pimo Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Jag har en 250w mh armatur.Den är dock ganska "hög", så jag funderar på att ta bort "ballasten" eller vad det heter eftersom att det sitter på toppen av armaturen och sätta den bakom akvariet istället.Är det något speciellt man ska tänka på eller är det bara att tuta och köra? Citera
ramq Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Ja, att du har värmeisolerade kablar från själva lampsockeln. Vet inte men jag har hört någonstans att det är teflonmask eller liknande. "Vanliga lampkablar" skulle jag inte satsa på... isoleringen skulle kunna smälta av värmen.Väljer du att skarva kabel med en liknande stickpropp eller dylikt så var ytterst försiktig med vattenstänket. Det är bra fräs i grejjerna och du kan verkligen dö om det går riktigt illa. Citera
pimo Postat 7 december 2006 Författare Postat 7 december 2006 Har skruvat isär den nu, och precis som du sa ramq så var det ju någon specialkabel mellan ballasten och sockeln.Någon som vet vart man kan köpa sån kabel?Ska kolla på skolan imorgon ifall att det finns Citera
ramq Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Kolla med skolan, alternativt vända dig till en välsorterad elhandlare, alternativt industri-variant av dito. Det senaste alternativet kanske inte säljer till privatpersoner, men dom brukar aldrig tacka nej till kontantkunder. Citera
stigigemla Postat 7 december 2006 Postat 7 december 2006 Tändaren bör vara nära lampan men ballasten kan vara flera meter bort. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.