Gå till innehåll

Akrylkar?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag vet att det finns många som inte gillar dessa kar (tex, pris och reprisk), men de har ju onekligen vissa fördelar (speciellt om man gillar att fota i akvariet).

Nu när dollarn är som den är har jag dock börjat fundera på om man skulle köpa ett sådant till mitt plannerade kar (400l-500l). Har sett att det finns färdiga kar för under $900 vilket ju känns rätt överkommligt. Jag inser givetvis att innan karet kommit till svedala så har priset gått upp en hel del, men ändå. Två exempel på sådana kar är 150x60x60 samt 180x60x50 (måtten är tum gånger 2.5 så de är aningen större).

Finns det folk som har erfarenhet av dylika kar här hemma? Den angivna prislappen är ju oborrat och utan kammare. Hur svårt är det att fixa detta själv? Akrylkar har ju en lite lustig konstruktion i att åtminstone de jag sett bilder på har ganska rejäla ramar ovanpå. Ofta är det nästan som ett fast lock med ett par stora hål i. Hur påverkar detta hur lätt/svårarbetade de är samt belysning?

Finns dylika kar att få till liknande priser utan att hämta från USA (för lite billigare frakt samt lägre avgifter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nizztos att borra o bygga kammare till akrylkar är inga problem. Du kan använda hålsåg, sticksåg eller fräs till att borra, kammare bygger du av akrylskivor i lämplig tjocklek och använder ett Akryllim typ AcriFix 192 eller ännu bättre AcriFix 116.

Tedb har ett runt akrylkar, rådfråga med honom ang. repning etc... Glöm inte att en speciell magnetskrapa behövs till akrylkar, som även den är dyr.

Här är oxå en länk till hur man bygger dessa, om du skulle vilja ta det steget...

http://www.melevsreef.com/tools.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett standardkar ser jag ju ingen anledning alls att välja acryl istället för glas. Välj ett i glas med low iron glas på framrutan istället så får du många sköna 1000 lappar över till annat nyttigt.

Nu undrade jag iofs inte vilket som var bäst av glas och plast, men i mitt fall så är den optiska kvaliten relativt viktig och jag kommer troligen inte köpa standardkar (dock fortfarande rektangulärt). Standardkar är för höga i förhållande till djupet i mitt tycke. Men även om man specialbeställer så är plast fortfarande betydligt dyrare än glas.

För mig kan det kanske möjligen eventuellt vara värt de extrapengarna. Jag retar mig ofta på hur dåligt det blir med glas om man inte tittar i exakt 90 graders vinkel och detta är en prioriterad bit för mig. Jag kan till och med bli illamående om jag tittar med för brant vinkel genom ett glaskar.

Tilläggas skall att jag inte testat kar med low iron front.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nizztos att borra o bygga kammare till akrylkar är inga problem. Du kan använda hålsåg, sticksåg eller fräs till att borra, kammare bygger du av akrylskivor i lämplig tjocklek och använder ett Akryllim typ AcriFix 192 eller ännu bättre AcriFix 116.

Tedb har ett runt akrylkar, rådfråga med honom ang. repning etc... Glöm inte att en speciell magnetskrapa behövs till akrylkar, som även den är dyr.

Här är oxå en länk till hur man bygger dessa, om du skulle vilja ta det steget...

http://www.melevsreef.com/tools.html

Tack för det. Hade faktiskt just den länken i åtanke när jag funderade för en kort stund på att bygga själv. Men det är nog inget alternativ. Dels har jag tummen lite för mycket i mitten på handen för att bygga ett helt kar och dels tror jag att plasten kan kosta nästan lika mycket som ett färdigt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Low Iron glas har i stort sett samma ljusbrytning som vanligt glas. Man har bara kollat råvarorna litet noggrannare.

Jag rekommenderar inte att göra kar alltför långa för brytningsfelen blir för stora om man sitter nära karet. Men den mesta ljusbrytningen sker i vattnet så glaset är nog rätt underordnat i det avseendet..

Jag gillar inte heller runda kar för där är också brytningsfelen stora, speciellt när man ser karet på håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns Tenecors sortiment: http://www.akvariemiljo.se/tenecor.htm

Var precis den länken som fick mig att bli lite intresserad. De hade en länk till tillverkarn, och jag tyckte deras priser var betydligt lägre än jag befarat (vilket gav mitt nyväckta intresse för akryl). Skall kolla med akvariemiljö, men jag skulle gissa att priset på karet när det väl kommer hit är mindre attraktivt. Dessutom är det även så med dessa kar att de tyvärr påminner mycket om "vanliga" kar i sin konstruktion. Dvs högre än de är djupa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakta Schuran. http://www.schuran.com/

Snabba med diverse frågor

kollade vad de skulle ta för att bygga ett till mig med måtten

1200x1000x800 (LxBxH) skulle vara 15mm plexiglas, 6st borrade hål från 20-72mm inkl frakt till Alingsås skulle bli 1600Euro

Fördelen som jag såg var att man själv kunde borra för ev hål rör dragningar. Nackdelen med acryl är att den är som en enda stor termos.

VÄRMEN bevaras i karet

Så när det väl kommer till skott för mig så blir det ändå glas.

och en bättre framruta utan brytningar och färger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...