Gå till innehåll

Kristoffers 180-liters juwel


cougar

Rekommenderade inlägg

Ser bra ut!!! Kan du ordna ytterligare bilder på reefpacken (och på akvariet), är du nöjd med den hittills, vad är priset på den?

Lycka till i fortsättningen

Mvh

Martin

tack! ok det ska jag fixa bilder på reefpacken, fler önskar sådana har jag märkt.

Jag är mycket nöjd hittils. De problem jag haft var att skummaren inte producerade nog med skum men det berodde på att jag dragit åt luftskruven för hårt (upptäckte efter jag läste instruktionsboken noggrannare.). Jag gav 400euro för den på aquapro2000, jag tror den kostar ungefär 4800:- i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 4 veckor senare...
Hej Kristoffer!

Hur går det? något levende än?

Det går fint, nitrat/fosfat har sjunkit rejält nu efter att skummaren fått gå dygnet runt och rowaphosen har gjort sitt.

och angående levande, ja faktiskt sen idag! jag köpte två svarta percula idag av en saltvattenskollega här i stan och dom verkar trivas fint ensamma i karet.

ska ta kort så fort sambon kommer hem med kameran imorgon. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya bilder från idag. nyheter är två koralia 1 pumpar istället för tunze nanostreamer. Första intrycket är att dom är ganska fula men helt knäpptysta vilket jag djupt uppskattar. Turbosniglar har införskaffats, sex stycken, och dom har verkligen gjort karet helt rent från alger.

img80078zx.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut! :)

är du nöjd med koralia pumparna?

Funderar på att skaffa ett par själv + en åt svärfar.. Tunzes nanostreamer vill man ju inte ha länger...

Dom är precis så tysta som jag önskade tunzes var. Tunze har design, lätta att rikta och använda.. men låter som en traktor.

Koralian är lika tysta som mina maxijettar är vilket är imponerande så hittils är jag mycket nöjd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis när karet började komma i ordning visar det sig att jag och tjejen ska flytta till Luleå eftersom drömjobbet uppenbarade sig där :)

jag säljer det jag inte kan frakta med mig. kika annonssidan och hör av om något är intressant. karet ska återstartas i samma skepnad 110 mil norrut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär, nu är jag på plats 100 mil norrut och har äntligen fått internet igen. jag har skaffat ett likadant kar igen, fixat en RO och snart är det redo att köra igång igen.

Jag skulle behöva ett tips ang. färg för bakrutan. Förut använde jag rustas latexfärg men jag hittade inte den när jag var där och kikade. Jag vet att de flesta färger funkar men kan någon tipsa om en färg som garanterat funkar bra vore jag tacksam :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har satt en maxijet lågt ner i karet med enda syfte att blåsa runt vatten inne i LS-berget eftersom jag vill ha rejält med rörelse överallt. RÖren med genomskinlig plast är insugen till comlinefiltret.

Måste säga att det var klart spejsat med skärbrädor i plast a'la IKEA som bottenskydd. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kan anses revsäkra?

Lär väl i och för sig vara helt beroende på modell/fabrikat (och därmed material) av skärbräda...

Det är faktiskt inte min idé att ha dom i karet. Jag har sett det i flera revkar så dom vita ikeabrädorna kan jag garantera är revsäkra. Dom är ju avsedda för mat så då tror jag dom har extra höga krav på sig ang. giftfrihet etc.

De andra är säkert ofarliga oxå men kanske ser märkligt ut med röd botten t.ex. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är reefpacken en påhängskummare eller? och vart her du köpt den?

det ser ju riktigt fint ut

Det är en intern skummare som sitter ihop med ett mekaniskt filter man kan ladda med filtervadd eller valfritt filtermedia som rowaphos (så kör jag). Jag har köpt den från tyskland. Reefpack 500 som den heter inkluderar skummare, filter och osmolator och går på ungefär 4000:- sek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...