Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag köpte en ADN för att kontrollera nitrat men orkade inte koppla in den. Jag har inga nitratproblem men jag tänkte ändå "stabilisera" med en dsb i separat sump. (har idag kopplat bort den för jag skall dra om alla rör igen)

Postat

Tabell enligt morphriz

Metod/Fördelar/Nackdelar

NO3-Filter / Effektivt, mycket känt metod / Instabilt system

DSB(intank) / Fungerar, behöver övervaka faunan / Krasch är alltid total, i från början

RemoteDSB / Fungerar, billigt / Tämligen okänd metod, stabil

Vodka / Ökar biologisk massa i karet, drar ner PO4, billigt / Mycket okänd metod, instabil

ha det

mvh Mattias

edit: Fick inte ha orginal formateringen

edit igen: Denna tabell avser egentligen bara effekten på NO3, mao är inte ett inlägg i "vad som är bra" i stort

Postat
Tabell enligt morphriz

Metod/Fördelar/Nackdelar

NO3-Filter / Effektivt, mycket känt metod / Instabilt system

DSB(intank) / Fungerar, behöver övervaka faunan / Krasch är alltid total, i från början

RemoteDSB / Fungerar, billigt / Tämligen okänd metod, stabil

Vodka / Ökar biologisk massa i karet, drar ner PO4, billigt / Mycket okänd metod, instabil

ha det

mvh Mattias

edit: Fick inte ha orginal formateringen

edit igen: Denna tabell avser egentligen bara effekten på NO3, mao är inte ett inlägg i "vad som är bra" i stort

NO3-filter, mycket säkert system när man övervakar det med redoxkontroll och sköter genomströmning med doserpump.

Vodka, billigt och enkelt men kräver nogrannhet och kontinuerliga mätningar av No3+Po4. Kan med fördel styras med doserpump. Ökar biomassan, sänker Ph och syrehalten. Följ instruktionen som skrivits av Jörg Kokott så fungerar det!

• 2 veckor senare...
Postat

Jag är också i funderationsplanerna kring detta. Om jag ska köra ett nitratfilter, eller med vodka / zeolit. :)

För mig så tar det ett tag tills det blir aktuellt..

Ser fram emot flera intressanta frågor här framöver.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...