Gå till innehåll

Calles första, eller ja, andra saltvattenskar...


Bobbo

Rekommenderade inlägg

Japp, ska försöka ta den snart.

Har ryckt upp de röda eremiterna ur karet nu och lagt i ett par fällor för att se om jag kan få upp något oväntat. Vet att jag har en krabba som jag fick av göran som var av okänt ursprung/art som jag nog helst skulle vilja ta upp nu. Har dessutom sett spår av ytterligare en krabba/kräfta av mindre storlek men är osäker på vart den kommer ifrån. Hoppas att jag kan få in dessa i fällorna (ala petflaskor) som jag satt upp. Körde med dom i natt men inget resultat. Agnade med djupfryst torsk men är väl inte fint nog för dom små asen, skall väl vara rysk kaviar antar jag. Dave var snäll och övervakade första nattens fångstförsök medans jag låg och sov på övervåningen.... Ge den gubben en GT så kör han loppet.... :skrattar::smiley20:

Jo det var ju skoj, Calle försvann o skulle hämta mer Gin o Tonic, då han inte kom tebaks efter 20 minuter fick jag gå upp o leta, då hade han somnat i sin dotters säng... Fin kompis, kan nästan vara vaken 2 timmar i sträck... he he

Ne det blir nog fångst snart, bara o ha is i groggen (GT)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har under de senaste veckorna haft en tendens att sitta och blänga på karet nattetid och tycker att det verkar som om jag fått mindre "bristle worms" men har i stället sett fler arter. Har dels dvs. olika rörmaskvarianter som är väl synliga men dessa är ju fast förankrade så dom vet man ju var man har.

Det som oroar mig är att jag på sista tiden sett lite fler plattmaskar som kryper runt på stenen, inte så värst stora men vill helst inte att dom skall bli det heller.

Har en sixliner som e fet och trind som en silltunna men denna tror jag inte tar dom största plattmaskarna som jag har sett (ca 7-8mm länga och 3 mm breda). Det jag nu funderar på är om det finns någon annan firre som är duktig på att massakrera dom små asen? Kanske en Kejsare eller något kan vara lite tuffare.

Vill helst ha något som är vackert att se på eller har en stark personlighet så att det passar in med karets övriga innevånare. Tacksam för tips.....

Kommer ju snart att flytta karet så då blir det ett sötvattensdopp för stenen innan jag åter placerar den i karet vilket bör minska poppulationen av mask men som nyttofisk är alltid bra att ha koll på om det skulle dyka upp en i affären när man är där.....

Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att flytta antingen acroporan eller stjärnpolyperna lite. Alltså de på sista bilden.

Tack för tipset Ted.

Tanken är ju att jag skall flytta karet så småningom och hade satt stjärnpolypen på ett bra avstånd från akroporan men mattan växer som som fan så har nu flyttat delar av den för att inte förstöra basen på akroporan.

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du sötbadar stenen, hur går det med räkdjuren som din mandarinfisk lever av?

Känner på mig att det blir jag som får konka ditt kar själv då du mest pratar o dricker rödvin. . . :)

Dave

Något säger mig David att din verklighetsuppfattning inte helt överenstämmer med hur vi andra uppfattar den.... :snurrig:

Men det är ok, du har bra koll på Ginmetoden vilket är det viktiga.... he he he

Du har även rätt i att räkdjuren kan ta stryk vid en sötvattendoppning. Men med tanke på hur snabbt räkdjur förökar sig borde det gå ganska snabbt att få igåne en ny population, men det återstår att se. I värsta fall får vi la dra ut till Lysekil och samla lite andra arter på plats. Dags att dra på sig tuberna och dra ner nu snart, vart åt helvete för länge sedan.... Kan vi plocka lite Trollhummer med och plantera in i karet och kolla om dom mår något bra bland den levande stenen. :)

Ha det, loverboy....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Ted.

Tanken är ju att jag skall flytta karet så småningom och hade satt stjärnpolypen på ett bra avstånd från akroporan men mattan växer som som fan så har nu flyttat delar av den för att inte förstöra basen på akroporan.

/Carl

<ja de hade vart synd om acroporan hade blivit gorgon lookalike

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<ja de hade vart synd om acroporan hade blivit gorgon lookalike

Ja stjärnpolyperna växer verkligen explosionsartat.... Börjar redan komma nya på stenen där den satt bredvid akroporan bara efter ett par dagar.... Blir nog till att skrubba en del sten när man flyttar karet med så att den inte tar över fullständigt.... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...