Gå till innehåll

Gammal sand?


aerie

Rekommenderade inlägg

När jag köpte karet så fick jag med typ 2 spannar med korallgrus,sånt 2-3mm som de haft till sötvatten innan. Vågar man använda det eller är det bara korkat att slänga i det i karet? Tänkte om man spolar ur det ordentligt...

Hur pass sitter koppar kvar i grus om de skulle ha medicinerat i det karet med sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle även vara försiktig om det sitter på fd alger på gruset som löser upp sig då det kommer i blöt igen

Testa att koka lite granna så får du en underbar havsbris doft ifrån grytan denna doft borde vara all skit som sitter på gruset så. Det kanske är bättre trotts allt att skaffa nytt grus

Har sett att folk skriver om att tillsätta väteperoxid för att rena det hela men tråden kom nog ej rätt då diskutionen blev för olika och det rann iväg utan svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det går utmärkt. Grus kkan renas på förjande sätt:

1) Häll på vatten och Klorin låt stå i 1 dygn.

2 skölj 2 gånger

3) häll på vatten och tillsätt kastik soda låt stå 1 dygn

4) skölj och låt stå till sanden är torr.

Sanden är nu befriad från alla organiska räster.

Obs även nyköpt sand måste sköljas nog innan den används och ibland även behandlas på detta sätt då den innehåller mycket organiska rester beroende på varifrån den kommer. (kvalitäten varierar!)

Jag tror att det slarvas enormt med detta av många akvarister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...