Gå till innehåll

Returpump: Deltec eller Iwaki??????


samsung12

Rekommenderade inlägg

Funderar på en ny returpump. Ca 5000 l/h.

Jag köper hellre en lite dyrare som jag blir nöjd med än en jag kommer vilja byta ut.

Två saker som jag prioriterar är:

1. Driftsäker och lite underhåll

2. Tyst

...

3. Energieffektiv (inte högprioriterat)

Krav:

Pumpen skall kunna stå utanför sumpen.

Iwaki:

(K) Iwaki MD- 70R 86 l/min 6,70 m 400V-3Ph

Deltec:

Deltec HLP 4745

Bubblare:

Någon Red Dragon

Jag har hört att vissa klagar på oljud ifrån Iwakin, andra tycker de är hyffsat tysta.

Kanske finns andra finfina märken att titta på

Hjälp mig välja....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Rekomendera Deltec, de är helt knäpptysta och förlorar nästan inget i tryckhöjd och fungerar bra externt(tror de endas funkar externt)

Underhåll kan jag inte svara på då jag inte haft min länge.

Det finns några recensioner om den på Produkt guiden som du kan kika på.

M.v.h

Sunnu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, Iwaki finns som 1fas upp till åtminstone 15000 L/h.

Iwakipumparna är kanon, dom är oslagbara när det gäller driftsäkerhet.

Sen gillar jag konstruktionen utan mekanisk kontakt mellan pumphus och motor, men dom är kullagrade och högvarviga -så det "visslar" en del - deltecen är betydligt mycket tystare.

Red dragon spelar ju lite i en egen liga, klart "het"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt bra forum. Tack för alla synpunkter! Sitter hemma och är sjukidag och slänger in en fråga på morgonen och redan så många svar ;)

OK, så red dragon är så pass bra. Då kanske jag skall kolla närmare på dem då.

Hur fungerar anti kalk bypass egentligen?

Visst är pumpen dyr men med alla mina tidigare "felköp" så skulle jag köpa en hel del annat kul. Denna gång köper jag det jag vill ha, pronto.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec HLP4040 och den är knäpptyst. Man får sätta huvudet alldeles intill den för att veta om den är igång eller ej. Nu efter 2 1/2 år så har jag gjort min första avkalkning. Det gick väldigt enkelt och snabbt.

* Jag stängde kranarna och lossade kopplingarna.

* Sedan pluggade jag för den horizontella öppningen och hällde ättika i den övre öppning.

* Nu fick den stå en halv timme.

* Hällde ut ättikan och skölde den med vatten.

* Kopplade in den och öppna in-kranen.

* Pluggade in strömmen och öppnade ut-kranen sakta.

* Nu skulle jag haft en håv i närheten av utblåset men det hade jag inte så jag fick håva upp kalkflagor i en halvtimme.

Detta är den rengöringen som Deltec rekommenderar, man skall helst inte dela den enligt Deltecs hemsida.

Jag rekommenderar Deltec mycket varmt.

Iwaki har jag aldrig sett, men jag är så nöjd med Deltecen så jag kommer inte att titta åt något annat håll.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som förvånar mig är att pumpar lever om rätt bra i överlag och att ingen har gjort något liknande som cirkulationspumpar till värmesystem? Där kan man prata om tysta pumpar... Vet av ett flertal gånger man blivit tvungen att lägga en skruvmejsel mot pumpen och försökt lyssnat och hört ett svagt brummande.

Varför är detta inte möjligt i akvarievärlden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För normala kar så är Deltec bra men för stora offentliga kar så är Iwako med 3 fas industrimotorer helt alenarådande (mindre modeller är sämre). Red dragon har jag ej provat skall den inte stå i sumpen? dränkbar. Jag gillar inte Red dragon mest beroende på att man måste ansluta den via slang. Det går inte med fasta pvc rör som Deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Hade tänkt posta en egen tråd som ser ut som följer men det behövs inte nu kanske. Har du kommentarer så välkommen!

HEJ!

När jag smäckade ihop min sump blev det så att det inte får plats ngn utanpåliggande grunka, iallafall inte om den måste ligga i samma nivå som sumpens botten. Nåväl, det jag funderar på är tyyyyysta returpumpar. Karet är på 300 liter så ngn stans 3-5000l/h gör jobbet. Idag har jag en Eheim 1262 som skjuter iväg 3400l/h men problemet är att den inte är helt tyst.

Har ni förslag? Vad är exv. skillnaden mellan


  • Red devil
  • Red dragon
  • Deltec - ej dränkbara så lite offtopic men om man monterar över sumpen?
  • Badu
  • Iwaki
  • Aqua Care
  • Quite One

Det finns säkert fler tillverkare men det jag undrar över är


  1. i första hand dränkbara allternativ
  2. i andra hand om man kan suga vatten från sumpen genom att ha exv. en Deltec ovan sumpen - vad säger expertisen?

Ser fram emot råd & rön från er!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en red dragon men har inte kopplat in den.

Ingvar, det går att limma på PVC direkt.

Naturligtvis går det att limma pvc men vad jag vet så är anslutningarna till Red Dragon ej av detta material (troligen polyten eller polypropylen) och dessa går ej att limma utan måste värmesvetsas. Red Dragon anslutes via silikonslang (annars fortplantas vibrationer till rören) och bör stå i sumpen. Tystast är helt klart Deltec som bygger på Grundfors cirkulationspumpar. Men se vad jag tidigare skrivit om trycklagren (kanse tillrättat på nyare modeller).

Den driftsäkraste pump som någonsin tillverkats var Eheim 1034 men den görs tyvärr ej mer ( jag hade en som gått i 34 år utan stopp! nu såld!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...