Gå till innehåll

tillväxt problem på SpS + hög Ca


Doris

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har lite problem med mitt 1350l kar. Har dålig tillväxt på mina koraller och undrar naturligtvis varför?

Trots 4x400w + blårör, ingen fosfat och ingen mätbar nitrat. Jag har använt tropic marine för att hålla Ca och Mg uppe .

Har nästan uteslutande sps som färgar bra men växer inget. Har uppmätt Ca 500 , K-h 6,1 och Mg 1470.

Ca halten har legat på 500 i ca 7 veckor och då har jag ändå bytt 350 l nytt saltvatten nyligen och ca vill inte gå ner.

Så vitt jag kan se har jag inga korallätande parasiter så det utesluter jag. Kan jag fått en kraftig obalans i karet som gör att Ca inte sjunker trots att jag inte tillsatt ca eller buffert på flera veckor?

Har bra skumning, pumpkapacitet och mkt Ls.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, men bygger just nu en kalkreaktor så jag lättare kan få en stabil Ca, K-h och Mg värden.

Behöver hjälp här, tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mera på att du kanske skummar för kraftigt. Koraller behöver näring och matar du inte dina fiskar så mycket kanske det är kort om näring. När man kör kar med zeolith och liknande tillsätter man extra korallnäring. Kanske det är något för dig.

ja matar väldigt mycket så där ligger inte problemet tycker ja ,, lite mer rädd för att jag inte kan få ner mitt Ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med FaunaMarins "korallmat" några veckor nu, tycker mig redan se skillnad.. kanske något du ska testa? UltraClam och UltraMin (aminosyror) är det jag använder.

matar redan med zooplanton kommer även beställa Korallenzucht produkter som spårelement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av testerna var mitt, helt nytt Salifert, och det visade ju som Doris skrev, 500.

Vi testade igår kväll, och han testade idag igen med sitt test, och fick exakt samma resultat.

Hur skulle det kunna påverka CA om man sänkte effekten på belysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har högt Mg. Då blir produkten av Ca och KH högre. Vill du sänka Ca och höja KH sänker du bara pH. Det kan faktiskt ske med mindre ljus men jag skulle hellre minska belysningstiden. Men jag tror inte detta har med koralltillväxten att göra.

Tillsätter du 60 gram natriumbikarbonat om dagen i sumpen kommer jämvikten att förskjuta sig på någon vecka (lägre pH, Ca och högre KH) men jag tror som sagt inte att detta kommer att påverka koralltillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit och besökt Doris, och det är konstigt för på det stora hela ser det bra ut i burken.

Jag undrar hur och om det verkligen kan bli obalans så att ca ligger still så länge?

Tänker mig att det kanske saknas nåt spårämne. Kalium har ju varit på tapeten nyligen.

Rekommenderar regelbundna vattenbyten om du inte kör med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av testerna var mitt, helt nytt Salifert, och det visade ju som Doris skrev, 500.

Vi testade igår kväll, och han testade idag igen med sitt test, och fick exakt samma resultat.

Hur skulle det kunna påverka CA om man sänkte effekten på belysningen?

Det har hänt att koraller börjat växa som aldrig förr när det blivit mindre belysning. Fråga mig inte varför. Ibland får man göra det som går emot bättre vetande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dit akvarium ser ju mycket fint ut som jag minns det från din tråd så det är ju märkligt att det inte växer. Tillsätter du spårämnen? Men du byter ju rätt mycket vatten.

bara strontium + jod inget mer för till tillfället ska beställa mer prudukter snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I brist på bättre förklaringar kanske du i alla fall ska testa det.

Det låter långsökt för du borde få i det med dina vattenbyten. Du tillsätter ju de dessutom redan de viktigaste.

Jag kör i lite järn också samt en blandning med:

aluminium, boron, bromine, iron, fluorine, iodine, cobalt, copper, lithium, manganese, molybdenum, nickel, silicium, vanadium, tungsten and zinc
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I brist på bättre förklaringar kanske du i alla fall ska testa det.

Det låter långsökt för du borde få i det med dina vattenbyten. Du tillsätter ju de dessutom redan de viktigaste.

Jag kör i lite järn också samt en blandning med:

vad är de för märke på (samt en blandning med) kan ta märke på järn med

kan ju testa o buffra mitt ph lite högre + kh + att tillsätta mer spårelement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för salt? Om du t. ex. använder TM PRO REEF så innehåller det väldigt mycke mg och ca, jag skulle byta vatten med något enklare "fisk"-salt. Det här är faran med att pytsa i preparat i stället för att använda en kalkreaktor. Jag tror att du stressar din koraller med att värdena flukturera och är utanför lämpliga nivåer. Får du bara till stabila värden så kommer de börja växa, koraller kommer ju från en av våra mest stabila miljöer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet växer SPS bäst vid mycket lågt fosfat, ett nitrat på typ 3-5, KH på 9-10, mycket ljus, mycket spårämnen tillsatta, regelbundna stora vattenbyten samt tillsats av aminosyror.

(Var ytterst försiktig med Ultramin S - den innehåller kolföreningar som matar bakterier som i sin tur sänker nitrat/fosfat. Med så låga värden som du har riskerar du att krascha burken!)

Jag gissar på att du har för lågt nitrat! Pröva att mata med kaliumnitrat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se vad jag gör med karet få gå någon vecka till innan jag gör ett störe vatten byte, funderar på o byta ca 500-600l + o höja kh + ph o köra på högre väden ett tag.

Kanske kopplar in den nya reakton som ja nästan byggt klart nu

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...