Gå till innehåll

Vilken typ av filtrering, det är frågan!


crivim

Rekommenderade inlägg

Har läst runt lite på guiden och funnit att det råder olika åsikter angående vilken typ av filtrering som fungerar bäst i ett nano kar. Jag håller på att starta upp ett 80 L molly hotell och kan inte bestämma mig hur jag ska göra med filtreringen. Det känns som att det står mellan Lasses alternativ (läst hans tråd om molly uppstarten ihärdigt nu i några veckor) eller den "enklare" varianten att fylla upp första facket med LS och sen ha fosfatremover i det andra. Skulle man kanske kunna köra en variant av dessa, LS+filtersvamp+fosfatremover? Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Facken är faktiskt större än man tror, jag hade Ls, aktivt kol och rhowaphos i ett fack (hade min skummare i första facket).

I samma fack, överst där vattnet rinner ner hade jag filtervadd som tog bort grova partiklar men jag bytte den var tredje dag. Funkade bra för mig.

Lasses metod bygger på en hel vetenskap som du måste läsa om o om igen för o fatta. Eller be Lasse sammanfatta så har du bara 43 timmars läsning... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så svårt är det väl inte även om även inte ens jag inte orkar läsa alla Lasses inlägg till slut.

Men viktigt är: Välj! Antingen kör du efter Lasses metod eller den vanliga (som i och för sig jag tycker är säkrast) eller så får du problem.

Det är som när man skall gå till kiosken. Antingen går man på vänster sida av vägen eller så går man på höger sida av vägen. Går man mitt i vägen får man problem speciellt mitt i natten. Och när man drar igång kar har man tillfällen tillfällen när man inte har full koll (= mitt i natten).

Och tyvärr: Oavsett vilken metod du väljer får du mer eller mindre allvarliga problem.

Men vi har ju ett forum där vi ventilerar våra problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte köra utan skummare, åtminstone till en början....Vid insuget på fack 1 tänkte jag fixa till en ytavrining och fylla facket med krossat LS som sköter den biologiska filtreringen, i fack 2 filtermatta som tar hand om den mekaniska filtreringen, och fack 3 cirkulations pump (1100 l/h)+rowaphos. Låter det som om det kan fungera? Behövs det mer cirkulation i filterfacken eller räcker det med den pumpen som finns i fack 3? Kom gärna med synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter helt OK. Det enda at vara extra vaksam på är väl at göra ren filtermattan varannan dag under uppstarten åtminstone. Men med detta receptet skulle jag använda begagnad sten. Med ny levande sten och döende djur -alger - bakterier skulle jag absolut rekommendera en skummare. Och med ny sten behöver du fler algätare = snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mitt AN 27liters enligt "JR- modellen" med ungefär 5kg kurerad/inkörd Ls,dsb och en påse med ungefär en halv deciliter Ultralith (zeolitsten).

Karet är kickstartat med nägra droppar ultrabio bakteriekultur

biobollarna och filtermattan är borta, den grövre svampen är dock kvar som partikelfilter och orginalpumpen är bytt mot en mini-jet 570l/h .

Vattnet är glasklart och fosfat och nitrat "noll"

innehåller 1 sjöhäst,1 scooterblennie, 1 stenopus zanzibaricus, 2 bumlebeeräka,1 euphyllia,1 tubipora,1 gonipora och en sinularia plus nägra nassariussniglar

Byter ca 10% vatteni veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag körde med karest orginalpump på 1200 liter/timmen fann jag att andra facket, där vattnet rinner över till tredje så rör sig ytan inte direkt bra, fick en hinna på ytan. Så jag avhjälpte det snabbt med en liten minipump från tunze som bröt ytan perfekt. Den e som en tändsticksask och ger ca 300 liter i timmen.

Sen som Stig skriver: du kommer få problem i någon form, sånt e saltlivet. Ha bara is i groggen o fråga här så löser det sig oftast!

Vad ska du ha för belysning?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mitt 100 l kar väldigt enkelt. Inget filter används, bara 2 cirk pumpar och en skummare. Skummaren levererar väldigt mycket, men så har jag också många fiskar och matar väldigt kraftigt 2 gånger per dag. Då och då (har hänt 1 gång hittills under mina 3-4 månader) fyller jag en liten påse med kol som får ligga i ena pumpen en vecka.

Försöker göra täta vattenbyten men lyckas kanske inte så bra. Tanken är dock att byta 10 l i veckan. Alla värden är bra utan nitrat som gärna vill ligga runt 150 mg, med vodka kan jag enkelt få det att gå ner till 40-80. Testar nu under några veckor om jag kan få ner det ytterligare.

Aldrig haft problem med alger, skulle dock vilja att de röda kalkalgerna tog sig och sprider sig över inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger: kul att du har fått det att fungera så bra! Vilket fack har du svampen i?eller det kanske inte spelar någon roll?

Sickboy: låter som en bra lösning med pumpen!vet du var den går att få tag på? Än så länge har jag orginal belysning ett Daylight Blue kompakt T5 rör 24 W 10000K, ska uppgradera till ett interpet 2x36 W efter jul.

Tack för tipsen och för att ni delar med er av era erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja pwss har nog den, eller kolla med Drakfisken.se. Jag köpte min från tyskland för 100 kr. Japp interpet 36 watt x 2 blir bra, körde jag med. Kör förslagsvis ett moonlight o ett daylight blue till så får du fin kräm. ´

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Resonemanget bakom (som jag måst ta eftersom det inte är självklart här på forumet) är grundlig och teoretisk. Själva körandet och metodiken är hur enkel som helst. Vattenbyte, starta snabbt med en! tålig fisk och gott om snäckor. Mata väldigt försiktigt. Använd bakteriekultur i tre veckor. Vill du ersätta biobollarna i första facket mot Ls så välkommen men det är inte optimalt. Jag skulle heller inte använda fosfatremover i ett så litet kar. Stark cirkulation (minst 1000 verkliga liter i timmen). Tvärtom Stig så skulle jag inte rengöra filtermattorna överhuvudtaget (förutsatt att du gjort så du får en horisontal strömning igenom, och väntat så länge som möjligt om du valt nerifrån och upp (inget flöde igenom)). Bygg upp korallsortimentet pö om pö och börja med "ogräset". Utöka matningen (och antal fiskar) i takt med korallpoppulationen. Byt vatten (25 %) varje vecka till var annan, dock inte de tre första veckorna. Utöka ljuset!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...