. Om någon vet vad detta är för en art så upplys mig gärna, det enda handlaren visste var att det är en sand anemon....vad nu det innebär.... Har efter lite sökande på nätet kommit fram till att det troligtvis är en Heteractis crispa eller "Seabae anemon". Om ni har tips som kan hjälpa till att tydligare artbestämma den så tas det tacksamt emot.

post-2185-14468913298617_thumb.jpg

Karet börjar nu se hemtrevligt ut även om det saknas en sump så att jag kan bli av med all teknik. Detta kommer dock inte förens dess att det nya golvet är på plats så att jag kan ställa ut karet där det skall vara.

Har ju hastat rätt så bra vad gäller igångkörningen av karet men så här långt har värdena varit mycket stabila. Använder även bakterieflora/biostarter på burk vid uppstarten för att stötta upp. Stenen som följde med karet var full av kräftdjur, rörmaskar och annat gott för Mandarin, pinsettfisk och sixliner att kalasa på.

post-2185-1446891329875_thumb.jpg

Som synes så finns det ett stort behov av att snygga till med lite vettigare pumplösningar, en sump och en riktig möbel för att fullt ut få det estetiska sinnet helt tillfredställt, men det kommer som sagt inom ett par månader.

post-2185-14468913299655_thumb.jpg

post-2185-14468913299995_thumb.jpg

Har nu ytterligare ca 25-30 kg levande sten som ligger i tunna med vatten, skummare och pumpar som jag eventuellt funderar på att dra igång mitt "första" kar med igen efter att jag bytt botten rutan på detta. Får se hur jag gör men har all teknik som behövs för detta även om den inte är av nyaste årgång... :-)

post-2185-14468913299438_thumb.jpg

post-2185-14468913299537_thumb.jpg

post-2185-14468913299782_thumb.jpg

post-2185-14468913299911_thumb.jpg

post-2185-14468913300096_thumb.jpg

post-2185-14468913300301_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Allright! äntligen tummen ur, det e helt ok att helgonförklara mig då jag praktiskt taget har byggt detta kar o gjort allt själv.... haha.. ha.

E impad av din lampa till höger, den nya 16000 k lampan. Fint vitt ljus. Sen e det skoj att du gett impulsköparen ett ansikte här på forumet, för det har inte funnits någon förut . . : )

Bra jobbat Calle!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det var som sagt inte ett av mina bättre ögonblick när jag kom hem och insåg att kar och sump låg under golvbrädorna. Men så är det....

Acropororna (antar att det är bubbel alger du menar) är för tillfället i alla fall i shack, så för tillfället så plockar jag dom som jag ser ploppar upp och hoppas att dom håller sig på en låg nivå. UV filtret hoppas jag skall hjälpa till att begränsa spridningen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta nu för alla medlemmar hur jag flyttade alla möbler, bröt upp golvet, ställde dit min egen avfuktare, sågade upp plankorna, eldade med dem så du inte fröst o sen körde bort skräpet... Allt medans du badade i vittvin o torkade dig med gravlax.. :D

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha...du menar om den gången när du kom hem och var bakis, la dig på soffan och kollade på mitt kar i 2h och sedan gnällde över att jag inte fixade lunch till dig tillräkligt snabbt? Jo just, det kommer jag ihåg... :-)

Wanker.... :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det var som sagt inte ett av mina bättre ögonblick när jag kom hem och insåg att kar och sump låg under golvbrädorna. Men så är det....

Acropororna (antar att det är bubbel alger du menar) är för tillfället i alla fall i shack, så för tillfället så plockar jag dom som jag ser ploppar upp och hoppas att dom håller sig på en låg nivå. UV filtret hoppas jag skall hjälpa till att begränsa spridningen med.

njae inte precis, bubbel algen som du har är säkert valonia. acropora = stenkorall = sps, det är tydligen en hel del folk här på guiden som har fått parasiter på sina koraller. jag som skrev lite missvisande tyvärr, finns en tråd om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering med teknik:

Belysning: 2x250 W, en på 1600K och en på 1700+ K med dryga året på nacken, kommer att köra med 2 st på 1600K i framtiden. Ett 40W rör med blåljus samt hemmabygd månbelysning al'a Biltema med 4 st blåa dioder och transformator (total kostnad 89 kr).

Pumpar: Ca 8000l pumpkapasitet i dagsläget, verkar vara rätt så lagom men vill ha ner antalet pumpar och även den fysiska storleken på dem.

Skummare: Aquamedic Turboflotor 1000 multi SL

UV-filter: Deltec UV-C 39W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njae inte precis, bubbel algen som du har är säkert valonia. acropora = stenkorall = sps, det är tydligen en hel del folk här på guiden som har fått parasiter på sina koraller. jag som skrev lite missvisande tyvärr, finns en tråd om det.

Ok, blev lite osäker på om du hade skrivit fel.... Du har helt rätt i att det är Valonia som är mitt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd Hultis, har inte läst den tidigare.... Kan vara bra att ha i åtanke med den gamla stenen som följde med karet, kan tänkas att det finns en del parasiter där i. Har ju precis introducerat min första hårdkorall så får väl se hur den mår efter ett par veckor.

Hoppas dock på att Pinsett, Sixliner och även Madarin till viss del kan hjälpa till att beta av eventuella parasiter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också LSen fick en bra touch!

PS.. tog ett tag innan jag hajade din rubrik... tråkigt med första burken. Men tippset är väl annars att man tömmer det på vatten innan man lyfter va ;)

Fan, visste att det var något jag missat... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här går det undan märker jag. Jag har en lite bit seriatopora hystrix till dig stenkorall

SPS = Small-Polyp Stony

LPS = Large polyp stony

Seriatopora Hystrix Bird's Nest coral på vanlig svenska fågelbokorall

Tackar, tackar jörgen...Blir fin att ha på mittenpelaren...där är det lite naket för närvarande. :ler:

Måste ha en ordentlig genomgång i hur man buffrar KH, Ph och Kalk någon dag med... Börjar lätt snurra när man läser om det och det finns lite för många alternativa metoder. Men vad jag har kommit fram till så verkar Balling metoden vara den mest ekonomiskt och praktiskt gångbara, stämmer detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. en kalkreaktor är nog det billigaste i längden men om man inte har så mycket stenkoraller så duger t.ex saliferts coral calsium och magnesium som man doserar 1-2 ggr i veckan samt att man buffrar kh't med lite bikarbonat

Ok, då får det bli en sådan lösning.... Försöker köra enligt KISS metoden (Keep It Stupid Simple) så här i början med, slipper man förhoppningsvis en massa otrevliga överskningar.

Dave har ju dock problem med att höja sitt Ca med motsvarande metod, men han använder å andra sidan inte något magnesium vad jag vet och det är klart då sjunker ju Ca-halten lik förbannat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med coral calsium länge innan jag fick börja med kalkreaktor utan problem och då hade jag ändå en hel del stenkoraller. Du lär inte behöva en kalkreaktor på länge kalle dessutom så surar den ner så då behöver du kompensera ph't med kalkvattenmixer. Jag har numera gått över till Ballingmetoden. Jag har en flaska coral calcium och en Magnesium som du kan få köpa och dessa borde räcka några månader för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med coral calsium länge innan jag fick börja med kalkreaktor utan problem och då hade jag ändå en hel del stenkoraller. Du lär inte behöva en kalkreaktor på länge kalle dessutom så surar den ner så då behöver du kompensera ph't med kalkvattenmixer. Jag har numera gått över till Ballingmetoden. Jag har en flaska coral calcium och en Magnesium som du kan få köpa och dessa borde räcka några månader för dig.

Kanon det, värdena ligger fortfarande bra men då jag ändå är hemma och sjuk nu ett par dagar så kan det vara kul att börja sätta sig in i det hela. Hur jobbar du i veckan? Ledig? Vi kan ju höras av någon dag.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då får det bli en sådan lösning.... Försöker köra enligt KISS metoden (Keep It Stupid Simple) så här i början med, slipper man förhoppningsvis en massa otrevliga överskningar.

Dave har ju dock problem med att höja sitt Ca med motsvarande metod, men han använder å andra sidan inte något magnesium vad jag vet och det är klart då sjunker ju Ca-halten lik förbannat.

fått upp ca nu och jag tillsätter mg och jod. Får ta o köpa calcium o magnesiumhydroxid o meka med.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...