Gå till innehåll

halten av Ca,Mg i Reef Crystal salt?någon som har testat?


gesi

Rekommenderade inlägg

tacka google / nordic reef forums....

Reef Crystals

Reef Crystals from Aquarium Systems contains additional calcium and other elements. This aims to boost levels over that of natural seawater, making it well suited to the reefkeeper who uses RO. It contains a metal detoxifier to neutralise copper that may be present in domestic water supplies, and has added vitamins. It’s claimed to be the fastest dissolving salt, and has a unique crystal structure.

Hawaii Marine Institute’s research: Their research suggested that like the salts on review here, Reef Crystals didn’t produce water of the correct salinity if measured out by weight, being some 6g per litre lower than it should have been.

It came out average in most areas with sodium, magnesium, calcium, calcium carbonate, potassium, strontium, chlorine and sulphur levels all very slightly lower than the levels measured in natural seawater. Only boron was present in greater quantities.

Nutrients were present in greater quantities than in natural seawater, with phosphate levels over 25 times higher, and ammonia levels 39 times higher. The pH of the prepared saltwater was found to be 9.28, the highest measured.

Our tests: We found that the specific gravity was about 1.024 at 25°C and measured the pH at around 8.6. Calcium and magnesium levels were the highest in the test at 446ppm and 1410 ppm respectively.

No ammonia, nitrite or phosphate were detected, but we did find 0.2 ppm of nitrate, a minuscule amount really - and most of the other salts tested positive for this too.

True to its claims, the salt dissolved very quickly, taking just 90 seconds of stirring to dissolve 35g in one litre of water. At the end, however, a few larger particles appeared to have precipitated and were still present in the water.

You say: Reader Simon Orr of Devon was recommended Reef Crystals by a friend and uses it in his reef tank to change about 10% of the water weekly. He rates it very highly for dissolvability, as does reefkeeper Paul Spencer of Hull who appreciates its value for money.

John Dalley from Leeds recently changed over to Reef Crystals. “I noticed that with my old salt, when making up water for water changes, which I do in 50 l. black plastic mausers, a white film would appear on the bottom and sides of the mauser. If left uncleaned, this would build up and flake off causing the water to go cloudy. I presumed this was undissolved salts. I get it to a far lesser degree with Reef crystals.”

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tacka google / nordic reef forums....

Reef Crystals

Nutrients were present in greater quantities than in natural seawater, with phosphate levels over 25 times higher, and ammonia levels 39 times higher.

No ammonia, nitrite or phosphate were detected, but we did find 0.2 ppm of nitrate, a minuscule amount really - and most of the other salts tested positive for this too.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har testat och mätt det saltet tidigare:

Med Salifert hade jag 0 i nitrat och nitrit och lite lägre värden på Ca + Mg än vad de fick i sitt test men kan bero på min slathalt var lite lägre (1.023) och ej mätt med refraktometer.

Ph värde skiljer med från vad jag fick, men beror ej bara på saltet.

~Henrik

"Our tests: We found that the specific gravity was about 1.024 at 25°C and

measured the pH at around 8.6. Calcium and magnesium levels were the highest in the test at 446ppm and 1410 ppm respectively."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag mätte Reef Crystals vid ett tidigare tillfälle vid 35 ppt så låg magnesium på ca 1200 och ca på 380. Lite lågt tycker jag, men det kanske var en konstig batch? Dags att köpa nytt salt för min del snart och jag funderar på Tropic Marin Pro-Reef. Någon med erfarenheter av detta salt. Vill gärna ha så högt Mg och Ca som möjligt i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faan vad hög Ca han mätte upp på TM pro reef..för bra för o va sant..

jag har frågat många olika källor om skillanden mellan Reef och TM och det ska vara obetydlig så då valde jag Reef för den va en hundring billigare..

jag ska fasen testa när jag kommer hem o lägger ut det här..

får vi se..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag mätte Reef Crystals vid ett tidigare tillfälle vid 35 ppt så låg magnesium på ca 1200 och ca på 380. Lite lågt tycker jag, men det kanske var en konstig batch? Dags att köpa nytt salt för min del snart och jag funderar på Tropic Marin Pro-Reef. Någon med erfarenheter av detta salt. Vill gärna ha så högt Mg och Ca som möjligt i saltet.

Mitt var liknande värden som Gustaf fick på Reef Crystals, viss felmarginal med testerna, men håller med kunde vara lite högre värden från början.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så blev det att jag köpte en hink med Pro-Reef. Har nu testat det vid två oberoende tillfällen. Vägde upp salt och stämde sedan av med refraktometer och det landade i båda fallen på 35 ppt. Mätte sedan pH, KH, Ca och Mg. Mätresultaten blev relativt lika vid båda mätningarna så nedan presenteras medelvärdena:

pH: 7,7

KH: 5,6

Ca: 430

Mg: 870

Resultaten var rätt nedslående och innebär att jag får köpa på mig en del magnesiumklorid för att få något bra värde på Mg. Mitt test skulle kunna vara lite tokigt, men vid ett annat tillfälle har jag mätt upp ca 1200 i nyblandat Reef Crystals. Tänkte maila Tropic Marin och kolla vad de egentligen sysslar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har frågat många olika källor om skillanden mellan Reef och TM och det ska vara obetydlig så då valde jag Reef för den va en hundring billigare..

samma här, när jag frågade om skillnaden fick jag svaret "den ena kostar en hundring mer... annars är det samma sk*t." ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använde Saliferts mg pulver eller TM´s efter lite jämföring (om man tittar på kvalité och innehåll) för att komma upp..(de innehåller massa annat oxå)

men de här två e inte billiga..

det beror på hur lågt man ligger med mg.

men som jag har förstått så är ju ballingsmetoden billigast...och bökigast..

enklast/billigast är väl kanske vattenbyte med ny salt..:)..pålitligt salt då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalibrerar man den vid samma temperatur har man kompenserat.

Beträffande det som saknas i saltet är det ju inte bara magnesium utan det bör även saknas klorid eller sulfat som är de vanligaste anjonerna i saltvatten. Klorid är det det finns mest av så ett eventuellt överskott av det borde inte skada något nämnvärt.

Jag skulle alltså tillsätta magnesiumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...