Gå till innehåll

Calles första, eller ja, andra saltvattenskar...


Bobbo

Rekommenderade inlägg

Klorid Dave inte hydroxid hehe..Ta det lugnt med joden. lätt att överdosera, Jag har överdoserat kaliumjodod i 828L karet med följd att allt har dött! nä skoja bara. Mina blåa acroporor har tappat i färg litegrann. Köp dig ett jodtest om du håller på med jodtillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nu fått min anemon artbestämmd och det verkar som om jag hade rätt, det är en Heteractis crispa.... Problemet är att den saknar Zooantheller (var det rättstavat???) vilket ju innebär att det blir svårt för den att överleva utan att bli matad, vilket kille som sålde den till mig sa inte skulle vara några problem alls. Får se om jag kan få den stackars kraken på bättringsvägen genom lite utfodring.

Men skall även ringa till handlaren och vräka galla ur mig..... Försäkrade mig om att den var vid god vigör och klarade av att leva på fotosyntes endast.... Jävla runt hörnet garanti.... Ska han få äta upp.... Min fungia som jag införskaffade på samma stället mår inte heller så vidare värst bra men är osäker på om den håller på att byta vatten eller något så får se om han kommer.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Svärd varit förbi med lite hårdkorall fraggar. Skall bli kul att se hur dom tar sig. Fick bland annat en liten stump med en röd som blev ruskigt snygg i månluset... neonröd...ascool... :-)

Tillsammans med de jag fått av Dave och de som var med karet så har jag en mindre samling nu.

Tack skall ni ha grabbar.... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu förlorat mina första innevånare i karet. Den Fungia och en sand anemone som jag köpte vid senaste shoppingturen har desto värre gått hädan. Nu i efterhand kan man väl säga att detta inte var några högoddsare direkt men synd ändå. Kunskap kostar, speciellt när man åker 20 mil enkel väg för att impulshandla.

Kan dock tycka att det är lite dåligt av handlaren att sälja anemoner i så dåligt skick. Enligt de kommentarer jag fick på reeflands forum när jag la upp bilder på den så dömde dom ut den direkt.....Borde en handlare veta kort och gott..... vilket gör det ännu mer irriterande att han intygade att den var i mycket bra skick.... Men men.... Har han förlorat en kund i alla fall.....

/Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu förlorat mina första innevånare i karet. Den Fungia och en sand anemone som jag köpte vid senaste shoppingturen har desto värre gått hädan. Nu i efterhand kan man väl säga att detta inte var några högoddsare direkt men synd ändå. Kunskap kostar, speciellt när man åker 20 mil enkel väg för att impulshandla.

Kan dock tycka att det är lite dåligt av handlaren att sälja anemoner i så dåligt skick. Enligt de kommentarer jag fick på reeflands forum när jag la upp bilder på den så dömde dom ut den direkt.....Borde en handlare veta kort och gott..... vilket gör det ännu mer irriterande att han intygade att den var i mycket bra skick.... Men men.... Har han förlorat en kund i alla fall.....

/Bobbo

tråkigt med fungian och anemonen.. jag vill inte hänga ut någon, men det största ansvaret tycker jag ligger på våra axlar som kund. det är lite upp till oss själva tycker jag när man köper något, det är en sak om djuret ser ut att må lite dåligt i affären men då köper man det inte i regel utan bara påpekar det. men ser det friskt ut osv i affären men det blir bara sämre under transport eller börjar att se hänging ut hemma vet jag inte om man kan skylla så mycket på handlaren. han ser bara det han själv har i sina kar.

vill inte kasta moral kakor hit och dit men det är så jag känner det om jag skulle förlora någon invånare som såg bra ut i affären. då skyller jag på mig själv varför jag inte gjorde si eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemonen dömdes ut direkt utifrån ett foto som var taget dagen efter den köptes, alltså att handlaren inte skött den och den köptes i ett skick som skulle leda till döden. Dock såg det skicket ut o vara ok för min del: stängd mun o tentaklerna var långa o fina, bra färg på foten. Sen kom det att visa sig att den inte käkade o sen dog.. boring. Sen sålde samma handlare en blekt magnifica till mig (visste jag inte om då tyvärr) och att han hade ett antal gula färgade magnificor i samma kar. Med den infon jag har nu så tycker jag inte det är moraliskt rätt. Men visst nästa gång kan jag ju säga " den köper jag inte då den är färgar/blekt och att du som handlare bidrar till att skövla naturen" men nästa okunniga kund kommer inte att veta det... Så vems e ansvaret?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemonen dömdes ut direkt utifrån ett foto som var taget dagen efter den köptes, alltså att handlaren inte skött den och den köptes i ett skick som skulle leda till döden. Dock såg det skicket ut o vara ok för min del: stängd mun o tentaklerna var långa o fina, bra färg på foten. Sen kom det att visa sig att den inte käkade o sen dog.. boring. Sen sålde samma handlare en blekt magnifica till mig (visste jag inte om då tyvärr) och att han hade ett antal gula färgade magnificor i samma kar. Med den infon jag har nu så tycker jag inte det är moraliskt rätt. Men visst nästa gång kan jag ju säga " den köper jag inte då den är färgar/blekt och att du som handlare bidrar till att skövla naturen" men nästa okunniga kund kommer inte att veta det... Så vems e ansvaret?

Dave

svårt att svara på ditt meddelande men det är ju från fall till fall, speciellt då anemoner är såpass känsliga och kluriga. ser handlar´n att den är dålig så borde personen säga det. finns många sådana här trådar guiden redan så diskussionen kan fortsätta där isf. vill inte förstöra bobbos tråd mera med detta.

edit: bobbo skrev inte samma som dig om situationen så därför skrev jag som jag gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att svara på ditt meddelande men det är ju från fall till fall, speciellt då anemoner är såpass känsliga och kluriga. ser handlar´n att den är dålig så borde personen säga det. finns många sådana här trådar guiden redan så diskussionen kan fortsätta där isf. vill inte förstöra bobbos tråd mera med detta.

edit: bobbo skrev inte samma som dig om situationen så därför skrev jag som jag gjorde.

Trevligt att du inte vill förstöra min tråd med mer av detta men för att förtydliga så att inte fler "missförstår" mig så ger jag ytterligare lite information. Har 2 huvudpunkter som är enkla att följa....

1. Handlaren hade flera gula och i grundfärgerna kritvita exemplar.

Vad vi inte visste då var att Vita anemoner är blekta (eller i så dåligt skick att alla zooxanthellae är borta), gula är färgade vilket verkar vara "common practice" i handeln. Detta innebär dock att man har ihjäl merparten av alla zooxanthellae som är förutsättningen för att anemonerna skall överleva. Detta tog mig ca 30 min att få reda på efter hemkomst och en handlare borde veta detta. Problemet är ju det att Anemonen ser ut att må jättebra, för den oinvigde bättre än dess bleka kanske lite smutsiga naturliga färger.

2. Det enda jag visste om att ha anemoner i akvariemiljö vid tillfället var att dessa är känsliga för transporter och att de har dåliga möjligheter att överleva om det flyttas för ofta. Jag frågade därför hur den mådde och om den behövde matas. Svaret var då att den mådde prima och inte behövde någon mat för den alstrade de näringsämnen den behövde genom att ta upp ljuset i karet. På vägen hem kom jag på att jag glömt fråga om den skulle introduceras i karet på något speciellt sätt. Jag ringde upp och svaret blev då att det inte behövdes. Koppa in den som vanligt så söker den upp en egen plats där ström/ljusförhållanden är optimala.

Det här är för mig uttalanden från handlaren som säger att anemonen är i bra skick och du kommer inte att få några problem med den. Vid introduceringen så satte sig anemonen dock konstigt till, den satte sig skuggigt och där det inte var strömt. Detta gjorde mig bekymrad för så hade jag inte fattat det på säljaren. Märk väl att jag dock är osäker på om han sa något här eller om jag läste ut mer ur det han sa än vad jag borde, för min kunskap sa mig att anemoner vill sitta där det är ljust och strömt vilket inte är fallet med den sort jag köpt. Lade ut en trevare här på SG för att försöka få svar….inget….la därför ut en trevare på reefland där jag omgående fick veta vad för art och i vilket skick den var.

Slutsatserna här är alltså från min sida även dom 2.

1. Det är för djävligt att man på dylikt sätt plågar ett stackars djur för att få det att se attraktivt ut under några veckor när detta dessutom minimerar möjligheterna för djuret att överleva. Är som att köpa en bil lackerad med frätande syra….hoppas nu bara allt ser bra ut tills den kommer ut från butiken…. Moraliskt riktigt eller ej…. Enligt mig inte!!!

2. Jag ställde dom frågorna som jag kunde i min okunskap och fick raka svar som tydde på att anemonen mådde bra. Med den kunskap jag har om anemoner idag säger dessa uttalanden en hel del om den som sa dom. Skall personligen ringa och prata med honom för att reda upp detta oss emellan men har svårt att se hur han med sin expertis kan ge den typen av svar utan att ljuga….

Du har rätt i att man som kund har en del ansvar med. Jag köpte vid samma tillfälle en fungia som även den dog efter 4-5 dagar vilket jag får leva med. Lika korkat köp det med kan jag tycka i efterhand, men i fallet med anemonen ställde jag frågor och fick svar som sa att det fanns bra förutsättningar när det i själva fallet inte fanns några. Men det kanske är ok när man har åkt 20 mil enkel väg att prångla ut lite, riskerna minskar ju att man kommer tillbaka och klagar.....

/Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom du är ganska ny i gamet,tycker jag det är handlarens fel att sälja anemoner som dessutom sjunger på sista versen,gjorde själv samma miss,dock var min frisk och växte så mycket att jag fick ge tillbaks den efter ett halvår,jaja förövrigt tycker jag det verkar snurra på bra för dig,kul med nya "hungriga" saltisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit... Det här får mig att fundera.

Vita anemoner är alltså blekta för att se ut så?

Vilken tur att vi inte köpte på oss den stora vita anemonen vi såg på en större akvariefirma i stockholmsområdet, det hade inte känts bra att ha med den hem i karet. =(

Jag har kanske inte sökt ordentligt noga, men det kanske är upp till oss akvarister här på SVG att dra ihop en informationstråd kring detta? (Satt "sticky" i avdelningen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt Svärd. Det finns vita Anemoner i naturen. Men då är dom inte som dom exemplar som jag och David köpte kritvita. Har dom zooxanthellae i sig så blir dom av detta "missfärgade". Den jag köpte är helt vit i grunden men zooxanthellae gör att ett friskt exemplar är grått, brunt eller bäsht. I mitt fall hade inte blekning behövt vara orskaen till att den var vit, stress kunde även det varit orsaken. Hursomhelst så är anemonen kritvit så saknas zooxanthellae vilket innebär att det är ett dåligt exemplar. Wetwebmedia som du la in en länk till har ju ett otroligt underlag om man vill lära sig mer om anemoner som starkt kan rekomenderas. Där kan man läsa mer om hur ljus, vatten parametrar, färgningar o.s.v. påverkar anemonerna.

/Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit... Det här får mig att fundera.

Vita anemoner är alltså blekta för att se ut så?

Vilken tur att vi inte köpte på oss den stora vita anemonen vi såg på en större akvariefirma i stockholmsområdet, det hade inte känts bra att ha med den hem i karet. =(

Anemoner kan vara vita men inte kritvita, dvs var den anemonen som du såg vit som ett vitt A4 utan några missfärgningar så gjorde du rätt. Var den däremot lite smutsigt vit så kan den ha varit i bra form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit... Det här får mig att fundera.

Vita anemoner är alltså blekta för att se ut så?

Vilken tur att vi inte köpte på oss den stora vita anemonen vi såg på en större akvariefirma i stockholmsområdet, det hade inte känts bra att ha med den hem i karet. =(

Jag har kanske inte sökt ordentligt noga, men det kanske är upp till oss akvarister här på SVG att dra ihop en informationstråd kring detta? (Satt "sticky" i avdelningen)

Bra ide! det hade hjälpt oss om vi hade läst den innan vi åkte, hoppas bara jag kan få min o överleva. Den är ju rätt hårt åtsatt från början, verkar som vissa i världen ser dessa djur som förbrukningsvara?! Desto längre jag håller på med denna hobby får jag svårare att ta dålig behandling av våra akvarieinnevånare.

Dock kan jag säga om handlaren i Karlstad att de fiskar jag köpt där är välmående och alla har överlevt utan parasiter eller liknande! Så allt är inte mindre bra där!

Nu Bobbo får du bara ta nya tag, du har ju ett kar som börjar bli mycket fint! Får ha fragmeet någon kväll o ta in folk som bor inom resonligt resavstånd o byta fraggar tills vi tröttnar... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare ett setback i mitt nya kar. Kom ner och fick se min tidigare så välmående pincettfisk flyta med strömmen på eftermiddagen idag. Har under dagen sett att den hållt sig undan ibland den levande stenen men inte funderat så mycket på det. När jag fiskade upp den fick jag se att fjällen tagit en del stryk på ena sida och att den blödde lite..... Vad kan ha gjort detta med den.... Har ju ett par nya eremiter som är rätt så rejäla (rödbenade köpta i Karlstad) som är de enda jag kan tänka mig för tillfället. Har även en boxar räka men har svårt att tro att den skulle ge sig på pincetten, den har ju dessutom funnits i karet i en månad nu utan att skada några andra. Någon som har några uppslag???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetten är en extremt svår fisk och ditt kar är i stort sett nystartat och jag vill rekomendera lättare fiskar i början. En gul kirurg som ersättare kanske?

Japp Jörgen, vet att den är svår. Har dock så vitt jag kunnat se varit mycket välmående fram tills nu. Hade det inte varit för att någon/något skadat den hade kanske någon sjukdom tagit den, vad vet jag. Synd bara då det är en väldigt vacker fisk som inte var hutlöst dyr och dessutom väldigt social normalt.

Gul kirurg ligger för tillfället högt upp på inköpslistan tillsammans med en Zebrasoma xanthurum som även den är väldigt vacker.

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skadan kan vara att den kommit in i nåt insug,när den redan varit svag,ja det är trist med pincetterna för det är grymt vackra,har hört av en del att dom är friska och äter

för att sen bara dö knall o fall, Cyanidfångst?

Ja, kanske är som du säger Crille att den hastigt insjuknat och dragits in i ett insug. Skulle faktiskt inte vara omöjligt med tanke på hur skadan såg ut faktiskt. Lär inte bli någon ny nu i brådrasket i alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...