Gå till innehåll

Varför säger affärerna olika....


Andision

Rekommenderade inlägg

Vad är ett saltvattensakvarium?

Ja det är salt vatten i det, men vad är det sedan som är generellt egentligen.

Vad ska man ha i:

Några tåliga fiskar?

Några svåra fiskar?

Två sjöhästar?

Några räkor?

Några rörmaskar?

Några enkla koraller?

Några svåra koraller?

Några mjuka, några hårda o.s.v.

Ska det växa eller ska det "bara" överleva?

Allt av ovanstående?

Första frågan borde alltså vara vad ska du ha i burken. Kraven på en burk med några få tåliga fiskar med en burk som är proppad med koraller i fantastiska färger har ju större skillander sins emellan än mellan regn och sol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla lilla clownen, jag vet ganska många som gjort misstaget att köpa dålig beg LS och fått jobba häcken av sig för att få liv stenen och komma tillrätta med algproblem och fosfater- om du har haft turen att hitta schysst levande sten för 15:-/kg grattis!

Dessutom har jag aldrig sagt att man ska köpa nyfraktad sten - jag vet butiker som säljer schyst kurerad sten för hyggliga priser.

fosfat och koppartestet tycker jag man behöver, för att den vanligaste anledningen till att sten säljs begagnad är att ägaren misslyckat med sitt salt kar - ofta algproblem/svavelsulfidkrascher(old tank syndrome) eller kanske medicinerat mot parasiter i karet (därav koppartestet)

Sen vet jag inte hur en nybörjare ska kunna avgöra om beg. sten är i bra eller dåligt skick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla lilla clownen, jag vet ganska många som gjort misstaget att köpa dålig beg LS och fått jobba häcken av sig för att få liv stenen och komma tillrätta med algproblem och fosfater- om du har haft turen att hitta schysst levande sten för 15:-/kg grattis!

Dessutom har jag aldrig sagt att man ska köpa nyfraktad sten - jag vet butiker som säljer schyst kurerad sten för hyggliga priser.

fosfat och koppartestet tycker jag man behöver, för att den vanligaste anledningen till att sten säljs begagnad är att ägaren misslyckat med sitt salt kar - ofta algproblem/svavelsulfidkrascher(old tank syndrome) eller kanske medicinerat mot parasiter i karet (därav koppartestet)

Sen vet jag inte hur en nybörjare ska kunna avgöra om beg. sten är i bra eller dåligt skick?

Snälla lilla Greger jag vet en herrans massa människor som fått en algexplosion med ett nystartat kar med ny LS :)

Skämt åsido, jo det stämmer att jag hittade bra pris på min LS och att man inte ska förvänta sig att göra så stora besparingar men det blir ändå betydligt billigare än att skaffa ny sten och det går som sagt att ympa in nytt liv från ny sten. Jag tror heller inte att den genomsnittlige saltvattensnybörjaren skulle ha speciellt svårt att avgöra om stenen är bra eller dålig. Jag hade inte det i varje fall efter att ha läst på lite och använt sunt förnuft.

Sedan höll jag som sagt med dig att koppartest är ett bra val (man får många koppartester för 10.500kr). Min LS kommer från personer som, liksom du, tror att LS i princip blir värdelöst efter ett tag i akvariet. Detta anser jag är slöseri med naturresurser och ofta är rent felaktigt. Att kurerad nyimporterad LS inte skulle innehålla förhöjda näringsvärden efter allt som nyligen dött i stenen håller jag som sagt inte med om eller att inkörd sten skulle vara svårare att "få igång". Snarare motsatsen om det kommer från ett inkört kar.

Nu jävlas jag lite med dig Greger (delvis eftersom det är så kul att bli kallad "snälla lilla clownen" och få länkar till "My little ponys" hemsidor etc i våra debatter:) ) och även jag skulle föredra ny LS, främst pga allt nytt spännande liv som finns på stenen (inte alla arter dock!).

Men att säga att inkörd LS som är några år på nacken per automatik innehåller högre nivåer av näringsämnen och inte innehåller bakterier i förhållande till nyimporterad sten håller jag som sagt inte alls med om. Jag upprepar; det finns både dålig begagnad och dålig nyimporterad sten och som med allt annat inom hobbyn ska man läsa på ordentligt innan och kolla produkten noga innan inköp.

Sedan trodde jag inte experterna hade kommit fram till vad "old tank syndrome" beror på. Skriv gärna mer om detta Greger!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...