Gå till innehåll

Hasses första saltburk


Draedon

Rekommenderade inlägg

Jaha, nu blev man involverad i ett projekt till :)

Lurade på min svärfar en 160l burk jag fick med när jag köpte mitt 360l.. han tänkte köra lite dvärgciklider (gammal sötmänniska som han är). Lurade sedan på honom ett gäng böcker (bla "saltvattensakvariet" av daniel knop" mfrl) och nu efter lite bearbetning så ska han starta salt istället. :smiley20:

Jag hade lite prylar i "bra att ha"-lådan så det gjorde övertalningen lite lättare när det blev billigare. Setupen ser enligt följande i dagsläget:

*250l burk, 110x45x50 utan sump

*Tunze 3115.2 skummare

*AN antarctica osmos med sillikatfilter.

*3 powerheads (1000-1250l/h)

*jäger 150w värmare

*30-40kg LS

Det var grejerna jag hade "liggandes". Steg 1 blir att bygga bänk, börjar troligtvis nästa vecka. Sen ska vi fundera på ljuset.

Steg 2 blir ljuset, funderar på antingen 4x39w T5 eller 4x55w T5 compact rör.

Vad tror ni?

Sedan ska även pumparna bytas ut mot Tunze nanostreamers, men det blir längre fram. duger med ett gäng maxi-jet'ar så länge.

Tja det var väl allt. Bilder kommer så fort det börjar likna akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4x39 w räcker inte om han ska ha lite mer avancerade koraller senare så det är väl lika bra att lägga till några hundralappar och köpa en 6x39w direkt.

Mjo, det var ju bara 50 euro till för 6x39w. Alternativet är väl att klämma in en separat 2x39w när den dagen kommer då ljuset inte räcker.

typ: http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/Aqua_Connect.353/Aqua_Connect_T5_Lamp_2x39_Watt.2002.html?osCsid=c46c11035e1a27f7308355f02822fcb6

Men jag vet inte riktigt vilket håll han vill gå åt än.. Fisk står högst i kurs hos honom just nu, sen är han mer intresserad av mjukisar som vajar i strömmen än av sps. men man vet ju hur farlig den här hobbyn är och hur snabbt det kan gå utför :skrattar: så det kanske blir sps-djungel efter ett tag, vem vet? :)

Hur bred är 6-rörs armaturen? Kommer 45cm djup räcka till?

ja det är ju också en fråga, hittar inget om djupet.. bara längden ?

Interpets power compact då? är det bara skrot lr?

EDIT: Du var för snabb Manks ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är sant som ni säger... jag har gjort misstaget att snåla med prylar tidigare, man ångrar sig bara att man inte skaffade rejäla grejer direkt.

men nu är det tyvärr inte jag som håller i lädret, utan svärfar. får se vad han säger när jag lägger fram kalkylen ;)

han är iofs pedant när det gäller hobbys (han har haft tokfina ciklidburkar....) och brukar säga "ska man göra något ska man göra det riktigt". hoppas han applicerar det på salthobbyn ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

uppdatering.. bänken börjar ta form, har tyvärr inte hunnit knäppa några bilder.

250l burken har åkt på tippen då vi hittade en liten spricka i ena kortsidan.. jag hade en helt ny 160l burk ståendes så han kör på den istället.

osmos, skummare och ls är fixat, kvar är belysning och cirkulation

det kommer enbart bli mjukisar, knappar och skivanemoner i burken.. så det lär nog inte behövas så jäkla mycket ljus.

Hittade denna på e-bay som jag tror kan passa rätt bra, eller vad tror ni?

http://cgi.ebay.co.uk/Arcadia-Aufsetzleuchte-Meerwasser-T5-90cm-4x24-Watt_W0QQitemZ330069869175QQihZ014QQcategoryZ100320QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem burken är 90cm lång så den kommer nog sitta som en smäck.

Om någon som läser det här är bra på tyska så kan ni väl kolla om monteringsdetaljerna på bilden medföljer! jag fattar noll och bablefish har buggat ur.. :P

som cirkulation tänkte jag först på en eller två tunze nanostreamers, men efter allt man hört om dom på senare tid så tänker jag definitivt inte köpa nån..

funderar istället på en Koralia 2 + en maxi-jet 1000 kopplad tillen fluval ytvattenrenare, det borde väl räcka som cirkulation. ska som sagt ändå bara vara mjukisar i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

var och hälsade på svärfar idag och kollade till bygget.. det börjar likna bänk iaf. :)

den kommer betsas så därför var det pluggning för hela slanten idag.. det där hade aldrig jag orkat :skrattar:

en koralia3 är beställd och nu sitter jag och snokar runt på ebay efter en lämplig armatur. lite knixigt att hitta nån bra armatur, burken är 90cm lång och dom flesta 39w armaturerna är ju typ 93cm långa. kanske ska satsa på 24w istället. alt en 150w MH. är bara lite orolig för värmen från en mh. jaja, vi får se vad det blir.

post-2037-14468913612234_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var och hälsade på svärfar idag och kollade till bygget.. det börjar likna bänk iaf. :)

den kommer betsas så därför var det pluggning för hela slanten idag.. det där hade aldrig jag orkat :skrattar:

Snyggt snickeri! Kommer du att bli någon matchande huv eller liknande också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...