Gå till innehåll

Har jag tänkt rätt? Hjälp?


simon

Rekommenderade inlägg

Efter någon tids planering skall jag beställa burken från glasmästaren i början på januari , men innan jag gör det så vill jag ”checka” med er så jag inte tänkt helt åt skogen med något J.

Först lite beskrivning, akvariets yttermått blir 126 (L)x 90 (B) x 75 (H).

Sumpen kommer att vara i akvariet (har tidigare kört med extern sump) så akvariets volym blir ca 600L (se skissen nedan). De gröna pilarna symboliserar vattnets väg.

I pumpdelen kommer det vara 5 maxi jet pumpar (alternativt 1 större pump med 5 förgreningar) som pumpar vattnet in i akvariet bakom levande stenen utmed bottenglaset. Det kommer även att finnas fler hål med galler i glaset på högre höjd som tar in vattnet direkt från akvariet.

Nu till mina frågor:

1

Angående höjden på glas i sumpdelen. Räcker det med 1 cm fallhöjd från ”bubbelfäll”-delen till ”pumpdelen”?

Det är bara Deltec skummaren (mce 600) som står för cirkulationen där.

2

Tror ni det räcker med 25 cm lång kam för ytavrinningen?

Jag är väldigt tacksam för konstruktiva råd, speciellt angående höjder på allt glas (inkl bubbelfällan).

Ps På skissen är glastjockleken 10mm, den blir 12mm i stället så alla mått blir därefter.

MVH

post-855-14468913422616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Simon!

Jobbar du som ingenjör? Tänkte på det när jag såg hur du gjort ritningen enligt konstens alla regler.

I stort tror jag du har tänkt helt rätt. Har några motfrågor för att se hur du tänkt. Hoppas du förstår mina beskrivningar bara.

Inneväggen som bubbelfällan är fäst vid. Varför går den ända ner till innerväggen vid skummaren? Om du har så kommer du att vara tvungen att ha samma cirkulation genom skummaren som du matar ut med cirkulationspumparna. Förslag är att låta den väggen sluta vid bubbelfällstrappan.

Bubbelfällan bör ha olika avstånd mellan väggarna för att skapa en skitfälla som är lätt att suga bort skiten ur vid rengöring. Uppnås genom kortare avstånd när vattnet rinner neråt och bredare när det rinner uppåt.

Vad fyller mellan väggen ovanför bubbelfällan för funktion? Om du tar bort den skapar du utrymme för att vara flexibel med teknik om du inte har tanken på ett refugium eller motsv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett par saker till:

(I)

jag hade hellre kört med 1 krafig pump istället för 5st små maxijet.

underlättar vid rengöring, mindre värme, ljud mm

(II)

tänkte på detta:

"Först lite beskrivning, akvariets yttermått blir 126 (L)x 90 (B) x 75 (H)."

vilket håll ska man se in frammifrån i akvariet?

om det är från det 'långa hållet' på 126cm så hade jag hellre haft sumpen på baksidan istället för kortsidan som nu. Det är beroende på om man kan se in teknikdelen då eller ej?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar du som ingenjör?

Njja..nästan rätt.

Jag är ingen ingenjör. Jag är dock data och Cad-ansvarig samt hjälper till och ritar på en ingenjörsbyrå som sysslar med el, belysning, telekommunikation (data, larm mm). I korthet kan man säga att vi ritar alla kablar + belysning som skall finnas i nybyggda eller ombyggda kommersiell fastigheter. (skissen blev lite slarvigt gjord i AutoCAD)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inneväggen som bubbelfällan är fäst vid. Varför går den ända ner till innerväggen vid skummaren? Om du har så kommer du att vara tvungen att ha samma cirkulation genom skummaren som du matar ut med cirkulationspumparna. Förslag är att låta den väggen sluta vid bubbelfällstrappan.

Som sagt, skissen blev lite slarvigt ritad (jag ska göra om den i 3D-sen). Jag skall ha fler hål (utan pumpar) i glasväggen mellan pumpdelen och akvariet som ska kunna ta hand om det vattnet som behövs för att mata pumparna. Orsaken till min otraditionella lösning är att jag vill ha mer vattencirkulation bakam LS-en så att det inte samlas så mycket matrester och annat där. Samtidigt så vill jag inte ha pumpar inne i LS-en då det blir bökigt med åtkomst.

Vad fyller mellan väggen ovanför bubbelfällan för funktion? Om du tar bort den skapar du utrymme för att vara flexibel med teknik om du inte har tanken på ett refugium eller motsv.

Rätt gissat! Jag hade tänkt att förbereda för att ha refugium, DSB eller något annat. Vad vet jag ej så länge då jag inte funderat färdigt när det gäller den biten...några förslag?

Jag tycker att det är jättebra att ni ställer den typen av frågor, det är då man eventuellt kan hitta några planeringsmissar som man har gjort. Fortsätt gärna med det, tack.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(I)

jag hade hellre kört med 1 krafig pump istället för 5st små maxijet.

underlättar vid rengöring, mindre värme, ljud mm

Bra synpunkt, tack.

vilket håll ska man se in frammifrån i akvariet?

om det är från det 'långa hållet' på 126cm så hade jag hellre haft sumpen på baksidan istället för kortsidan som nu. Det är beroende på om man kan se in teknikdelen då eller ej?

~Henrik

Akvariets framsida är 126cm-glaset med sump till vänster . Akvariet kommer att stå i ett hörn i lägenheten så både den vänstra- och baksidan kommer att stå mot vägg. Dessutom har jag en pelare till höger om akvariet (därav det konstiga måttet 126 :-) som omöjliggör nästan placeringen utav sumpdelen på baksidan. Men det gör inte så mycket då jag är "ute efter" att skapa djupkänsla (bredd), så de 90cm behövs till det.

Tack för era synpunkter som sagt, det är bara att ställa så många frågor som möjligt.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft tidigare (slutet på 90-telet) akvarie med mått 1x1x1 som jag köpte begagnat på hissingen (GBG) och därför uttvecklat en säregen teknik :-) som går ut på att man lägger sig (inte helt o hållet dock) på en planka ovanför akvariet så att man kan komma åt med armarna nästan till botten. Det är därför jag valde att ha 75cm höjd då jag själv är "bara" 1,74, då jag hade stora problem med det gamla karet.

Angående ljuset så håller jag på att damma av min gamla arcadia (2X250W + 2 T8) och några Osram 67-er som jag tänkte använda i inkörningsskedet. Sen är planen att ha 3 st seperata 250- alternativt 400-wattare när jag väl får några koraller på plats. Vattennivån kommer ligga på 71 cm så det blir kanske nödvändigt med nån 400W om man vill ha någon tridacna eller annat ljuskrävande på sandbotten antar jag, eller?

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att det är rätt jobbigt att nå något i nedre bak-kant om du är kortare än

230cm.

samt att 75 höjden kräver en del extra ljus.

Jag har funderat på det där med att ljuset inte funkar kontra höjden. Utvecklas algerna trots det "dåliga" ljuset eller kan det var ett sätt att ha botten riktigt vit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på det där med att ljuset inte funkar kontra höjden. Utvecklas algerna trots det "dåliga" ljuset eller kan det var ett sätt att ha botten riktigt vit?

Jag körde med 1st byggarmatur, jag tror det var 250 eller 400W (växjö-jimmy har den nu om den är kvar), i den gamla burken (som jag tror var 1m hög) och märkte inte att algtillväxten skulle vara sämre på botten för det. Vatten nivån var kanske 85-90cm och armaturen hängde ca 35 cm ovanför ytan.

Jag tror att det skulle krävas betydlig högre akvarie för att inte algerna skulle trivas på botten. Men tanken är ju lockande om man hade råd med så högt kar som det nu behövs, så kunde man köra ljuskrävande koraller högt upp för att sedan ha andra organismer längre ner....nu börjar jag sväva långt utanför min budget i alla fall.

Intressant tanke Jonas.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter några praktiska prov med min Deltec MCE 600 (hink med vatten) så inser jag nu att det är för lite fart på den för att den ensam ska ha hand om ytavrinningen. Därför för jag nog göra om min skiss när jag vet vilken skummare jag kommer att använda.

I dagsläget så står det mellan ATI 200 eller Grotech HEA 150 (få se bara hur jag skall lösa sumpdelen så att jag får in nån :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gäller att tänka till innan.

Tycker själv att det är en bra lösning att ytvattnet går ner i skummar delen sedan vidare till den smala delen mot kortsidan vänder i hörnet å ut via en returpump

Skulle även laggt till en lösning som man kan ha där vattnet rinner överfrån ytavrinningen så man kan lägga filtervadd för att få bort fria partiklar. Byggde en låda utav plexiglas med hål i botten la filtervadd i korgen och allt ytvatten går via vadden. Så slipper man skiten inne i sumpdelen

Vad gjorde du av ditt 1x1x1m akvarium??

è väll en liten dröm jag har trotts man hört.

-du måste ha typ 398cm långa armar för att kunna nå ner till botten

ni andra har inte hört om dykutrustning (mask/snorkel) :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skissade vidare på din utmärkta idé Christian. Sektionen skall ses framifrån (där den gamla skummaren satt).

Angående det gamla karet:

När jag skulle flytta och märkte att bottenrutan var illa åtgången i hörnet (det började att droppa vatten, förmodligen jag som stötte till det) så vågade jag inte ha det kvar. Det åkte till glasåtervinningen sorligt nog. Nu med facit i hand så skulle man bara bytt ruta kanske, men jag var yngre, (det fanns ingen "Saltvattensguiden" med ett utmärkt forum på den tiden), så det blev som det blev.

ps karet måste har varit lite mindre åt något håll då jag fick in det genom dörren (kommer ej ihåg riktigt tyvär, det var typ 1997?), kanske 90x90x90? (om inte mina dörrar var 105cm:-)

MVH

post-855-14468913436295_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...