gladiator Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Hej !Har en Mh armatur (Arcadia 250 W) som inte hoppar igång. Den surrar men vill inte börja lysa.Lampan är ny och funkar i en annan armatur.Vad kan det vara för fel ?MVH Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Tändaren kan vara kass. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 21 december 2006 Författare Dela Postat 21 december 2006 Hur kollar jag om det är tändaren, så det inte är något annat.Vart finns det reservdelar att köpa till armaturer ? // Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Jadu, kolla med någon som är återförsäljare i din närhet (eller på nätet) för Arcadia. Tror bland annat Akvarielagunen säljer Arcadia.Svårt att säga om det är exakt det felet, men det låter troligt då det verkar vara liv i den, men lampan inte tänder... En tändare går lös på allt från en till flera hundralappar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 23 december 2006 Författare Dela Postat 23 december 2006 Tror oxå att det är tändaren, hittade tändaren på en Tysk sida. hittade ingen återförsäljare i Sverige.Någon som har tips på vart man kan hitta:Type: IGNITOR Z 400 MK Item number: 140597 Hemsidan :http://www.vossloh-schwabe.de/eng/produkte/entladungslampenMVH Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 24 december 2006 Dela Postat 24 december 2006 Det var någon som hadde ett liknande fel, lösningen i det fallet var att vända på stickontakten (!) i uttaget. Någonting med vilket håll strömmen skulle gå på..Som du märker är jag inte elektriker.. hehe.. Prova du, det kostar inget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 december 2006 Dela Postat 25 december 2006 brumm kan ibland försvinna om man vänder kontakten,men det kanske påverkar tändaren också - dessa armaturer är väl engelska va? - dom har ju en fixerad polaritet på sina vägguttag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 25 december 2006 Författare Dela Postat 25 december 2006 Tack för tipsen ! Ledsen, men det funkade inte :-( Är ganska säker på att det är tändaren som e trasig. lampan försöker starta upp men det kommer aldrig något tillslag. på min andra armatur hör man tillslaget när lampan börjar lysa.Någon som vet vilka som kan sälja Arcadi reserv delar. (tändare) eller någon annan firma.Har kollat Elfa, Fastlight .... dom säljer inte denna tändare.MVH Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 december 2006 Dela Postat 25 december 2006 Kolla med Gibbon i Gbg eller Imazo i skara - båda dessa har sålt/säljer arcadia - akvarielagret i bromma kan också vara ett bra tips. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 25 december 2006 Dela Postat 25 december 2006 http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=53&hid=240&uid=958&pid=7018 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 25 december 2006 Författare Dela Postat 25 december 2006 Tack Chrilleus !Precis det jag letade efter. Var in på hemsidan men kunde inte beställa därifrån,måste ju ha ett företag.Hur gör man då ?// Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 december 2006 Dela Postat 25 december 2006 Spelar ingen roll vilket märke det är kolla med din lokala elaffär/ Elfirmabe dom ta hem en tändare för SON/HQI 70-400watt så skall det funka! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 25 december 2006 Författare Dela Postat 25 december 2006 Tack !Ska ringa på Onsdag min lokala elfirma, dem har nog stängt idag o imorgon.// Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kjell Postat 25 december 2006 Dela Postat 25 december 2006 Hej! Har 2st oanvända som du kan få köpa billigtMvh kjell Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 26 december 2006 Författare Dela Postat 26 december 2006 Köper dom gärna !!Hör av dig !// Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 27 december 2006 Dela Postat 27 december 2006 Om inte annat är det bara att knata in på Ahlsell eller annan grossist-firma och betala kontakt. Brukar fungera alldeles utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 27 december 2006 Dela Postat 27 december 2006 Enl. många fabrikanter så skall man alltid byta tändare när man byter lampa..... de allra flesta slarvar med detta inkl. jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 27 december 2006 Författare Dela Postat 27 december 2006 Ska köpa 2 st av kjelle på forumet, ska byta tändare i båda armaturerna. Det e helt nya lampor i båda.Tack för det tipset !!!// Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 29 december 2006 Författare Dela Postat 29 december 2006 Det var inte tändaren det var fel på, vad kan det vara då ?Har skruvat armaturen i små delar, det jag ser som kan vara trasigt är 3 komponenter : Tändaren (var ej i mitt fall) Kondingen eller en metal låda som jag inte riktigt förstod vad det var för något. Nästan all beskrivning på metal lådan var sönder rostat, så kunde inte lista ut vad det var för något.Ideer !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.