Gå till innehåll

fler än 2 occellaris?


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag är sugen på att sälja/skänka bort min ensamma claarki clown och istället köpa små occellaris clowner.

Kan man ha fler än 2 i ett 300 liters kar, kan det gå med en grupp på 4-5 stycken?, eller kommer dom ha ihjäl varandra?

Köp en till Claarki + ett occellarispar, skoj med lite mångfalld och Claarki är fantastiskt fin.

Jag har 3 olika clownpar i knappt tusen liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går det bra att ha 2 olika sorters clowner i mindre burkar alltså?

Jag är också sugen på att par clarki, har två ocellaris sen tidigare.

Jag har två av varje som du nämner.

Går jätte bra, har även två st anemoner men det är bara mina clarki som visat intresse, så nu har dom tagit varsin.

Och om det är någon som bråkar så är det mina två clarki som jagar varandra ibland (men det är sällan) dom andra bryr sig inte om varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, intressant detta.

Men helst vill jag ha 4-5 ocellaris, inte 1 par claarki och 1 par ocellaris.

Så antingen om det går med 2 claarki och 3-4 ocellaris?, eller att skänka bort claarkin och köra 4-5 ocellaris?

Vad tror ni?

Ska man ha dom jämt eller ojämt antal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hålla clownerna i par borde ju det bästa för firrarna. Eftersom den största blir hona och de mindre blir/är hanar så kommer det väl som jag förstått de endast bli ett par av 4st clowner så länge man inte har flera anemoner och tillräckligt stor tank för två revir.

Om man köper fyra små ocillaris kommer det förmodligen bli ett dominerande par och två hackkycklingar som infinner sig i lägre rang än den dominanta hanen. Kan låta lite taskigt att köpa fler än två ocillaris eftersom de endast är de dominanta som kommer få pöka/para sig/ jucka/ ha samlag osv.

Dock tycker jag de inte är något fel att köra med flera ocillaris på grund av att ute i naturen kan fler än två klovner leva i samma anemon, med ett dominerande par och flera underhuggare.

Jag har fått tips att inte köra med ocillaris och clarki i ett mindre kar på grund av att Clarki är riktiga badboys som förmodligen inte kommer gå ihop med sina artfränder. Men de finns dom som lyckats mot oddsen =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Occelaris bildar harem. Du får en stor hona, en mindre hane och de andra stannar i ännu mindre storlek. Att blanda med carkii kan vara litet tveksamt de är normalt tuffare och aggressioner är normalt större mot liknande clowner. Däremot borde det gå att ha någon skunkclown i samma kar. Perideraion är den vanligaste i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...