Gå till innehåll

Magnetpump - Hydor koralia


ErgoMan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Pumparna heter koralia och finns på länken: http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/default.php

MODELL FÖRDERLEISTUNG STROMAUFNAHME FÖRDERLEISTUNG STROMAUFNAHME

230/240V -50Hz 115V - 60Hz

KORALIA 1 1500 l/h 4,5 W 400 gph 3,5 W

KORALIA 2 2300 l/h 4,5 W 600 gph 4,5 W

KORALIA 3 3200 l/h 5,5 W 850 gph 6,5 W

KORALIA 4 4600 l/h 11 W 1200 gph 8,5 W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser lockande ut måste jag säga.

Men som med nästan allt italienskt (har ägt en o annan Alfa Romeo) så är designen och prestandan fin men jag undrar om tillförligtigheten är på topp. Å andra sidan så kan man köpa dubbelt för det priset och ha en i reserv....

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Jag väntar nog hellre någon vecka till på Nanostreamern...

Ove, tänkte du kunde "uppdatera" din kommentar här ;) Toppbetyg nu till den här och tummen ner till Tunzen? Skall förbi JR imorgon tänkte jag och byta ut Tunzen till den här. Är den mer eller mindre knäpptyst åker 2 andra pumpar ut och ersätts av en till Hydor.. håller tummarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tror nog dom tiotusen som läst Nanostream-tåten har insett att jag hade tokfel!!! :)

En smart kommentar jag hörde var att Koralians dubbla lagring var den stora skillnaden emellan pumparna. Det var ju logiskt i kvadrat !

Jag gjorde ett litet "ljudtest" åxå, den låter ungefär som min hyggligt nya Maxijet, sån som du tycker suger Max :ler:

EDIT: Det var en Koralia 2 jag köpte !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag också varit och petat på en Koralia hos min lokala fiskbutik norr om stan, faktiskt så var pumpen mycket mindre än vad jag trodde. Verkade vara en ganska smart lösning mellan magnetfästet och själva pumpen tycker jag. I förhållande till priset så tycker jag att kvaliten verkade helt ok, men det är självklart svårt att bedömma när man inte har den igång i sitt eget kar under en längre tid.

Ove det ska bli intressant att höra ditt utlåtande om ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ett litet "ljudtest" åxå, den låter ungefär som min hyggligt nya Maxijet, sån som du tycker suger Max :ler:

EDIT: Det var en Koralia 2 jag köpte !

Har lämnat tillbaka min Tunze och pluppat in en Koralia 3. Tystast i karet är min 750l/h Aquael (hörs inte), sedan kommer Koralian som drar 3200l/h som hörs litegrann, av Maxijeten och NewJeten.

Det kommer antagligen bli en till Koralia som ersätter de två tre andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta du, jag har svårt att tänka mig Tünze någonsin vågar leverera en halvtaskig pump igen. Sånt kostar brutalt mycket i "badwill" i dessa dagar när dom "åker kana utför på Internet"...

Jag kommer alldeles säkert köpa en nanostreamer till min vänsterkant när de lyckats återskapa ryktet med nästa generation !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu haft igång min Koralia 4 ett par dagar och måste säga att första intrycket är helt ok. Snutt med magnetfästet, låg ljudnivå och smidig att rikta strålen med.

Intrycket är att min gamla Tunze 3700l var lite mer fjutt i min det beror nog snarast på den vida strålen på Koralian. Den sätter helt klart fart på vattnet och jag tycker mig se att jag har bättre rörelse i en större del av karet i stället. Nu är det bara att vänta och se om den håller måttet i längden....

EDIT: Det var en Koralia 2 jag köpte !

Jasså det blev en ändå.... ;-)

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydor 1 och 2 är lika stora, 3:an lite större och fyran störst, men tyckte inte fyran var så stor! Testade bobbos i mitt 140 literskar ett par timmar. Den blåste som han säger brett och fint. Tyst var den med! Finns lite bilder och ett par filmer under denna länken jag tog då. http://s39.photobucket.com/albums/e187/dickaldordavid/

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det stämmer nog inte... Det skiljer ganska mycket emellan dem !

Däremot mellan 2 och 3 kanske det inte skiljer så mycket, jag jämförde inte dem !

Ah, jag kan ha kommit ihåg fel! 2 och 3 är det nog som inte skiljer så mycket i storlek.

Tänkte på hur det skulle funka att sätta på en större propeller än de små som är orginal, om det skulle göra någon större skillnad? finns ju moddgrejor att köpa!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

På den lokala handlaren norr om stans hemsida står det att läsa:

4600 liter/timme, inklusive magnetfäste Beskrivning:

Liten och kompakt cirkulationspump.

Mycket tyst och låg strömförbrukning.

Magnetfäste ingår. Går att rikta både upp, ner och i sidled.

Mycket prisvärd.

Stämmer det? Ja, att den är mycket tyst ..? Låter för bra för att vara sant ... För min del känns ljudnivån viktigast, i kombination med storelken. Har ett kar som mäter 120x50x50 vilket gör att man inte vill ha massor med plast överallt! Dessa är på intet sätt reglerbara va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...