saltmarcus Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 hejsan, ja jag har startat ett 35 liters nanoakvarie.min utrustning är:en aquamedic miniflotorskummareen cirkulationspumpett vanligt filteren värmare3 kg levande sten3 kg grus.ja det va allt jag hade i akvariet. behöver jag något mer eller? vad behöver jag tänka på? e.t.c e.t.c
Drullputt Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Första att tänka på är att lägga upp bilder.Skummare behövs inte i ett nano då man ändå gör ett delvattenbyte en gång i veckan.
saltmarcus Postat 8 november 2006 Författare Postat 8 november 2006 hur lägger jag upp bilder då? vad kan jag ha för anemoner och koraller om jag har mitt gamla standardljus? kan jag ha fiskar?
Drullputt Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Ladda upp bilderna på silentwhisper eller imageshack.Skivisar och kollonianemoner kan du ha med originalljuset.
saltmarcus Postat 8 november 2006 Författare Postat 8 november 2006 okej. men är du säker på att skivisar går bra med standardljuset? för akvariehobby sa att det bara va sandanemoner som behövde svagt ljus.
Drullputt Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Ingen aning vad dom syftade på, men skivisar klarar sig utan problem med det ljuset.
saltmarcus Postat 8 november 2006 Författare Postat 8 november 2006 okej. vad kan jag ha för koraller då?
Drullputt Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Sarcophyton och stjärnpolyper kan funka om du sätter dom högt upp.
saltmarcus Postat 13 november 2006 Författare Postat 13 november 2006 kan man ha clownfiskar i 35 liters akvarier med skummare och allt?M.V.H Marcus
Steffo85 Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 De är lite i största laget tycker jag, men åsikter går isär. De smutsar dessutom ner ganska mycket.Titta på mindre arter av gobys, de smutsar inte lika mycket och är sällan livliga simmare.
saltmarcus Postat 15 november 2006 Författare Postat 15 november 2006 vanliga standardjlus till ett vanligt 35 liters sötakvarie. varför undrar du?M.V.H Marcus
Draedon Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 vanliga standardjlus till ett vanligt 35 liters sötakvarie. varför undrar du?M.V.H Marcusantagligen därför att ljuset är extremt viktigt om du ska ha koraller.
saltmarcus Postat 15 november 2006 Författare Postat 15 november 2006 men skivanemoner behöver inte mycket. och det är dom jag tänkte ha.M.V.h Marcus
Lasse Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 men skivanemoner behöver inte mycket. och det är dom jag tänkte ha.M.V.h MarcusTja min erfarenhet är tots allt att de går bättre med bättre ljus. Jag vet inte vad du har för ljus (i watt) i ditt akvarium nu men om jag var du skulle jag försöka uppgradera ljuset. Jag skulle, om den får plats köpa minst en skrivbordslampa på IKEA med 11 watts kompaktrör för 145:-. Detta kan du sedan gradera upp med ett 6500 K dagljusrör - affärer som handlar med IMAZO eller Simontorp kan säkert ta hem dem. I dessa armaturer går det också att sätt 9 watts osram 67 som är ett verkligt blått rör.MVH Lasse
saltmarcus Postat 21 maj 2008 Författare Postat 21 maj 2008 moderator vg ta bort denna tråd.M.V.H Marcus S
Rekommenderade inlägg