Gå till innehåll

Lite tips please...


Thessan

Rekommenderade inlägg

Tjing

Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG!

Trevligt att du satsar på ett rejält kar från början, hoppas du blir kvar i hobbyn.

Akvarieflytten kommer säkert att gå bra, även om jag hade satsat på nytt rent vatten, så kan det nog vara bra son du skriver att ta med lite gammalt också.

Försök att ta flytten i ett svep, så att det går så fort som möjligt, så behåller du temperaturen i sten och för fiskar så gott det går.

Har själv köpt mitt 300 liters kar komplett och tog allt i ett svep, samt använde ungefär hälften gammalt/hälften nytt vatten då. Det gick bra, och endast en liten fisk dog. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit till ett suveränt forum.

Har du något kar på G med tanke på att du bestämt att köpa ett beg kar på 500 l? Jag själv har ett beg kar och tycker det är ett bra alternativ för att få ner priset. Börja läs på redan nu för du har massor av lärning framför dig.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett kar på G, köper beg först för risken är väl stor att man sedan vill ha större och större, läser så att ögonen blöder och det är så himla intressant, har haft Diskus i alla år men tycker dels att saltvatten är vackrare dessutom händer det så himla mycket så jag lär väl sitta där med näsan i glaset mest hela tiden.

En liten fråga till, allt kommer flyttas i ett svep, ska jag fixa till det nya vattnet som ska i innan jag flyttar i fisken eller ska jag ta lite vatten vartefter när fisken redan är i vattnet, rörigt skrivet men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar. jag kommer försöka få med en hel del då jag är livrädd för att förstöra för mycket i det biologiska när jag är så pass grön i det här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG!

Ett par saker..

Mät vattenvärdena på det gamla vattnet innan köpet! Inte bara de vanliga testerna.. utan även koppar, silikat. Är det inte i tip top så skulle jag bojkotta vattnet helt. (Skulle det innehålla koppar skulle jag dock avstå från hela köpet).

Regntunnor är relativt billiga (om du inte rent av kan låna några stycken en vecka utav några här på guiden). Förbered ett par hundra liter osmosvatten innan flytten och gärna ett par hundra liter färdigblandat saltvatten, så du har. Om inte osmosen är helt ny så skulle jag även mäta dess kvalitet.. Tex med en TDS mätare.

Fiskar och dylikt skulle jag ha i ett separat kar tills stenan är riggad som du vill ha den. (Tycker detta minskar stressen på både fiskarna och husse/matte)

Det du initellt får in i karet är den förutsättning du kommer att ha emot dig för att lyckats... Se till att eliminera dessa saker redan innan det blir ett problem!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tipps... "naken sten" kan du slå in i vått tidningspapper och paketera i frigolitlåder, den klarar en kortare resa hyffsat och behöver inte vara i vatten.

Tänk dock på kylan både under transporten och väl hemma!

Se till att ha (låna) ett par väl fungerande doppvärmare!

PS... Det finns flera andra trådar här på guiden om "flytt av akvarium".. kasta ett öga även på dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...