Gå till innehåll

Mandarin, för tidigt?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Har nu haft karet igång sedan början av augusti.

Vill ju självklart ha en manadarin fisk då dom e så fina, men hur länge skall man haft karet varit igång innan man kan skaffa en sådan?

Kan tilllägga att jag har levandesten i också ca 39kg

Värdena e bra, och har nu en fridmani två clowner 4 eldräkor en mitraxkrabba.

Men som sagt e det för tidigt för en mandarin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde venntat längre om jag vore du, jag gjorde mistaget och kjöpte mandarin effter 2 månader han levde i 14 dagar, jag fick rådet att vennta minst ett år innan jag skaffar någon ny. Jag tänker vennta längre nu kan dom ju dö endå men har du fin levande sten osv. så borde förutsättningarna vara bra. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandariner äter nästan endast Copepoder som de hittar på levande sten. Jag tror att man skall ha ett kar med många kg och inte för mycket andra fiskar som konkurerar om maten (även kirurger äter en hel del Copepoder). Enl. en tumregel så 1 per 500l kar men finns mat så går det naturligtvis med mindre. Mitt 3000l kar förmådde bara hålla ett par vid god hälsa, men förstås så hade jag mång andra fiskar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om de kan ta annat än levande i butiken vilket inte är omöjligt (med egna ögon). Annars hade jag väntat och då under förutsättning att din LS har mycket copepods. Jag tycker själv jag har för lite copepods efter 18 månader för den här, ofta svåra, arten. De är väldigt passiva i sitt ätande så ibland har jag sett folk som byggt speciella matstationer (lärt dem hämta maten i en burk eller liknande). Har övervägt att ge odlade fullvuxna artemia till dem i en liknande matstation om jag skulle skaffa arten senare.

Bra länk Jonas. Är det något speciella regler/avgifter utöver de vanliga när du beställer härifrån?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett refugium ?

tycker det kan vara bra att ha,om du stoppar ner mandarinen för tidigt så skulle den nog kunna tömma din sten rätr friskt på några dar om du inte har tillräckligt med fart och djur i den redan.

Ett refugium ser till att de kan föröka sig ostört och blir en utmärkt födokälla för mandarinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du tipps om bra mandarin mat... Tiggerpods (levande).

"A very large copepod that is excellent for feeding mandarins and predatory fish"

http://www.reed-mariculture.com/copepod/

Har tidigare beställt från dem direkt och det fungerade bra...

Kalas länk :smiley20: , ville gärna ha en mandarin i mitt 240 liters men tänkte inte skaffa någon p.g.a mat "problemet" men nu kanske det skulle funka.

Hur lång tid brukar det ta innan du har fått grejorna?

Ingen som vet någon svensk handlare som har produkten?

/Snart lycklig mandarin ägare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om de kan ta annat än levande i butiken vilket inte är omöjligt (med egna ögon). Annars hade jag väntat och då under förutsättning att din LS har mycket copepods. Jag tycker själv jag har för lite copepods efter 18 månader för den här, ofta svåra, arten. De är väldigt passiva i sitt ätande så ibland har jag sett folk som byggt speciella matstationer (lärt dem hämta maten i en burk eller liknande). Har övervägt att ge odlade fullvuxna artemia till dem i en liknande matstation om jag skulle skaffa arten senare.

Bra länk Jonas. Är det något speciella regler/avgifter utöver de vanliga när du beställer härifrån?

Mvh

Peter

Det var ett gäng med dokument som följde med min kartong som verifierade vad det var och dess ursprung... min box kom som sagt fram och jag vet inte om det behövs några mer intyg från svensk tull och därmed några fler avgifter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalas länk :smiley20: , ville gärna ha en mandarin i mitt 240 liters men tänkte inte skaffa någon p.g.a mat "problemet" men nu kanske det skulle funka.

Hur lång tid brukar det ta innan du har fått grejorna?

Ingen som vet någon svensk handlare som har produkten?

/Snart lycklig mandarin ägare

När de väl behandlat ordern så tog det inte många dagar. De är dock nogranna så att paketet inte ska fastna hos customs under helgen.

Drakfisken säljer annars andra produkter från dem bla Phytofeast så du kan väl höra med Hans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort i dag beställning från Reed-maricultures, Randy (ägare) svarar på alla frågorna kanske snabtt, han lovade att mitt beställning ska skickas i tisdag, så det är här i fredag och kommer rakt till hem :) Jag beställde arcti- och tigger-pods + phytofeast så att man kan mata pods. 4 flaskar + phytofeast kostade 60$ + frakt 35$.

Jag har nu mandarin par och jag vill ha att dom har mycket att äta, så jag ska börja odla mat på dom. Ska se om det går bra, så jag ska göra nya beställning på Reed-mariculture.

Mvh Pasi

Ps. God Jul, Hyvää Joulua!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort i dag beställning från Reed-maricultures, Randy (ägare) svarar på alla frågorna kanske snabtt, han lovade att mitt beställning ska skickas i tisdag, så det är här i fredag och kommer rakt till hem :) Jag beställde arcti- och tigger-pods + phytofeast så att man kan mata pods. 4 flaskar + phytofeast kostade 60$ + frakt 35$.

Jag har nu mandarin par och jag vill ha att dom har mycket att äta, så jag ska börja odla mat på dom. Ska se om det går bra, så jag ska göra nya beställning på Reed-mariculture.

Mvh Pasi

Ps. God Jul, Hyvää Joulua!

Precis vad jag har beställt tidigare! Tror inte du kommer att bli besviken och lycka till med Tigger Pods odlingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paketen har kommit i dag och alla tiggerpods lever :) men där var inte phytofeast vilken man behöver att mata copepods, jag skickade e-mail till Randy och han har nu svarat, han har skicat nya paketen med phytofeast, arctipods och laminaria macroalgae, därför att dom har inte skickat phytofeast. Dom har jätte bra service, jag ska göra i kväll nya beställning, rotifers och phytoplankton. Mitt ocellaris par har lekt och äggorna kläckar när som helst, men jag har inte mat på dom :(

Men jag kan rekommendera Reed-mariculture om ni vill beställ nånting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jå men jag vill karantera att mitt mandariner få så mycket att äta som dom vill :)

Ja det är nog klokt att ta det säkra före det osäkra. Tror som sagt att mitt fall är ett undantag. Borde dock inte vara så svårt att driva upp själv. Har man väl fått igång fortplantningen av räkdjur i karet så skulle jag gissa på att det går rätt så fort att få en bra population. Är ju bara predatorer och tillgången på mat som begränsar det i ett nystartat kar.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...