Gå till innehåll

Kinasyndromet – ingenting fungerar


Morrow

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

#Gällande skummaren med 2cl per vecka är det svårt att säga. Utan fisk blir det inte mkt som skummas bort så kan säkert stämma. Det ska vara mörkt/tjockt och bubblor när det sammlas upp, och inte ljust som vatten utan bubblor.

Kan vara du har en del alger om det blir grönt med.

#DSB kräver ganska finkorning grus, se länken för detaljer:

http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Kan vara att det ej behövs om du får ner nitrat genom vodka + de stenar du köpt samt efter du skaffat osmos. Men får du ej tag på lagom mängd LS, hade jag börjat med DSB får långsiktigt säkra nitrat borttagningen.

# Kan eventuellt prova med aktivt kol med för få bort ngn förgiftning mm av de djur som dött + kran vattnet

Frågor:

# Tänkte på dessa: "Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera"

Är de tomma eller har du ngt i dem? Rekommenderar krossad korall istället för filtervadd om du har det nu, annars kan de göra att du får högt nitratvärde om skit sammlats up där sedan tidigare.

#Vad ligger nitrat på efter du börjat med vodkan?

#Har du ngn bild på akvariet?

~Henrik

Varje canister innehåller fyra avdelningar bestående av, aktivt kol, krossad korall, filtervadd, skumgummi. Ska prova med att ta bort åtminstone vadden ur båda och behålla skumgummilagret i en av behållarna. Nitratnivåerna är fortsatt höga - närmare 50mg/l (var dock tidigare närmare 100 mg/l). Om jag förstått det rätt så behöver nitraten i sig inte inverka menligt på fiskar? Det konstiga är att det är fiskarna som mår dåligt och inte anemonerna...

Hittade till slut en RO anläggning, men den gick loss på nästan 3000:- (med enbart kinesisk bruksanvisning) Har dock börjat köra med mineralvatten/destillerat vatten tills vidare.

Kvällens/nattens projekt blir att fixa med filter och tillsätta fräscht aktivt kol.

Intressant artikel om DSB! blev tyvärr lite nedslagen av att ett krav var att få tag på levande sand - förmodligen svårt att få tag på här det med. Intressant var också att artikelförfattaren så starkt avrådde från att röra runt i sandbädden - det gör jag nu vid varje vattenbytte... Är detta anågot jag ska sluta med?

Återigen tack för hjälp och engagemang.

Återkommer med bild på mitt eländiga akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ta bort filtervadden, om du inte vill rengöra den ofta.. jag hade ersatt med grova krossade korallbitar.

gällande DSB så behöver man ej levande sand, det underlättar och snabbar upp starten av det, men funkar utan med.

mera info:

http://www.wetwebmedia.com/deepsandbeds.htm

Som du säger gällande nitraten, fiskar tåler nitrat bättre än tex koraller. Konstigt fiskarna dör, tror ej det beror på nitraten. Är det vanlig fiskmat de får? Andas de snabbt?, tänkte på syrenivån innan du flyttade upp pumparna mot ytan?

Jag hade gjort ett försök och kolla om du hittar ngn anna med liknande problem här:

http://www.wetwebmedia.com/marine/index.htm

3000:- för osmos var riktigt överpris, jag hade kört på de där dunkarna med dricks vatten som man lagar mat med. min kompis som bor där köper dem för typ 10-20kr/st har jag för mig, och då bär de upp dem till lägenheten.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ta bort filtervadden, om du inte vill rengöra den ofta.. jag hade ersatt med grova krossade korallbitar.

gällande DSB så behöver man ej levande sand, det underlättar och snabbar upp starten av det, men funkar utan med.

mera info:

http://www.wetwebmedia.com/deepsandbeds.htm

Som du säger gällande nitraten, fiskar tåler nitrat bättre än tex koraller. Konstigt fiskarna dör, tror ej det beror på nitraten. Är det vanlig fiskmat de får? Andas de snabbt?, tänkte på syrenivån innan du flyttade upp pumparna mot ytan?

Jag hade gjort ett försök och kolla om du hittar ngn anna med liknande problem här:

http://www.wetwebmedia.com/marine/index.htm

3000:- för osmos var riktigt överpris, jag hade kört på de där dunkarna med dricks vatten som man lagar mat med. min kompis som bor där köper dem för typ 10-20kr/st har jag för mig, och då bär de upp dem till lägenheten.

~Henrik

Jaha, nu finns det ingen fisk kvar i tanken längre... Efter att ha läst en massa under natten så är jag nu övertygad om att jag fått parasiter i tanken. De beskrivna symptomen stämmer väl överens med hur utvecklingen har sett ut i min tank. En anledning till parasitutbrottet är med all säkerhet den dåliga vattenkvaliteten i min tank. Självklart kommer jag inte att införskaffa någon mer fisk förän vattenkvaliteten förbättrats. Jag undrar dock om det går att bli av med parasiterna utan att ta död på anemoner, koraller, sjöstjärnan och rengöringpatrullen? Räcker det med att låta systemet gå som vanligt (med vattenbyten) under en fyra veckors tid? eller måste medicinering till? Det vore skönt att slippa medicinering (för att inte tala om att tömma hela tanken).

Ska se om jag hittar en bra skummare till vettigt pris i Hong Kong till helgen (letade lite halvhjärtat i Tokyo förförra helgen utan resultat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"är jag nu övertygad om att jag fått parasiter i tanken. De beskrivna symptomen stämmer väl överens med hur utvecklingen har sett ut i min tank."

-> om det var parasiter på fiskarna, så kan det förklara varför det funkar med korall, anemon men ej fisk.

"Jag undrar dock om det går att bli av med parasiterna utan att ta död på anemoner, koraller, sjöstjärnan och rengöringpatrullen? Räcker det med att låta systemet gå som vanligt (med vattenbyten) under en fyra veckors tid? eller måste medicinering till? Det vore skönt att slippa medicinering (för att inte tala om att tömma hela tanken).

-> Beror säkert mkt på vilken typ av parasit det var. Vissa kan säkert dö ut utan värd djur, medans andra kan man aldrig bli av med. Ofta så kommer de med nya fiskar du köper i framtiden ändå.

För känsliga fiskar kan man ha UV-c filter mot tex. vita prick.

Annars kan man minska riskerna för sjukdomar/parasiter med tex. :

# bra vattenkvalitet,

# köpa fiskar som ser "friska" ut i affären och som varit där ett tag i karantän,

# köp "tåliga" fiskar,

# bra mat (prova gärna doppa mat i vitlök om ngn fisk får parasiter),

# så lite stress för fiskarna som möjligt.

# karantän av fiskarna innan de kommer i huvudkaret (ej alltid ett alternativ då alla ej har karantänakvarium)

Jag hade ej medicinerat och istället väntat 3-4 veckor nu med vanliga vattenbyten som du skrev och haft koll på de övriga djuren.

Försök få ut skräp genom blåsa runt med en powerhead innan du tar ut vatten vid vattenbytet, det för hjälpa till få ner nitraten, vilken borde minska med nu när du ej har fisk.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha då var man åter i Beijing efter att ha kollat runt i akvarieaffärerna i Hong Kong. Minst sagt knäckande att kolla in de oerhört välskötta butikerna - kvalitet, utbud och prisnivåer var ju lite bättre...

Nåväl tillbaks till mina problem. Igår upptäckte jag en massa milimeterstora kryp pa akvarieglaset. Jag uppskattar att de var cirka 2mm långa och vita/transparenta i färgen. Är detta månne orsaken till mina problem? Vet någon vad det kan röra sig om för kryp/parasiter?

Jag har fortfarande inte köpt någon ny fisk utan låter akvariet stå i "träda" minst två veckor till innan jag vågar mig på att köpa nån firre (anemoner, sjöstjärnan, musslan, räkan och sniglarna är fortfarande vid god vigör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara; varför kör du diffusor (venturi) på din pump till höger? Får du inte vansinnigt mycket saltstänk på din armatur?

Jo det blir en del saltstänk... I och med att jag inte blev av med filmen på ytvattnet (ingen ytavrinning) så tänkte jag att det kunde hjälpa till med syresättningen och vara allmänt bra (förmodligen felaktigt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Småkrypen är antagligen Copepoder. De brukar komma i uppstarten av kar om man inte sätter i för mycket fisk. Fin mat för dina kommande fiskar typ gyltor, mandariner med mer.

Diffusorn är nog bara bra för karet men inte för omgivningen.

Se bara till så att din aj jih inte torkar bort salt med tvättmedel på trasan i närheten av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Småkrypen är antagligen Copepoder. De brukar komma i uppstarten av kar om man inte sätter i för mycket fisk. Fin mat för dina kommande fiskar typ gyltor, mandariner med mer.

Diffusorn är nog bara bra för karet men inte för omgivningen.

Se bara till så att din aj jih inte torkar bort salt med tvättmedel på trasan i närheten av karet.

Aha det låter ju hoppingivande!

Min Ayi har fått mycket tydliga instruktioner om hålla sig på behörigt avstånd från akvariet - vilket hon förmodligen skiter fullständigt i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Jo det blir en del saltstänk... I och med att jag inte blev av med filmen på ytvattnet (ingen ytavrinning) så tänkte jag att det kunde hjälpa till med syresättningen och vara allmänt bra (förmodligen felaktigt)."

-> inget fel med syresättning, men behöver ej luftbubblor för få det. Mm det blir mkt saltstänk, prova sätt pumpen så den kör närmare ytan,tillräckligt för bryta ytfilmen men ej stänka ner..

det kommer ordna sig, när du är klar med "trädan", så tillsätt fiskar i omgångar och observera hur det går. Om de andra djuren fungerar bra som du har nu, så borde det ej bli problem med fisk om du inte har för många (höga nitrat värden mm).

blev det inget shoppat i Hong Kong, tex osmos eller annat till akvariet?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev det inget shoppat i Hong Kong, tex osmos eller annat till akvariet?

~Henrik

Nja det blev bara lite antiparasitmedicin köpt (som jag bara kommer att använda för dipp av nyinköpta firrar). Annars så kollade jag mest utbud och priser på skummare innan köp. Ska kolla upp lite recensioner av olika skummare innan jag slår till på en fetare skummare.

Osmos skiter jag i tillsvidare efter att ha läst mig till att det nog inte är nödvändigt (Nestle's flaskvatten borde vara helt ok istället för kranvattnet).

I Januari tänkte jag fara ner för en seriös inköpsresa (tänkte faktiskt kolla om de kan leverera LS via DHL eller liknande...)

Ska dessutom flytta till nyår (inom Beijing) och är frestad att börja om från grunden med bättre grundförutsättningar - kanske blir det en sump av mitt nuvarande misslyckande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...