Gå till innehåll

Kristoffers 180-liters juwel


cougar

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag heter Kristoffer och har hängt här på guiden sen mars 2005 och läst och avvaktat. Men nu denna hösten kände jag mig mogen (blev rejält frestad av bekanta oxå) och sålde av allt vad sötvatten hette för att dra igång mitt första och riktiga saltvatten. Jag valde att köra det i mitt 180liters juwel och sålde av alla moduler och annat som satt i det samt sålde av mitt 420rubin med diskus och allt. Sen dess har jag samlat prylar och det som ska driva karet är:

Reefpack 500 (skummare,osmolator och mekaniskt filter i ett).

2*Tunze Nano Stream 6025 (ska få dom på posten i veckan).

Arcadia overtank 4*39watt t5.

20 watts deltec uvc med eheim 1250 cirkulationspump.

Juwel doppvärmare (får se om den behövs).

Kort om karet: Doppvärmaren på bilden ska sitta till vänster om reefpacken dold från soffan som står till höger så fort vattennivån är vid övre kanten. Reefpacken ska jag ladda med Rowaphos när LSen kommit i. Jag har bunkrat upp med rejält med RO-vatten nu senaste dagarna och min aquatic nature RO ger faktiskt rätt bra med vatten trots den lilla storleken :) Nu har jag äntligen fyllt karet och blandade tidigare idag i saltet i karet (tropic marine). Jag fick med ett antal lysrör till min ramp men vet inte riktigt hur jag ska fördela rören. två vita, två blåa är väl ett hett tips? Vilka rör rekommenderar ni?

Det ser inte så snyggt ut med maxijeten som hänger i sladden och halvfullt med vatten men saker förändras snart ;) Fler bilder kommer efter hand.

IMG_7597.JPG

img7607ax1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nice! :)

Ta gärna fler bilder på reefpacken, hur du har laddat med med material och grejjer..

Yes det ska jag göra snart!

Jag köpte en Arcadia ramp begagnad som var fin och fick med extra rör, dock var skruvarna för benstället utslitna och drog inte riktigt längre. Då mailade jag Arcadia och påpekade att fästena höll dåligt osv. Då skickade dom mig gratis nya ställ för rampen. Det kallar jag bra service!

IMG_7648.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All teknik fungerar finfint än så länge. Nanostreamerna pumpar mkt vatten och är relativt tysta, skummaren i reefpacken är förvånansvärt tyst men har inte börjat producera så mycket skum ännu. Osmolatorn funkar bra och uven och eheimpumpen är inkopplad även om uvlampan inte är påslagen ännu.

Som tidigare sötvattnare upplever jag cirkulationen som otroligt kraftig, ska bli intressant se om fisken verkligen klarar simma i dessa strömmar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...