Gå till innehåll

hur hade ni gjort??


Hultis

Rekommenderade inlägg

jag har funderat mig tokig över vilket ljus jag ska köra på! endera satsar jag på en till 250 wattare till så jag har 2 x 250w + 4x80w T5 eller ska jag satsa stenhårt på att köra med 8x80W T5??

kanske kan knö in 2 rör till i efterhand? men det får vi se då.. karet är ca 55 cm från botten till vatten ytan.

någon som har en bild på 8x80W över en burk?

tacksam för många svar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenhårt med 8x80watt utan tvekan. kör på detta!!

Är övertygad själv nu att mina koraller växer bättre och mer ljus i hela karet än "punkt" belysning som Mh ger och mörka partier. Sedan så avger ju Mh mer värme över karet så det är nått du vill ha tänk sedan i sommar att du får gå och köpa kylare för att du kompletterat med mera värmekällor som MH. och dra ner på ljuset bara för karet blir varmt och du ej vill köpa någon kylare vill du ej väll heller.

en extra Mh + Kylare blir dyrare än att köpa en snygg T5 armatur över karet och slipper en brummande kylare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapten Bakåtsträvare röstar på MH.... kan inte komma ifrån att glittret från en MH ser finare ut än sterila T5:or.. sen vad som är bäst för invånarna är väl en annan femma.

känns som dött lopp..

ja det är ju dä att jag är lika sugen på Mh glittret.. *suck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju inga större problem med värme utvecklingen på sommaren heller tror jag då det är skapligt svalt i källaren, allt ljus hänger öppet i rummet och att jag har en ventil på väggen strax intill. men det finns ju alltid en bra köp/sälj marknad så det är nog lugnt om man skulle tröttna på något utav det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det vore lite skoj att prova det.. har inte hört många som kört på 8x80w heller? vilken effekt har du märkt av wrang sen du bytade till många t5 rör?

Mer färger på hela korallen och ej bara den belysta sidan som Mh ger.

(om man ej då kör med näringsfattigt vatten)

Fraggar växer ut fortare runt fäststället antingen med lim eller en håla.

Betydligt mindre värme i karet

Glitter klarar man sig utan. Vill man ha glitter i karet för syns skull så kan man snart köpa detta i affären (Julgrans glitter :skrattar: )

Prioriterar korallernas trevnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenhårt med 8x80watt utan tvekan. kör på detta!!

Är övertygad själv nu att mina koraller växer bättre och mer ljus i hela karet än "punkt" belysning som Mh ger och mörka partier. Sedan så avger ju Mh mer värme över karet så det är nått du vill ha tänk sedan i sommar att du får gå och köpa kylare för att du kompletterat med mera värmekällor som MH. och dra ner på ljuset bara för karet blir varmt och du ej vill köpa någon kylare vill du ej väll heller.

en extra Mh + Kylare blir dyrare än att köpa en snygg T5 armatur över karet och slipper en brummande kylare

pris mässigt så blir det kanske lika tror jag, behöver en 250w armatur och två lampor för min gammla ska bytas, och t5 blir en lumimaster inbyggnads balk + lite rör isf.

värmen kommer jag nog ifrån tror jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske 2 ramper så jag drar isär dom så mycket det bara går så ställer jag MH mitt emellan för att få lite glitter??

Min lösning var liknande... men med 3x250w + 2x58w (T8rör). Tanken jag hade var att rigga lysrörsreflektorerna hängande på sidorna på MH armaturen... Jag lackade reflektorernas ovansida i samma färg som MH lampans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så har min kusin tänkt göra med sin nya burk.. har lite värmeproblem och 2x250w MH blir för mycket. så han tänkte köra T5 och sen mecka in en 150w MH i mitten för lite glittereffekt.

det är nog inte så dumt ;) lite effekt borde man få ner i vattnet fast man inte använder hela reflektorns kapacitet?

Min lösning var liknande... men med 3x250w + 2x58w (T8rör). Tanken jag hade var att rigga lysrörsreflektorerna hängande på sidorna på MH armaturen... Jag lackade reflektorernas ovansida i samma färg som MH lampans...

ja det är ju ett alternativ, men jag har turen att inte behöva bry mig om det estetiska! dom ska ju bara hänga i ett akvarie rum där ingen ser :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja detta är som en gung bräda.. jag hoppas hela tiden att den andra ska hoppa av så det ena väger över det andra. men det blir nog till att att prova t5 till en början. man vill ju se och prova hur effekten skiljer sig åt. man hör ju hela tiden goda ord för t5, men å andra sidan lika många för MH... *suck*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara T5rör nu 4st 54watts och 2st 39watts till mitt 310liters sicken skillnad hade 2 st 150watts mh innan... ångrar mig inte ett dugg... jag gillar ljuset jag har fått från mina rör man har ju många färgor som man kan kombinera ihopa.... bara min åsikt

det märktes fort på dina koraller när du bytade då oxå? tycker det är lite svårt med rör valet, ljuset jag har nu är jag rätt nöjd med, men hur vet man att man kommer i närheten av det igen med enbart t5? man kan väl inte förlita sig på kelvin talet tycker jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm dom växer som bara den :) proffsodlarna utomlands kör ju mestadels med T-5 nu, det måste ju vara bra ju... fast det e klart dom har helt andra lysrör än dom som säljs här i sverige tyvärr... skall försöka få fatt i dom senaste rören om ett halvår när mina har tagit slut.... färgen är svårare... mitt ljus var riktigt skarpt om man kan säga så med mina mh.. nu är det mjukare.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde få glittret om man använde Conrads 3 watts led som passar i vanliga 12 watts halogenarmaturer. Sätter man dom över en yta där man har lite vågsvall så borde man få ner som solstrålar - om det är glittret man är ute efter. Jag tror också att man skulle kunna använda några vanliga 12 volts halogen just för glittereffekten - den totala ljustemp. skulle inte påverkas speciellt mycket.

Edit: Jag menar att man kompleterar T5 rören med ovanstående.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm dom växer som bara den :) proffsodlarna utomlands kör ju mestadels med T-5 nu, det måste ju vara bra ju... fast det e klart dom har helt andra lysrör än dom som säljs här i sverige tyvärr... skall försöka få fatt i dom senaste rören om ett halvår när mina har tagit slut.... färgen är svårare... mitt ljus var riktigt skarpt om man kan säga så med mina mh.. nu är det mjukare.....

Vad är detta för proffs rör du skriver om??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför väljer man bort det ena. MH+T5 är väl ingen dum idé. Jag föredrar höga kelvintal på T5'orna istället för MH't.

det sista du skrev där låter rätt bra, jag har en 20k lampa i MH nu och det är ingen hit tycker jag, det är ett måste att köra t5 om den ska göra sig bra/fin. om jag skulle välja t5+mh alternativet blir det tvärt om, lägre kelvin på mh och mera actinic och acuablue rör på t5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...