aerie Postat 15 december 2006 Dela Postat 15 december 2006 När jag köpte karet så fick jag med typ 2 spannar med korallgrus,sånt 2-3mm som de haft till sötvatten innan. Vågar man använda det eller är det bara korkat att slänga i det i karet? Tänkte om man spolar ur det ordentligt...Hur pass sitter koppar kvar i grus om de skulle ha medicinerat i det karet med sanden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 december 2006 Dela Postat 15 december 2006 skulle även vara försiktig om det sitter på fd alger på gruset som löser upp sig då det kommer i blöt igenTesta att koka lite granna så får du en underbar havsbris doft ifrån grytan denna doft borde vara all skit som sitter på gruset så. Det kanske är bättre trotts allt att skaffa nytt grusHar sett att folk skriver om att tillsätta väteperoxid för att rena det hela men tråden kom nog ej rätt då diskutionen blev för olika och det rann iväg utan svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 15 december 2006 Dela Postat 15 december 2006 kan ju vara en del fosfat i det oxå.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zywall Postat 15 december 2006 Dela Postat 15 december 2006 koka gruset och låt det stå i vatten i en hink med locket på i en månad.spola sen ur vattnet ca 10 ggr under en veckas tid.detta gör att alger bryts ner och att stenen blir ren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 15 december 2006 Dela Postat 15 december 2006 Jag tror det går utmärkt. Grus kkan renas på förjande sätt:1) Häll på vatten och Klorin låt stå i 1 dygn.2 skölj 2 gånger3) häll på vatten och tillsätt kastik soda låt stå 1 dygn4) skölj och låt stå till sanden är torr.Sanden är nu befriad från alla organiska räster.Obs även nyköpt sand måste sköljas nog innan den används och ibland även behandlas på detta sätt då den innehåller mycket organiska rester beroende på varifrån den kommer. (kvalitäten varierar!)Jag tror att det slarvas enormt med detta av många akvarister. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 16 december 2006 Dela Postat 16 december 2006 jag undrar bara om det är värt besväret, korallsand brukar väl kosta 15-20:-/L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.