Gå till innehåll

Tomten kom tidigt i år


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

För mig är det just utmaningen som är grejen, det ska vara lite problem, annars är det inte roligt. Jag skulle snarare tro att du har för lite, köp en test så vet du hur du ligger till. Tillsätter du kalium? Jag har tillsatt ganska mycket under en tid ca: 8 ml av KZ:as kalium mix om dan, mina blå koraller börjar få tillbaka färgen. I helgen ska jag ta lite bilder med en bättre kamera så skall du få se min turkosa den är helt otolig efter jag tillsatt kalium.

/Janne

Wow kul med lite nytt blod i den svenska korall värden. tycker man ser allt för ofta koraller man sett innan och ej är intresserad av....

Menar du Korallen-zuchts Kaliumjodid Flour Koncentrat du kör med?

Kanske är dags att skaffa ett test jag med för att stilla nyfikenheten vad man igentligeh har i värde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen kemist, men man har pratat om det på ZEOvitforumet. K-Z:as är en balancerad variant, för att man inte ska få problem. Jag vet inte koncentrationen på den, men ta det lungt.

Ja tubinaran är köpt på Revet.

Jag ska ta bilder, men den jag tror du menar är lite blek, Jag hade inte märkt att pumpen som ser till att den får cirkulation hade stannat. Här är den i KZ:as burk.

coral2mw7.jpg

Här kommer två helbilder jag har inte fått ordning på kameran än.

img00301jx7.jpg

img00321zg4.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow kul med lite nytt blod i den svenska korall värden. tycker man ser allt för ofta koraller man sett innan och ej är intresserad av....

Menar du Korallen-zuchts Kaliumjodid Flour Koncentrat du kör med?

Kanske är dags att skaffa ett test jag med för att stilla nyfikenheten vad man igentligeh har i värde

Jo det är alltid kul med lite andra koraller. Nej jag menar kalium mixen, just kaliumbrist har väl varit den stora anledningen till TN, speciellt i näringsfattiga kar, det ställs andra krav när näringsnivån sjunker och man skummar hårt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här millipora som jag har misshandlat är från JR och den har nästan varit helt vit, nu blir den bara mer och mer blå efter jag börjat tillsätta kalium. Men det måste vara näringsfattigt för att få dem så här ljusa. Jag jobbar på bättre bilder.

img0004bl2.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv känner inte att köra hela zeovitmetoden fullt ut men Tomas Pohl har verkligen fört utvecklingen framåt när och lärt oss mycket när det gäller att hålla stenkoraller. En del tror att korallerna blir konstlade bara för att färgerna blir så fina men det är ju tvärtom, om dessa koraller blir bruna så är det ju vi som ger de fel förhållanden. Jag gillar även en del brunaktiga koraller också för brunt är också en färg och de flesta korallerna på reven är ju bruna i olika nyanser. Om jag ska återkomma lite till det här med kalium så är det en ganska ny upptäckt som är viktig för korallerna. Vi lär oss mer och mer hela tiden och det tycker jag är spännande för det är inte så länge sedan stenkoraller var omöjliga att hålla vid liv över huvud taget. När jag ser din omstart Janne så kliar det i fingrarna att göra om mitt kar och ta ytterligare ett kliv mot karet som jag till 100% blir nöjd med om man nu någonsin blir det men det målet är ju det som gör att jag håller på överhuvud taget och där ligger min utmaning nämligen att lyckas skapa det karet man aldrig tror att man kan skapa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är alltid kul med lite andra koraller. Nej jag menar kalium mixen, just kaliumbrist har väl varit den stora anledningen till TN, speciellt i näringsfattiga kar, det ställs andra krav när näringsnivån sjunker och man skummar hårt.

/Janne

Min egna teori runt detta är att metoden (bakterierna) i sig helt enkelt förbrukar kalium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här millipora som jag har misshandlat är från JR och den har nästan varit helt vit, nu blir den bara mer och mer blå efter jag börjat tillsätta kalium. Men det måste vara näringsfattigt för att få dem så här ljusa. Jag jobbar på bättre bilder.

img0004bl2.jpg

/Janne

Min erfarenhet är att ljuset har lika mycket med den ljusa färgen att göra som de låga näringsvärdena... Men jag kör enbart T5...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad det är som förbrukar kalium, men det låter märkligt att bakterierna förbrukar kalium, jag trodde det var bl.a. den hårda skumningen .

Ljuset har också en betydelse, men min erfarenhet är att om man har mycket ljus och lite mer näringsämnen så får man fram färgerna fast de är lite mörkare.

Sen var man föredra är en anna sak, bilden ger inte korallen en rättvis bild. men i verligheten så är den skimrande i ljusblått där den blir mer blå desto längre ut man kommer på topparna.

I en miljö med mera näringsämnen så skulle den vara mer helblå utan nyanser tror jag, när jag köpte den så var det bara topparna som var riktigt blåa, sen var polyperna bruna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad det är som förbrukar kalium, men det låter märkligt att bakterierna förbrukar kalium, jag trodde det var bl.a. den hårda skumningen .

Ljuset har också en betydelse, men min erfarenhet är att om man har mycket ljus och lite mer näringsämnen så får man fram färgerna fast de är lite mörkare.

Sen var man föredra är en anna sak, bilden ger inte korallen en rättvis bild. men i verligheten så är den skimrande i ljusblått där den blir mer blå desto längre ut man kommer på topparna.

I en miljö med mera näringsämnen så skulle den vara mer helblå utan nyanser tror jag, när jag köpte den så var det bara topparna som var riktigt blåa, sen var polyperna bruna.

/Janne

Alla andra "system" anger att deras produkter innehåller spårämnen eftersom bakterierna förbrukar sånt... Jag tror inte det spelar någon roll vilken kolkälla vi pratar om...

Jag pratar inte bara om hur mycket ljus utan också om vilket ljus. Mycket vitt ljus (då pratar jag T5) ger ljusare färger. Sedan har näringsvärdena och spårämnestillsättningen också inverkan, naturligtvis.

Sedan har vi Zeoviths egna "hokus-pokus" exempelvis Zeospur... Då pratar vi andra saker... De är nog inte nyttiga för burkens alla innevånare men korallerna blir grymma!

Och dina koraller ser verkligen grymma ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag har inte vågat använda Zeospur, frågan är om jag någosin vågar var så kaxig, men jag har en flaska. För er som inte vet vad Zeospur är så tar den död på gamla zooxanteller och doserar man för mycket så tar den död på alla. Jag har försökt att få så bra lyse som möjligt därför kombinerar jag 20000k och 14000k de kombinera varandra väldigt bra nere i 400nm - 460nm spektrumet. Jag vet inte vad vit ljus är igentligen?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

vill bara upplysa om att för primärproducenter såsom växter och alger så är kalium det tredje viktigaste av de sk näringsämnena (fosfor och kväve är de viktigaste). Kalium har betydelse för tillväxten hos växter och alger och hos djur har den betydelse för aktiveringen av ett antal enzymer och är viktig för nervernas arbetssätt. Flera källor när det gäller växter (ovan jord) varnar för överdosering av kalium eftersom det verkar kunna begränsa upptaget av magnesium som är en viktig beståndsdel i det gröna klorofyllen.

MVH Lasse

Edit: Vitt ljus är en perfekt blandning av samtliga synliga våglängder. Har man vitt ljus så behöver man i princip inte bry sig om vilka våglängder som är viktiga - då behöver man bara "kräma" på och förr eller senare kommer man upp till de mängder som behövs. Flera har ju här i andra trådar tryckt på att våglängder i det blåa och röda spektrat är aktiva i fotosyntesen. Pwin verkar ha tagit fasta på det då han i sin tråd angivit att han kommer att testa med ett rött rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Edit: Vitt ljus är en perfekt blandning av samtliga synliga våglängder. Har man vitt ljus så behöver man i princip inte bry sig om vilka våglängder som är viktiga - då behöver man bara "kräma" på och förr eller senare kommer man upp till de mängder som behövs. Flera har ju här i andra trådar tryckt på att våglängder i det blåa och röda spektrat är aktiva i fotosyntesen. Pwin verkar ha tagit fasta på det då han i sin tråd angivit att han kommer att testa med ett rött rör.

Men det blir oekonomiskt, det är bättre att ge dem vad de vill ha, i stället för att bara vräka på.

Det röda trodde jag inte var för fotosyntesen, utan bara för att framhäva röda och rosa korallerna, det är min tanke i alla fall.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte - tänkbara teorier kan vara som du själv var inne på att det skummas bort av de nya effektiva skummarna samt att de metoder man använder för avlägsnandet av andra näringsämnen även tar bort kaliumet. Vad som lite talar emot bakterieupptag är att korallerna borde få i sig det kaliummet i samband med "backspolningarna".

Man kan också vända på det och förklara det genom att den ökade tillväxten på grund av framförallt minskningen av fosfor (som antas att motverka kalcifieringen vid för höga värden) gör att den naturliga kaliumkoncentrationen blir tillväxtbegränsande. Sedan, om det gäller det blåa pigmentet, så vet vi ju inte om kalium behövs just för att bilda detta och därför blir en bristvara för dessa pigment.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...