Gå till innehåll

Jag vill ha ett bra styrsystem !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Tack, Lasse !

320:- sek för en PH-probe, så har man inte så mycket att förlora ;-)

Bygger du en till mig också Uffe om du får länken? skit samma du får länken ändå http://www.alega.se/Katalogen/katalogen.html Sid 155. Jag vet dock inte om jag skulle lita till den elektroden men det skadar kanske inte att prova. Det fanns temp och kondutivitetsprober (användbar för salthalt) också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Optokopplaren kostar 17:-/st på conrad

och på Kjell hittade jag en 16 A triac för 5:-/st.

Det verkar vara den absolut billigaste lösningen,

men alla komponenter måste monteras på ett kretskort.

Jag får fortsätta att fundera på hur man ska styra 16 st ~230 V AC utgångar,

men triac styrning verkar kanske vara ett bra spår....

På Conrad.se hittar du en serie jag använt tidigare som triggkrets för Triac till ljusstyrning. Kommer jag i håg rätt var det MOC 3021 jag använde. artikelnummer: 185590
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, vet du eller någon här vad slope:n (ändring/10ppm) på en Ca prob kan tänkas vara? (typ American Marine PinPoint) (intressant "range" skulle vara 250-600ppm)

På rak arm - nej. Edit - jag fick kröka den lite så jag kunde skriva in Google!

Skall försöka få fram det - under tiden några länkar

http://www.cartage.org.lb/en/themes/Sciences/Chemistry/Analyticalchemistry/MethodsInstrumentation/IonSelective/IonSelective.htm

underlänk som kan vara intressant för vissa

http://www.cartage.org.lb/en/themes/Sciences/Chemistry/Analyticalchemistry/MethodsInstrumentation/mainpage.htm

Ännu bättre länk och jag hittade en tillverkares slope (+28 mV/decade en decade är 10 mg/l)

http://www2.vernier.com/booklets/ise.pdf

Med dessa länkar klarar ni er långt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har erfarenhet av Alega's PH-probe som heter MPH2 (saknar företagsbeteckning)

Är denna probe helt kass ?

Jag har ju ingen lust att köpa en probe om den bara håller 1-2 månader.

Är det någon som har erfarenhet av PH-probar och "kort" livslängd ?

Vad innebär kort livlängd i detta sammanhang ?

Är det så att den helt slutar att fungera eller

är det att den "driver" så mycket att man måste kalibrera om den hela tiden ?

/Oerfaren PH-probe ägare

Ta en funderare bara ang. pinpoint:s ca probe.. Den är ej avsedd för kontinuerligt bruk och håller en kvalité som är sådär.. Polarn gjorde slut på 2st inom 3 månader.. Sedan orkade han inte reklamera längre utan la mätaren på hyllan..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har erfarenhet av Alega's PH-probe som heter MPH2 (saknar företagsbeteckning)

Är denna probe helt kass ?

Jag har ju ingen lust att köpa en probe om den bara håller 1-2 månader.

Är det någon som har erfarenhet av PH-probar och "kort" livslängd ?

Vad innebär kort livlängd i detta sammanhang ?

Är det så att den helt slutar att fungera eller

är det att den "driver" så mycket att man måste kalibrera om den hela tiden ?

/Oerfaren PH-probe ägare

Tyvärr är det nog så att priset har en viss betydelse för kvalitén - men det behöver inte alltid vara fallet. Dupla hade en gång en pH elektrod som var mycket billigare än de industriella men var mycket bättre. En dålig (förbrukad) elektrod yttrar sig på olika sätt. Ostadig visning - mätvärdet varierar upp och ner snabbt. Efter kallibreringen avviker slopen för mycket ( en slope på under -50 eller över -60 på en pH elektrod med ideal slope på -56 mV är för mycket. en offset punkt på mer än 20 mV brukar också anses som för mycket.

Det som först brukar hända är en påväxt på glaskroppen och membranet. Glaskroppens på växt torkas bort ofta (beroende på belastning) och membranet kan rengöras lite försiktigt med nageln. De flesta elektroder går också att rekonditionera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uffe, pinpoint proben från aquaristic.net "känns" bra då American Marine gör forhållandevis bra grejor. Jag är oxå intresserad att beställa en ORP och en pH prob, om du vill kan vi sambeställa och dela på frakten. PM-a om du är intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag använder en dator med en analog ingång för PH-proben,

så kan jag mycket enkelt ändra både slope och offset värdet.

Jag ändrar helt enkelt bara parametrarna y = ax & b

b = offset , a=slope

Men detta är kanske inte tillräckligt.

Jag har mycket modesta krav på PH-mätaren,

men att få den sämre än Salfiert PH-test,

så får man nog anstränga sig ;-)

Tyvärr är det nog så att priset har en viss betydelse för kvalitén - men det behöver inte alltid vara fallet. Dupla hade en gång en pH elektrod som var mycket billigare än de industriella men var mycket bättre. En dålig (förbrukad) elektrod yttrar sig på olika sätt. Ostadig visning - mätvärdet varierar upp och ner snabbt. Efter kallibreringen avviker slopen för mycket ( en slope på under -50 eller över -60 på en pH elektrod med ideal slope på -56 mV är för mycket. en offset punkt på mer än 20 mV brukar också anses som för mycket.

Det som först brukar hända är en påväxt på glaskroppen och membranet. Glaskroppens på växt torkas bort ofta (beroende på belastning) och membranet kan rengöras lite försiktigt med nageln. De flesta elektroder går också att rekonditionera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lennie, varför bygga ytterligare en, vänta eller hjälp till att Uffe gör klart sitt, om han vill dela med sig; sedan är det bara att göra en riktig layout o göra kort alt. att vi går ihop ett par stycken o skickar till någon PCB tillverkare för att få prototyp korten ;)

Dessa sensorer är SVÅRA att få tag i och kostar därefter, om dem överhuvudtaget fungerar i saltvatten. Lasse har tidigare skrivit några inlägg om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lennie, varför bygga ytterligare en, vänta eller hjälp till att Uffe gör klart sitt, om han vill dela med sig; sedan är det bara att göra en riktig layout o göra kort alt. att vi går ihop ett par stycken o skickar till någon PCB tillverkare för att få prototyp korten ;)

Dessa sensorer är SVÅRA att få tag i och kostar därefter, om dem överhuvudtaget fungerar i saltvatten. Lasse har tidigare skrivit några inlägg om detta.

Av de jag provat - ammonium och nitrat så fungerar nitrat definitivt inte i saltvatten - kloridstörningar. I alla fall inte det utförandet som vi körde med. Jag tror heller inte det kommit någon ny teknik som klarar kloridstörningarna. Ammoniumelektroden är egentligen ingen jonselektiv elektrod utan gas-selektiv. Den mäter i verkligheten ammoniaken. Detta innebär att vid normal mätning måste man höja upp provet till över 11 i pH så allt ammonium går över till ammoniak. Online mätningar är därför inte möjliga om man inte konstruerar en enorm automatisk provtagare med partiell genomströmningskyvett. Sådana finns men då snackar vi 100.000 + i pengar. Däremot så skulle man teoretiskt kunna använda den för att mäta ammoniaken i saltvattnet online - och det är ju egentligen bara den vi är intresserade av. Problemet här bara är att det är så låga nivåer vi är ute efter - under 0,1 ppm (över det behövs knappast någon mätare - det brukar synas ändå...). Det är otroligt svårt att kallibrera för spannet 0,1 - 1 ppm - tro mig. Under 0,1 är elektroden heller inte linjär i sin respons vilket inebär flera kallibreingspunkter. Driften per tidsenhet finns också. Detta innebär att man i praktiken inte har någon större användning för dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

EnEye har ju sensorer för nitrit, nitrat & ammonium.

så det börde finnas sensorer ute att köpa...

frågan är vad dem kostar och vart man kan köpa dem.

// Lennie

Frågan är ju bara med vilken noggrannhet mätningar med dessa prober görs. Fluktuationer (och brus) mellan mätningarna kan man handskas med genom att göra en serie mätningar och bilda en sannolikhetsfördelning för att få fram det mest sannolika värdet.

Att en mätstorhet inte har ett linjärt beroende kan man lätt undgå genom att vikta mätvärdet mot en känd funktion för den aktuella mätsituationen. Att man skulle få tillgång till en sådan funktion, antingen teoretisk eller empirisk, är dock nog allt annat än självklart.

Om mätningarna driver (drift) kan man hantera det också, men det kräver lite mer avancerad statistik och känns kanske inte aktuellt.

Jag tror att Lasse är den man skall lyssna på när det gäller dessa frågor. Han verkar ha stor praktisk (och teoretisk) erfarenhet av olika mätmetoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det ca 5-6 år sedan jag dagligen jobbade med denna typ av elektroder. Vad gäller ammonium så gick jag upp på EnEye hemsida och de har en elektrod som de säger mäter mellan 0-9 ppm ammonium inom ett pH område 0-9. Det innebär att den troligtvis jobbar efter andra principer än den jag arbetade med. Jag har försökt söka på google om det utvecklats en jonselektiv teknik för ammonium - inte funnit bevis för någotdera. Jag hittade en elektrodbeskrivning som stödde min erfarenhet i mätområdena 0,1 till 1 ppm. Även om det nu finns "riktiga" jonselektiva ammoniumelektroder så är det ändå ett problem med linjäriteten i området under 1 ppm. 1 ppm ammonium ger vid 8,3 0,1 ppm ammoniak och då är vi där igen.

Vad gäller nitratelektroden så vidhåller jag fortfarande att den inte är användbar i saltvatten - om EnEye:s elektrod är det, så är jag den förste att försöka övertala mitt jobb att skaffa en sådan.

MVH Lasse

Edit: Jag har letat men hittar bara gasselektiva elektroder för ammoniumanalys. Det kan finnas andra så jag avvaktar med det. Jag hittade dock några länkar för de som är speciellt intresserade - en om tekniken http://www.analyt.kth.se/department/courses/3b1770/pdf/potentiometri_06.pdf och en som beskriver en ny typ av syre elektrod som jag nog tror kan vara väldigt användbar, de gamla typerna (förutom en jag känner till) har varit si och så med vad gäller onlinemätning om man inte har en förmögenhet bakom sig

http://www.elektrokemi.hach-lange.se/hqd/brochure/sv_hqd_brochure.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller nitratelektroden så vidhåller jag fortfarande att den inte är användbar i saltvatten - om EnEye:s elektrod är det, så är jag den förste att försöka övertala mitt jobb att skaffa en sådan.

Ja kan tänka mig att det skulle vara användbart på jobbet.

Vilket är det som är extra känsligt för nitrat på jobbet

Som du säkert märkt så fick jag ej jobbet på ditt jobb :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kan tänka mig att det skulle vara användbart på jobbet.

Vilket är det som är extra känsligt för nitrat på jobbet

Som du säkert märkt så fick jag ej jobbet på ditt jobb :smiley3:

Ja - det skulle gå utmärkt att styra både koltillsats och flöde till denitrifikationen med en sådan. Ett denitrifikationstorn på 1 kubikmeter kan vara lite kinkigt kan man väl säga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All olinjäritet på givare är "inget" problem, bara den följer någon typ av logik.

Även föråldring och temperaturberoende kan man lösa,

då jag har tillgång till både tid och vattentemperatur till datorn.

Sedan får jag väl göra någon vacker matematisk formel,

(jag är en rackare på matte ;-),

men jag måste få hjälp på vilket sätt givaren är olinjär,

sedan fixar jag alla matematiska formler.

Skulle vara kul och veta hur en Ca-givare fungerar ?

Någon som kan förklara ?

Hur länge håller dom ?

Någon som kör med en Ca-givare ? Hur länge har den fungerat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en massa beslutsvåndor har jag bestämt hur jag ska styra 16 st digitala ~230 V AC utgångar.

Förut var jag inne på ett antal olika lösningar:

1) Rejäla 10 A relä ifrån Kjell 'a 45 :-/st och vid elektronik för ~5:- per utgång

2) Solid State relä a 200:-/st + elektronik för ~5:- per utgång

3) Triac med optokopplare med triac utgång ~30:-+ 5:- utgång

men nu har jag hittat nog hittat den billigaste lösningen för ca 20:- per utgång.

Varje utgång kan driva ~230 V AC 16 A.

Detta är en extremt billig lösning ;-)

För alla ovanstånde förslag tillkommer kostnad för box, kretskort och honkontakt for ~230 V AC.

post-1344-14468913549854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det duger inte alls !

Läs tidigare inlägg vad jag ska styra med antalet in och utgångar,

digitala likväl som analog.

Med display, tangentbord och kalibreringsmöjligheter för probar m.m.

och även utångar för styrning av SMS larm, loggar till PC m.m.

Hej Uffe, nu måste jag motvilligt erkänna att jag inte läst alla inläggen, men det slog mig, skulle Du inte kunna få till det med en PLC (kanske redan står nånstans i tråden:smiley9: ) och inte behöva bygga allt från scratch?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser helt bra ut.

Det finns vissa saker att tänka på.

En 16A Trac håller inte att driva en MH på 250w med Faskondensator.

"Tillslagsströmmen" i kondensatorn blir för stor. En separat ("Elvärme") kontaktor löser problemet.

Några av belastningarna är säkert lägre än hållströmmen för triacarna så du behöver en RC länk för att hålla triacen sluten.

Isolationsavståndet vid optokopplarnas in - ut bör vara minst 4 mm. Många tillverkare fräser en slits på två mm bredd ungefär för att vara säker på att en överslagsspänning på minst 4 Kv skall kunna klaras.

Jag skulle använda en separat batterieliminator på 9 volt ungefär för att det är billigare + 5 volt stab.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket, men jag har redan allt detta med i beräkningarna.

Jag har en elektronisk styrning av MH 400 W, så det fungerar för min del.

Ska man ansluta en magnetisk MH, så måste man ha ett relä emellan

för annars blir det precis som du påpekar dvs triacen går sönder.

Jag kommer att ha 7,5 mm (3x2,5 mm) minus lödöarnar som isolationsavstånd mellan optokopplarens in resp utgångar.

Isolationsavstånd mellan ingångarn eller mellan utgångarna behöver inte finnas

över huvud taget, då detta inte påverkar säkerheten på något sätt.

Dock så kan det påverka funktionen, men det är en annan sak.

Jag hade tänkt att göra ett kretskort med alla utgångs-triacer,

för det blir rätt mycket små komponenter på kortet

(dvs transistorer, motstånd, triac per utgång)

Jag tänkt sätt på en transformator på kretskortet,

med likriktare och 5 V linjär stab.

Det som du föreslår är inte tillåtet av säkerhetsskäl,

då 5 V jord ansluts till ena sldden på ~230 V AC.

Detta innebär att man kan få ut ~230 V AC fasen

på GND ledaren till eliminatorn.

Jag tycker det ser helt bra ut.

Det finns vissa saker att tänka på.

En 16A Trac håller inte att driva en MH på 250w med Faskondensator.

"Tillslagsströmmen" i kondensatorn blir för stor. En separat ("Elvärme") kontaktor löser problemet.

Några av belastningarna är säkert lägre än hållströmmen för triacarna så du behöver en RC länk för att hålla triacen sluten.

Isolationsavståndet vid optokopplarnas in - ut bör vara minst 4 mm. Många tillverkare fräser en slits på två mm bredd ungefär för att vara säker på att en överslagsspänning på minst 4 Kv skall kunna klaras.

Jag skulle använda en separat batterieliminator på 9 volt ungefär för att det är billigare + 5 volt stab.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...