wrang Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Kolla detta akvarium och dess kringutrustninghttp://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=859730&perpage=25&pagenumber=1http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.phpHans hemsidahttp://www.cashh.de/
Hultis Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 det där kan man kalla seriöst bygge! ser ut som det bara hänger t5 över tanken eller har man fel nu igen tro??
wrang Postat 8 november 2006 Författare Postat 8 november 2006 det där kan man kalla seriöst bygge! ser ut som det bara hänger t5 över tanken eller har man fel nu igen tro??Blandad kompottThe 870 USgal (gross) reef is running with the following devices:Size: about 9.8 x 4.3 x 2.8 ft. frontglas made of LSG Optiwhite glas Silicone joints covered with glasbarsV2A- high grade stainless-steel stand 4 * 400 Watt HQI Giesemann System 400 (Megachrome) 4 * Lumimaster T5 (each 2*Aquascience special / 2*Osram Blue 54 Watt) 5 * Lumimaster T5 (each 2*Aquascience special / 2*Osram Blue 24 Watt) = 2944 Watt max. at high noon switched in 5 groups 120 USgal filtersump 12 m3/h Red Dragon with antichalk mod. as sumppump 2 * 14m3/h Red Dragon with antichalk mod. outside the tank 2 * 20m3/h Tunze Streams changeing every 6 hours with nightslowdown 2 * 12m3/h Tunze Streams with nightslowdown 2 * Tunze Wavebox with nightslowdown Tunze currentpumps with 2 * 2,2 kVA UPSs skimmer Bubbleking 500 (580 - 1320 USgal ) IKS-Aquastar measuring for safety IKS-SMS-module for remote monitoring/alarm Grotech dosing with 11 channels (Ca/Mg/2*KH/2*NaCl free Saltwater/2*Reefwater (Balling method) + Sr/I/Organotrace) osmosis with ion exchanger (autom. rinsing/level 400 USgal container in cellar) waterlevel in sump maintained by IKS (refill) with SP4800 hose pump (Grotech) mech. prefilter in outlet shaft, finefilter in sump Rowa fluidized bed filter as phosphatabsorber/Aktivcarbon etc. UV sterilizer from Deltec with 4 * 34 watts temperaturecontrol via splitlevel aircon in tankroom air exchange with Stiebel Eltron DL 13 cross flow heat exchanger fan 1/2 of sump is algaefilter (Caulerpa) lighted only at night 57 USgal frag tank above 1/2 of sump (6*39watts of T5 lights) 50 USgal (one rainbarrel) waterchange a week Axis 2100 cam
Draedon Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 var inte det här uppe tidigare i någon tråd? mäktigt akvarium är det iaf...
Hultis Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 hehe ja det var tydligen dom 400 wattarna man inte såg hade det däremot stått att det var T5 enbart hade jag inte tvekat på mitt ljus val! efter en sån lång lista på teknik grejer undrar man om det är tekniken eller akvaristens förtjänst att det är så vackert? säkert en mix av båda men ändå!?
Drullputt Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Nästan overkligt vackert inomhus-korallrev !!
fiend Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 Jag har för mig att detta akvarie har varit uppe i en annan tråd? hmm
MattiasN Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 det var väl i balling eller inte tråden, detta kar körs ju med balling
adddo Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Hehe jo detta kar har varit uppe i en egen tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13413
Jaken Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=859730&perpage=25&pagenumber=7 addoo, if you ever visit Germany, feel yourself invided to having a nice swim ;-). I'll take photos then ;-)Adddo, det var inte en dålig inbjudan du fått från tysken. Nästan så jag kan tänka mig att starta en insamling för att få se det på bild. ha ha ha
adddo Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Adddo, det var inte en dålig inbjudan du fått från tysken. Nästan så jag kan tänka mig att starta en insamling för att få se det på bild. ha ha haHaha aa de skulle va nåt Kan man skryta med att man badat i Ralf P's skummarkopp!! lol
Janne Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Skummarkoppen på de stora BK:na är ju rätt brutal, 500:an är ju en halvmeter i diametern och skummarkoppen är lika bred. Det var uppe någon gång på Zeoforumet att de skulle gör koppen lite mindre, men det ville inte jänkarna. Så så blev det inte, de är väl en ganska köpstark marknad och gillar stooora saker./Janne
ramq Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Jadu, det är svårt att stiga upp från stolen och försöka dölja ståfräsen av all teknikporr där i galleriet... Helt klart har killen pengar att lägga ner på sin hobby. Smart drag att planera allt detta i samband med, vad det ser ut som, en relativt omfattande ombyggnation/renovering av kåken.Något som förvånar mig lite grann är valet av belysningen där han varvar Giesemanns 400W pendlar "på tvären" med T5-armaturer emellan. Vid första anblick funderar man ju på om det skulle fungera att sprida ljuset på det sättet, men när man ser resultatet blir man glatt övertygad.Slår många kar med hästlängder tycker jag, både i teknik och innehåll.
Rekommenderade inlägg