Gå till innehåll

Tomten kom tidigt i år


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej alla, jag har tagit dem från Korallen-Zucht i tyskland. Det är ju lite SPS-torka i Sthlm nu för tiden och jag ville testa hur deras koraller är. Jag hämtade dem idag på Arlanda vid lunch, då hade varit ute och rest i 12 timmar. Det märkliga var att nästan alla hade polyperna ute när jag tog upp dem, så så här långt ser det bra ut. Jag har nu limmat upp dem, ni kan se gummisnoddarna sitter kvar på den sista bilden. Högst upp i bakkant så sitter det 6 stycken tabels och det är totalt 15 stycken.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett dygn är inget problem att transportera SPS:er. Det är inget man tjänar pengar på, ska man gör det så får man åka ner och besöka mindre ställen och kanske köpa mindre fraggar. Från K-Z:a så kostar korallerna mellan 40 och 130 EURO + frakt 2500:- så det blir lika dyrt som i Sverige t.o.m. dyrare för vissa.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. Detta med denna sjukdom som Janne och jag själv + många till lider av är ju egentligen koko. Acroporasjukan! Ett beroende precis som vilken drog som helst men jag själv känner inte lika mycket för dem längre faktiskt. De tar upp alldeles för mycket tid och en massa jobb, I långa perioder så är allt otroligt fint och helt plötsligt så är det mindre bra och ibland är en del otroligt fina medans andra tappar lystern. Jag tycker att dina nyinköp verkar vara riktig fina Janne och önskar dig lycka till. Jag har en massa blåtoppade som har tappat massor av den blå färgen. Enligt pdf filen om zeovit metoden så kan det bero på för mycket kalium. Kan det stämma Janne? just sådana här saker som gör att man mister lite av gnistan, vill bara säga samtidigt att en isblå staghorn börjar visa den där otroligt fina blå färg den ska ha så för mycket kalium stämmer inte på den i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det just utmaningen som är grejen, det ska vara lite problem, annars är det inte roligt. Jag skulle snarare tro att du har för lite, köp en test så vet du hur du ligger till. Tillsätter du kalium? Jag har tillsatt ganska mycket under en tid ca: 8 ml av KZ:as kalium mix om dan, mina blå koraller börjar få tillbaka färgen. I helgen ska jag ta lite bilder med en bättre kamera så skall du få se min turkosa den är helt otolig efter jag tillsatt kalium.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det just utmaningen som är grejen, det ska vara lite problem, annars är det inte roligt. Jag skulle snarare tro att du har för lite, köp en test så vet du hur du ligger till. Tillsätter du kalium? Jag har tillsatt ganska mycket under en tid ca: 8 ml av KZ:as kalium mix om dan, mina blå koraller börjar få tillbaka färgen. I helgen ska jag ta lite bilder med en bättre kamera så skall du få se min turkosa den är helt otolig efter jag tillsatt kalium.

/Janne

Jag fick 300g potassiumklorid "analyskvalitet" 99,7% renhet på jobbet. den borde man kunna använda uppblandat med 1 l osmosvatten. Eller vad säger du? Jag får väl önska mig ett test av tomten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...