Jocke Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Tjenare!Är i valet och kvalet om vilken metod jag ska köra med.Kan någon hjälpa mej om vilka nackdelar och fördelar det finns. Citera
Niclas Postat 16 november 2006 Postat 16 november 2006 Annars kan du ju börja köra med Ultralith eller Zeovit, många fördelar och mycket effektivt. Citera
acuario Postat 17 november 2006 Postat 17 november 2006 Vodka och zeolit! (Zeosands, korallen-zuchts eller coralife's) varför ett försurande och illaluktande svavelfilter? Citera
samsung12 Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 Jag köpte en ADN för att kontrollera nitrat men orkade inte koppla in den. Jag har inga nitratproblem men jag tänkte ändå "stabilisera" med en dsb i separat sump. (har idag kopplat bort den för jag skall dra om alla rör igen) Citera
Halogen Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 DSB fungerar bra för mig. Billig och enkel metod./ Hälsningar Pär Citera
norsken Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 vodka metoden fungerade fint för mitt kar, men man ska nog akta för att kjöra för länge åt gången me vodka(inget jag vet har bara fått för mig det). Citera
acuario Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 Har kört i ett halvår nu utan problem. jag doserar just nu ca 3ml om dagen. Citera
morphriz Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 Tabell enligt morphrizMetod/Fördelar/NackdelarNO3-Filter / Effektivt, mycket känt metod / Instabilt systemDSB(intank) / Fungerar, behöver övervaka faunan / Krasch är alltid total, i från börjanRemoteDSB / Fungerar, billigt / Tämligen okänd metod, stabilVodka / Ökar biologisk massa i karet, drar ner PO4, billigt / Mycket okänd metod, instabilha det mvh Mattiasedit: Fick inte ha orginal formateringenedit igen: Denna tabell avser egentligen bara effekten på NO3, mao är inte ett inlägg i "vad som är bra" i stort Citera
Magnus Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 Tabell enligt morphrizMetod/Fördelar/NackdelarNO3-Filter / Effektivt, mycket känt metod / Instabilt systemDSB(intank) / Fungerar, behöver övervaka faunan / Krasch är alltid total, i från börjanRemoteDSB / Fungerar, billigt / Tämligen okänd metod, stabilVodka / Ökar biologisk massa i karet, drar ner PO4, billigt / Mycket okänd metod, instabilha det mvh Mattiasedit: Fick inte ha orginal formateringenedit igen: Denna tabell avser egentligen bara effekten på NO3, mao är inte ett inlägg i "vad som är bra" i stortNO3-filter, mycket säkert system när man övervakar det med redoxkontroll och sköter genomströmning med doserpump. Vodka, billigt och enkelt men kräver nogrannhet och kontinuerliga mätningar av No3+Po4. Kan med fördel styras med doserpump. Ökar biomassan, sänker Ph och syrehalten. Följ instruktionen som skrivits av Jörg Kokott så fungerar det! Citera
Wotan Postat 18 november 2006 Postat 18 november 2006 Vilken doserpump klarar av att hålla ADN 75 stabilt på 1-2 droppar sek? Citera
Magnus Postat 19 november 2006 Postat 19 november 2006 Vilken doserpump klarar av att hålla ADN 75 stabilt på 1-2 droppar sek?Grotech eller Aqua Care tror jag ska fixa det! Citera
fiend Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag är också i funderationsplanerna kring detta. Om jag ska köra ett nitratfilter, eller med vodka / zeolit. För mig så tar det ett tag tills det blir aktuellt..Ser fram emot flera intressanta frågor här framöver. Citera
Ahab Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Följ instruktionen som skrivits av Jörg Kokott så fungerar det!Var hittar man dessa? Citera
dano Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag prövar vodkametoden sedan tre veckor och kan se en liten positiv effekt.Kolla olika länkar om metoden.Anders Citera
Magnus Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Var hittar man dessa?www.korallenriff.de Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.