Gå till innehåll

Fireworm invasion from hell


Hultis

Rekommenderade inlägg

är detta normalt att ha så här mycket fireworms i karet? är det nåt speciellt dom äter med glädje förutom ocean nutrion formula 2? ändå är detta bara "några stycken" mot i resten av burken.. *host..

vet inte hur många det kan vara per dm2? men detta gänget hittade jag bakom min alg magnet och den sitter långt från LS och botten.

post-1301-14468913320993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara lite väl många är det som sagt tidigare lika många överalt om du lyfter på nån liten sten finns dom där med då.

Eller är det så att du skrapat bort nått gott från rutan som dom har hittat på skrapan å därför sitter där nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du matar bra antagligen. Ingen mat - ingen populationsökning. Så länge du matar hårt (och troligvis mycket, mycket mer än vad dina fiskar behöver) så gör de nytta, enorm nytta. Gallra och minska på maten åtminstone till hälften och försök bara mata fiskarna (inget spill!!!). Gör inte bara en av åtgärdena - gör bägge. Alternativ för in något som äter dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huaaa, det var rätt många. Är det lika mycket överallt eller samlas alla i din burk på vissa ställen. I ditt kar vågar man ju knappt röra en sten utan handskar :P

mvh Emil

jadå det finns ett par stycken! det är under vissa stenar har jag märkt och som man ser att dom kommer fram från. jag har klarat mig väldigt många gånger från att få några små borst i fingrarna, det har hänt en gång när jag skulle lyfta upp en fragg som eremiten hade knuffat ner. där under satt det en som jag inte såg och råkade klämma lite på så hela fingertoppen var luden.. tur man är hårdhudad i händerna så det blev ingen inflamation, men grymt tråkigt att plocka bort dom med pincett ;)

Det verkar vara lite väl många är det som sagt tidigare lika många överalt om du lyfter på nån liten sten finns dom där med då.

Eller är det så att du skrapat bort nått gott från rutan som dom har hittat på skrapan å därför sitter där nu

tex i vissa stenar vet jag att det bor en riktigt stor jäkel och under andra finns det flera små, så man har t o m kunnat kartlägga dom i burken :) har aldrig varit med om att det har funnits så många bakom algskrapan? det är inget speciellt tror jag som dom fastnat för i skrapan? men det kan jag inte svära på...

dessa varelser är bra o ha i karet??

Dave

dom äter ju mycke skräp och sånt som hamnar på botten, föda åt endel fiskar, kul fiskar och gobys har jag hört funkar?

Du matar bra antagligen. Ingen mat - ingen populationsökning. Så länge du matar hårt (och troligvis mycket, mycket mer än vad dina fiskar behöver) så gör de nytta, enorm nytta. Gallra och minska på maten åtminstone till hälften och försök bara mata fiskarna (inget spill!!!). Gör inte bara en av åtgärdena - gör bägge. Alternativ för in något som äter dem.

MVH Lasse

jadå, fiskarna har det då inte gått någon nöd på på, sista veckan har jag börjat dragit ner på maten avsevärt och formula 2 maten sjunker så himla fort till botten så det inte är klokt! jag brukar ta ett ml mått och pyttsa i några kulor så att fiskarna ska hinna äta upp det men det är lättare sagt än gjort.. så jag har gått tillbaka mer till salifert energy+ för det flyter bättre och att inte maskarna gillar det så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även jag en del fireworms och även ett par predatorer (sixliner och pinsett) men dessa är ju inte natt aktiva, dvs de sover när firewormsen är som mest aktiva. Skulle kanske vara bra om man kunde hitta någon nattaktiv predator som typ en krabba eller kräfta. Funderade lite på en mini hummer, någon som vet om dessa käkar fireworms?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du reducera dem så köp någon wrasse dom tycker dessa är kalas

ja det får nog bli en om dom fortsätter att växa i antal, fungerar vilka wrassar som helst? jag har en hexataenia nu men den vet jag inte om den tar maskar?

Har även jag en del fireworms och även ett par predatorer (sixliner och pinsett) men dessa är ju inte natt aktiva, dvs de sover när firewormsen är som mest aktiva. Skulle kanske vara bra om man kunde hitta någon nattaktiv predator som typ en krabba eller kräfta. Funderade lite på en mini hummer, någon som vet om dessa käkar fireworms?

är det bara mina fireworms som är dag aktiva? det är minst lika många som man ser på dagen som när det är släckt? dom är nog verkligen from hell mina maskar? rostratusen jag hade innan anemon olyckan tog aldrig några :( den noppade bara på stenen, rörde aldrig några glasrosor heller,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga putsarräkan äter dem och jag tror även kamelräkan.

Men de största blir kvar.

Äter putsarräkan dessa?? intressant, visste jag inte.

Dave

Min lysmata fridmandi lyckades att käka en del på den korta tid den fick vara i ett av mina kar (tills den delade min förtjusning i euphyllia)

MVH Lasse

mina räkor (vanlig putsarräka och eldräka) vill då inte bekanta sig med några maskar? ändå sprang putsar räkan över dom häromdagen då jag provade med en fälla?? maskarna var på väg in i petflaskan där jag hade åtlat med formula 2 men putsar räkan fick ju oxå vittring på det men den var bara inställd på att ta sig genom den avskurna korken hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det får nog bli en om dom fortsätter att växa i antal, fungerar vilka wrassar som helst? jag har en hexataenia nu men den vet jag inte om den tar maskar? ,

Antar att din Hexatenia (Six line wrasse) är mycket välmående, det är samma som jag har och min verkar beta av bra även om den ju då mest äter under dagen.

är det bara mina fireworms som är dag aktiva? det är minst lika många som man ser på dagen som när det är släckt? dom är nog verkligen from hell mina maskar? rostratusen jag hade innan anemon olyckan tog aldrig några :( den noppade bara på stenen, rörde aldrig några glasrosor heller,

Verkar lite konstigt, mina är inte alls framme på dagen i stort sett utan kommer först efter att månljuset drar igång. Därför skulle jag vilja ha tag på någon predator som är nattaktiv med. Har dessutom ett par som är rätt stora (3-4mm i diameter och ca 1,5 dm långa) vilka jag helst skulle vilja se försvann. Kan ju även fördriva de största med clubsoda om jag inte hittar något bättre alternativ.

Min lysmata fridmandi lyckades att käka en del på den korta tid den fick vara i ett av mina kar (tills den delade min förtjusning i euphyllia)

MVH Lasse

Lysmata Fridmani? Är detta en räka eller? Fridmani drar ju tankarna till Pseudochromis fridmani som jag även hört gärna tar sig en mask men den är ju revsäker och borde lämnat dina koraller ifred.

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte 2 st Pseudochromis fridmani och sen dess e mina maskar är slaktade!

(förutom endast 2-3 st stora som jag ser på nätterna..)

iof jag har visserligen 2-3 röda putssarräkor oxå, det e de jag tror gjort jobbet för de är väldigt nattaktiva och fridmani verkar sova på nätterna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att Lasse menar lysmata wurdemanni, jag hittar ingen lysmata fridmandi.
Jag har också letat men kollar man hans egen tråd...
Jå jag hittade Lasse's egen tråd och där han pratar med lysmata wurdemanni.

Så rätt, så rätt Temporär hjärnblödning

MVH Lasse

Edit:

jag köpte 2 st Pseudochromis fridmani och sen dess e mina maskar är slaktade!

(förutom endast 2-3 st stora som jag ser på nätterna..)

iof jag har visserligen 2-3 röda putssarräkor oxå, det e de jag tror gjort jobbet för de är väldigt nattaktiva och fridmani verkar sova på nätterna..

<!-- / message --><!-- sig -->

fast på något sätt blev det en helgardering eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så rätt, så rätt Temporär hjärnblödning

MVH Lasse

Edit:

fast på något sätt blev det en helgardering eller hur?

haha..ja..jag köpte ju de samtidigt så det blev ju en kraftig patrull..

men verkligen alla!! försvann på en-två nätter..vilket var inte mitt mål iof...lite nyttiga e de ju..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...