Gå till innehåll

Plattfisk


teggner

Rekommenderade inlägg

Finns en liten blåprickig som jag sett saluförd. Jag har även sett den i rödahavet. Kom ihåg att de skall ha stora korallfria ytor med mycket fin sand och att de skall matas på botten med kräftdjur. De blir ganska stora 25-30cm så jag skulle inte skaffa en om karet är under 1000l. Jag hade en i mitt första 3000l kar. Den var mycket trevlig men rel dyr i drift då den föredrog små krabbor. Jag anvande små standkrabbor från Skånekusten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in denna sidan.

http://www.wetwebmedia.com/fishindex3.htm

scrolla ner till: Flounders/Halibuts/Soles/Tonguefishes; (Pleuronectiforms)

Vad är det som lockar med en fisk som gömmer sig under gruset och man aldrig ser? Knappast en lämplig invånare i ett korallrevsakvarium. Varför vill du ha en sådan?

Paralichthys_californicusAQ.jpg

Thore Kjellberg hade en plattfisk Sjötunga? och den var hur häftig som helst. Kul att se ett par ögon som stack upp ur gruset. Den växte ganska fort och en dag hoppade den ut tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syftade då "plattfisk" som rubriken var jag beskrev en rocka (broskfisk) men det finns flundror också och vissa också blåprickiga. Akvariekraven är det samma (kanse behövs inte lika stort) och dessa fodrar man med t.ex borstmaskar men de lär sig även snart ta annat på botten. De går inte bra om de har hård konkurens om födan.

Jag har en kortare tid (6mån) hållit en liten sådan blåkrickig från medelhavet men troligen var vattnet för varm så den klarade sig inte längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...