uffe2 Postat 14 januari 2007 Författare Postat 14 januari 2007 Då jag använder en 40 pinnars PIC processor, så är det stor brist på pinnar på IC-kretsen.Alternativt så hade jag valt en 80 pinnars PIC, men då måste jag tillverka ett eget kretskort och måste lämna in kortet för ytmontering av PIC-processorn dvs det går inte själv att löda in dessa kretsar. => dyrt.....Därför väljer jag att använda enkla DIL kapslar 14,16 40 pinnars, som man själv kan löda eller wira på ett lab-kretskort.För att lösa problemet med brist på pinnar på PIC processorn,så använder jag några logik-kretsar för dom digitala in resp utgångar.Serie in => parallel out (med latch) 74HC595Parallell in (med latch) => serie out 74HC597 Citera
uffe2 Postat 14 januari 2007 Författare Postat 14 januari 2007 Här är blockuppbyggnaden av datorenheten.Jag har fortfrande inte bestämt hur impedansförstärkarna till PH givarna ska finnas i eller utanför datorenheten. Citera
uffe2 Postat 14 januari 2007 Författare Postat 14 januari 2007 Vad kostar det här kalaset ?Jag vet faktiskt inte riktigt än, men här är några kostnader i alla fall.Datorenhet========Metall box 220:-PIC processor 99:-Display 139:-Realtidsklocka 25:-2 st kristaller 30:-Lab kort 100:-DIN kontakter 4 + 4 hona+hane 150:-Power kontakt 20:-3 st TTL IC 40:-=============================Summa 823:-sedan tillkommer IC hållare, virtråd, DIN och power kontaktdon12 Volts eliminator hade jag hemma, så det behövde jag inte köpa.Jag har även köpt ett utvecklingskit ifrån Micorchip för 500:-Bränt en PIC-processor, köpt en massa andra saker som jag troligen inte ska användaex. relä , boxar m.m. för ca 500:-Digital output boxen 16 utgångar 230 V AC 16 A ===================================Plastbox 100:- ?Kretskort 100:-Trafo 19:-Triac 80:-3st optokopp 30:-2 st IC 595 30:-div komp 100:-================Summa 459:-Sedan tillkommer div kopplingsmaterial Citera
uffe2 Postat 14 januari 2007 Författare Postat 14 januari 2007 Jag kom även på att kylanläggningar också har en stor induktiv last, (strömrusning vid start), så för att kunna styra dessa, så ska man kanske använda kraftiga relä'n alternativt triac med väldigt hög max ström.Tål att fundera på......Jag tycker det ser helt bra ut.Det finns vissa saker att tänka på.En 16A Trac håller inte att driva en MH på 250w med Faskondensator."Tillslagsströmmen" i kondensatorn blir för stor. En separat ("Elvärme") kontaktor löser problemet.Några av belastningarna är säkert lägre än hållströmmen för triacarna så du behöver en RC länk för att hålla triacen sluten.Isolationsavståndet vid optokopplarnas in - ut bör vara minst 4 mm. Många tillverkare fräser en slits på två mm bredd ungefär för att vara säker på att en överslagsspänning på minst 4 Kv skall kunna klaras.Jag skulle använda en separat batterieliminator på 9 volt ungefär för att det är billigare + 5 volt stab. Citera
dule Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Uffe, att löda ytmonterade komponenter är ju ingen större problem.Det man gör är att tillverka ett kretskort (typ www.olimex.com) alt. använda ett labkort för PQFP sockel, eller annan sockel.Man löder inte dessa för hand, det man gör är att stryka flytande lödtenn (med fluss) på kontakterna, sedan limmar man komponenterna till kretskortet med en lite klick superlim, sedan läggs hela kalaset i ugnen på ca 175 grader, tills kontakterna blir fina, tennen flyter ut, och ansluter sig på benen + lödöron För att öka pin talet kan du alltid ansluta en demultiplexer typ 3->8 ala 74138. Citera
uffe2 Postat 14 januari 2007 Författare Postat 14 januari 2007 Det är TQFP socklar med 80 alt 100 pinnar. (inte PQFP)Det finns även modeller med LQFP128 & PLCC68, men inte riktigt dom jag vill ha. Adaptersocklar för TQFP kostar typ 2000:-, vilket jag inte har någon lust att köpa.Har du provat att bara köra in kretskortet i ugnen ?Hur funkade det, i så fall ?Man kommer inte ifrån att ett dubbelsidigt kretskort kostar 1000:- (100x160 mm)Köper man däremot 10 st, så kostar dom bara 250:-/st74138 selector eller 74597 parallel in to serie out, får motsvarande funktion för flera digitala ingångar.Uffe, att löda ytmonterade komponenter är ju ingen större problem.Det man gör är att tillverka ett kretskort (typ www.olimex.com) alt. använda ett labkort för PQFP sockel, eller annan sockel.Man löder inte dessa för hand, det man gör är att stryka flytande lödtenn (med fluss) på kontakterna, sedan limmar man komponenterna till kretskortet med en lite klick superlim, sedan läggs hela kalaset i ugnen på ca 175 grader, tills kontakterna blir fina, tennen flyter ut, och ansluter sig på benen + lödöron För att öka pin talet kan du alltid ansluta en demultiplexer typ 3->8 ala 74138. Citera
Tedb Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Vad gäller nitratelektroden så vidhåller jag fortfarande att den inte är användbar i saltvatten - om EnEye:s elektrod är det, så är jag den förste att försöka övertala mitt jobb att skaffa en sådan. Lasse ska vi ta ett snack med din chef Citera
Lasse Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Lasse ska vi ta ett snack med din chefDet snacket får du nog ta med mig först.MVH Lasse Citera
dule Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Såg att du "bumparde" tråden uffe. Hur går det?Några svar: Jag har INTE själv gjort några SMD lödningar i ugnen men har en polare som tyckte det fungerade finfint + att det finns en hel del info på nätet...Du nämner priset på PCB kort, har du kollat http://www.olimex.com/pcb/index.html?En dubbelsidig PCB (100x160) kostar $33+$6 frakt=$39 alltså knappt 300:- i styck pris. Enkelsidig $26+$6=$32 drygt 220:- i styck pris. Så slipper du borra o greja med lödmaskar etc. Har fått uppgift att Olimex gör OK grejor. INTE det absolut bästa man kan tänka sig men godkänt för prototyping, och för det priset.... Citera
Tedb Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Ja jag arbetar på Eneye. Har en uppsättning här hemma som jag använder. Citera
Tedb Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Jag har kikat på era byggen här i tråden och jag är mäkta imponerad ni e verkligen duktiga. Kul att det finns ett sådant intresse. Citera
dule Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Ted, aha! Coolt! Kan du ge lite mera info om EnEyes ammonium/nitrit/nitrat probar? *plz* Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 300:- bagis är helt okey !Jag kommer att använda minst två olika kretskort:- Ett för låg-spänning med processorn (160x100mm)- Ett för hög-spänning (~230 V AC) för digitala utgångar (160x100mm ev större)Däremot så ska jag vänta med att beställa kretstkort,tills att jag vet att allt fungerar som jag tänkt mig och att jag inte har glömt något.Just nu är det en del frågetecken på saker som jag inte riktigt har löst eller bestämt hur jag ska göra:- On/Off triac styrning (ev. ska jag sätta på transientfilter (för induktiva laster) för att kunna köra med MH direkt utan att använda ett externt relä)- Vet inte om jag ska ha reglerbara ~230 V AC TRIAC-utgångar. Kan man ha nytta av detta, tro ?- Måste göra (=konstruera) någon typ av MOSFET impedansförstärkare för PH givare.- Jag har svårt att bestämma hur jag ska ansluta någon typ av keyboard.Här är några alternativ:- 3x4 (0-9, *, #) knappar i lådan (såga ett hål i al-lådan)- Extern låda för tangentbord- PC tangentbord med PS2 ingång- Använda en vanlig fjärrkontroll (IR-diod på kortet)- Eller inte ha något tangentbord alls och att alla ev. inställningar måste man göra, gör man på sin PC,för att sedan överföra detta till akvariedatorn.- Ev ansutning av extern display- Extern låda för alla digital ingångar(troligen inte, men jag har inte bestämmt mig än)Jag har fortfarande inte någon C eller Basic (med function-anrop) kompilatorsom fungerar......bara en massa demo-mjukvaror....Såg att du "bumparde" tråden uffe. Hur går det?Några svar: Jag har INTE själv gjort några SMD lödningar i ugnen men har en polare som tyckte det fungerade finfint + att det finns en hel del info på nätet...Du nämner priset på PCB kort, har du kollat http://www.olimex.com/pcb/index.html?En dubbelsidig PCB (100x160) kostar $33+$6 frakt=$39 alltså knappt 300:- i styck pris. Enkelsidig $26+$6=$32 drygt 220:- i styck pris. Så slipper du borra o greja med lödmaskar etc. Har fått uppgift att Olimex gör OK grejor. INTE det absolut bästa man kan tänka sig men godkänt för prototyping, och för det priset.... Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Jag ska konstruera en hög-impedans-ingång för en PH-probe,men är det någon som redan har något kopplings-schema som man kan planka ?Är det stora skillnader på impedanser på olika PH-probar ?Är det någon som vet ungefär vilken impedans en PH-probe har ?Jag har ingen PH-probe och testa på ännu,men får väl skaffa en så småning om. Citera
dule Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Att vänta med kretskorten är en bra ide! Men tänkte bara ge dig infot så du inte börjar etsa och greja o dona, då priset är HELT ok, bara lev. tid på 10dgr som är lite jobbig - När det gäller induktiva laster, varför inte köra Omron G2RS reläer (via ULN2804) på dessa laster, och TRIAC:r på andra, resistiva laster?- För pH givaren har du en bra krets som jag länkade tidigare (ursprungligen från BluesBoy). Det rör sig egentligen om en opamp förstärkare med Tohm ingångsimpedans och en förstärkning på 11ggr. Du kanske kan lägga 2st LMC6044 för totalt 8st probar med 150K trimpotar på feedbacken och 150K trimpotar på offset:n till proben, på så sätt kan du styra förstärkningen + offset till olika probar efter deras karakteristik vidare 8st BNC för anslutning av probar.- Som tangentbord, varför inte använda en gammal gamepad med analog joystick kontakt? (DB15 om jag minns rätt) där har du pil styrning + knappar. Denna är oxå jättefin, men DYR! http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=11617.htmMina 2cents Citera
dule Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Uffe, om du har missat pH probs förstärkar länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=11014&d=1167304279Titta bara på spånningsdelaren + LMC6041 + återkopplingen.. Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Oj, den ha jag missat !Tack, för den .Perfekt OP-AMP och lagom dyr var den också 30:- för fyra PH-probar.Kommer bara att ha en återkoppling på OP,inga justeringsmöjligheter för offset eller slope, (inga pottar, utan bara fasta motstånd)utan det fixar jag genom att ändra dessa parametrar i processorn (dvs kalibrering med mjukvara).Uffe, om du har missat pH probs förstärkar länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=11014&d=1167304279Titta bara på spånningsdelaren + LMC6041 + återkopplingen.. Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Att jag väljer triac beror på att dom kostar en bråkdel mot vad relä kostaroch dessutom har man inget mekaniskt slitage på dessa, vilket ett relä har.Triac (16A) = 5:-, relä= ~45:-Tangentbordet är skitsnyggt, precis som jag vill ha men för alldeles för dyrt.Man kan ju köpa ett litet 0-9 tangentbord för PC med låda som är klart billigare.Flera kreativa förslag till tangentbord, men som inte kostar så mycket.Fyra ingångar för div probar kommer nog att räcka, tror jag.Att vänta med kretskorten är en bra ide! Men tänkte bara ge dig infot så du inte börjar etsa och greja o dona, då priset är HELT ok, bara lev. tid på 10dgr som är lite jobbig - När det gäller induktiva laster, varför inte köra Omron G2RS reläer (via ULN2804) på dessa laster, och TRIAC:r på andra, resistiva laster?- För pH givaren har du en bra krets som jag länkade tidigare (ursprungligen från BluesBoy). Det rör sig egentligen om en opamp förstärkare med Tohm ingångsimpedans och en förstärkning på 11ggr. Du kanske kan lägga 2st LMC6044 för totalt 8st probar med 150K trimpotar på feedbacken och 150K trimpotar på offset:n till proben, på så sätt kan du styra förstärkningen + offset till olika probar efter deras karakteristik vidare 8st BNC för anslutning av probar.- Som tangentbord, varför inte använda en gammal gamepad med analog joystick kontakt? (DB15 om jag minns rätt) där har du pil styrning + knappar. Denna är oxå jättefin, men DYR! http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=11617.htmMina 2cents Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Här är ett tangentbord som man skulle kunna använda.Kostar 129:- på Kjell.Oftast har ju alla något gammalt PC-tangentbord hemma, så man måste ju inte köpa ett nytt.Sedan ska man kanske ha en extern strömbrytare för matning (avstängning av pumpar).Tangentbordet har man bara nytta av när man ska ändra parameterar på datorn ex. när man ska ändra tider för On/off av pumpar. Citera
dule Postat 20 januari 2007 Postat 20 januari 2007 Varför jag tyckte att trimpotar var ett bra alternativ är ju att tex pH prob har 0V i offset spänning vid pH7 om jag har förstått rätt. Andra probar har annat, alltså du måste dra upp signal nivån för att den skall hamna mellan 0-5V (till A/D:n) inom arbetsområdet. Om du har fasta motstånd, då är du fast vid tex offset 0.26V*förstärkning, i fallet ovan 11, = 2.86V men andra probar kanske har andra nivåer och då hamnar du inom fel ramar för A/D:n och då går det kanske inte att justera i mjukvara.Ja, tangetbordet används ytterst lite och att koppla in en PC tangentbord, via en miniDIN vid behov är ju inga som helst problem. Tror det kanske är den absolut ultimata lösningen, sparar lite på utrymmet i/kring lådan. Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Ojjjj, jag upptäckte först nu vad Eneye är för något och vilka produkter som dom har (kollade på hemsidan), det är ju risk att jag konkurrerar med er......Men mitt projekt är mera för "vanliga" människor och med en "vanlig" tjocklek på plånboken.Ja jag arbetar på Eneye. Har en uppsättning här hemma som jag använder. Citera
uffe2 Postat 20 januari 2007 Författare Postat 20 januari 2007 Jag förstår din poäng, men just nu har jag ingen info om hur andra probar fungerar.Jag vill bara minska antalet komponenter på kretskortet och slippa "trimma" in varje kretskort, men det blir kanske så som du rekommenderar trots allt.Jag tror att jag kör med en PS2 (miniDIN) ingång för tangentbordet, för den förbrukar mycket mindre med pinnar på PIC-processorn, jämfört med en massa strömbrytare.Sedan slipper man en massa mekaniskt arbete för att montera in ett tangentbord i CPU-boxen.Funderar ändå på att använda en in-pinne på PIC-en, för att kunna använda en IR-diod. (för IR styrd fjärrkontroll)Varför jag tyckte att trimpotar var ett bra alternativ är ju att tex pH prob har 0V i offset spänning vid pH7 om jag har förstått rätt. Andra probar har annat, alltså du måste dra upp signal nivån för att den skall hamna mellan 0-5V (till A/D:n) inom arbetsområdet. Om du har fasta motstånd, då är du fast vid tex offset 0.26V*förstärkning, i fallet ovan 11, = 2.86V men andra probar kanske har andra nivåer och då hamnar du inom fel ramar för A/D:n och då går det kanske inte att justera i mjukvara.Ja, tangetbordet används ytterst lite och att koppla in en PC tangentbord, via en miniDIN vid behov är ju inga som helst problem. Tror det kanske är den absolut ultimata lösningen, sparar lite på utrymmet i/kring lådan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.