Gå till innehåll

Hjälp med val av lack (färg?)


Karoline

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar!

Om ni fick rangordna tre bra lacker, eller vad man nu behandlar ett sump skåp invändigt med. Vilka skulle det bli?

Jag vill bara ha exempel på sånt som ni vet funkar, inte en massa spekulationer om vad som kanske går.

Gärna verkningstid och extra försiktighetsåtgärder, vid ev starka dofter.

Tacksam för svar.

MVH Karoline

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nr1. måste väl vara epoxyfärg.

sen finns det massa varianter som funkar, jag mflr. kör med vanlig vattenbaserad grundfärg. funkar kalas.

finns trådar om det här där det snackas mer ingående om färger.

edit: hittade lite trådar...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8133

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12948

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6397&highlight=f%E4rg+b%E4nk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en försiktighetsregel angående färg och akvarium och det är - luktar det under torkningen (oavsett lösningsmedel) så finns det en potentiell fara att farliga ämnen dras ner i akvarierna via vattenytan eller skummaren. Måla någon annanstans än i närheten av burken - helst inte i samma lägenhet. Samma regel igen - känner ni lukten i akvarierummet även om ni målat i köket - potentiell fara.

På jobbet använder vi alltid epoxi när det är fukt och vatten med i spelet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På jobbet använder vi alltid epoxi när det är fukt och vatten med i spelet.

MVH Lasse

På trä? Vi har oxå epoxi på jobbet när det är fukt och vatten. Men då är det stål och det är zinkbaserad epoxi då epoxin i sig inte ger ett korrisions skydd.

Träfasader på hus som är utsatt av väder och vind stryks inte med någon epoxi eller tvåkomp. Där skall det vara en oljebaserad grundfärg eller då oljelasyr. Så jag är fortfarande övertygad att epoxi till sumpskåp/möbel av trä är överkurs och kan t o m vara fel ur fukthänseendet.

Editerat

Trä och fukt är det olja som gäller. Men med en fläkt i sumpskåpet så blir det inte problem med fukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska dock vara försiktig med oljor/färger som innehåller antimögelmedel.

Jupp. Bla så är all våtrumsfärg bannlyst.

Själv så målade jag med en-komp vattenbaserad parkettlack och ingen olja.

Det viktigaste är att ventilera. Mitt sumpskåp har lägre luftfuktighet än i övriga huset vilket beror på att skåpet ventileras och samtidigt håller högre temperatur än rummet utanför.

För att inte riskera påväxt i skåpet så bör man nog hålla sig under 65% luftfuktighet med tanke på att det är så pass varmt. Jag ligger på ca 40-45% med ventilering så jag tror inte att man behöver oroa sig speciellt om man installerar en eller par datorfläktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt en del, hittade det här skrivet av JMAONE i en annan tråd.

Vågar man chansa?

Skulle vara bra med nått som inte luktar så mycket.

Vill ha klart bänken, orkar inte leva i ett skrotupplag längre :)

Utvändigt så spelar det väl ingen roll vad man målar med va??

TEMA Vattenskydd för trämaterial. TVS 353

Säljes av http://www.byggtema.com/byggtema/sho...%20Vattenskydd"

Tack för alla svar!

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Karro Barro min överbyggnad är byggd i tunn plywood och invändigt behandlade jag den med Hagmans EPV epoxi som är en vattenlösling epoxi färg avsedd för golv, jag målade i två skikt och nu två år senare ser det lika fint ut fortfarande.

Det luktar lite om denna färg medans den torkar men efter cirka sju dygn har epoxin härdat och ska inte släppa ifrån sig några gaser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, orkar inte vänta så många dygn.

Plus att vi inte har någon plats där den kan stå och lukta av sig.

Hela kalaset är ca 230 långt, 75 brett och 210 högt.

Ingen som har en aning om den här Tema grejen?

Allt känns rätt tungt just nu, har väntat typ i två månader på alla saker och nu när det verkar som om allt kommer så blir det ändå skit.

Ni får ursäkta, men jag är så less.

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Är det bara vanlig grundfärg??

Nått man bör tänka på?

Hur lång tid innan man kan köra igång allt som ska vara i??

MVH Karro

Mitt skåp är byggt av 2x5" reglar och klädd i 8mm MDF. invändigt har jag målat med vattenbaserad grundfärg och så har jag en 120mm datafläkt så det blir lite drag genom skåpet, har inga som helst problem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig grundfärg! Enligt den lokala färgexperten skulle det funka bra för att fuktskydda mdf'en och inte släppa ifrån sig något giftigt. Men bänk stod iofs och torkade bra länge, säkert 1-2 veckor innan jag drog igång... men det var bara för att jag väntade på sumpen som inte var byggd ;)

Men jag tror att det är viktigt att ha en fläkt i skåpet, jag körde utan fläkt först.. av ren lathet då jag inte orkade ge mig in i förrådet och leta på en 12v-adapter.

utan fläkt blev det fuktigt som f*n i skåpet. men med fläkt är luftfuktigheten densamma som utanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså även hur mycket man stirrar på lackerna så får man inte glömma att spån/MDF etc är limmade produkter där jag tvivlar på att limmet skulle vara så mycket bättre än de flesta lackerna.

Jag tror inte det är så kinkigt om man håller sig till två regler.

Giftfri vattenbaseradfärg och ventilering av skåpet med tex datafläktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså även hur mycket man stirrar på lackerna så får man inte glömma att spån/MDF etc är limmade produkter där jag tvivlar på att limmet skulle vara så mycket bättre än de flesta lackerna.

Jag tror inte det är så kinkigt om man håller sig till två regler.

Giftfri vattenbaseradfärg och ventilering av skåpet med tex datafläktar.

Det kommer att vara minst två datorfläktar i till en början, plus att det är en luft sluss (eller vad jag ska kalla det) ifrån sump skåpet upp mot taket.

Tack alla för hjälpen, NI ÄR GULD VÄRDA!! :)

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På trä? Vi har oxå epoxi på jobbet när det är fukt och vatten. Men då är det stål och det är zinkbaserad epoxi då epoxin i sig inte ger ett korrisions skydd.

Träfasader på hus som är utsatt av väder och vind stryks inte med någon epoxi eller tvåkomp. Där skall det vara en oljebaserad grundfärg eller då oljelasyr. Så jag är fortfarande övertygad att epoxi till sumpskåp/möbel av trä är överkurs och kan t o m vara fel ur fukthänseendet.

Editerat

Trä och fukt är det olja som gäller. Men med en fläkt i sumpskåpet så blir det inte problem med fukt.

Vi använder det på ytor av trä och gips, eller vad det nu är som riskeras att sköljas med vatten inomhus eller får ständiga vattenstänk. Miljön är ganska konstant. Det är en liten annan problematik med ett trähus som måste andas eftersom det utsätts för många olika klimat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...