Gå till innehåll

kanske en korkad fråga...


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

...men jag kör på ändå!

Igår förmiddag utökade jag befolkningen i mitt kar. Jag har haft det igång sedan augusti, med mollys och bytte för någon vecka sedan till två fiji-fröknar. Igår lade jag till 2st clown, 1sr putsarräka o 2 olika koraller. Innan detta gjorde jag div. tester på vattnet o allt såg bra ut, typ 0 i både nitrit o nitrat, 8,3 pH osv. Idag har jag ngt förhöjt nitrat o nitrit... nitrat på runt 5mg/l, nitrit 0,05-0,1mg/l. Jag använder salifert test, samma som visade 0 igår morse.... ska jag oroa mej, eller? Alla invånare ser ut att må ok, men man vet ju aldrig - jag har aldrig haft koraller i tidigare, utan bara fisk o någon anemon...

salt 1,022

temp 26

foton från idag:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14485&page=2

Alla råd o tips uppskattas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det lite såhär också att förra omgången jag körde med saltvatten var i USA för 8-9 år sedan. Vi kollade nitriter, nitrater o pH under uppstarten, sedan brydde vi oss inte om det på resten av tiden vi hade karet. Gjorde vattenbyten ibland, men mest bara fyllde på o kollade salthalt - funkade bra från 92 till 98 :) - Vi hade ingen koll,och oroade oss inte, det funkade - nu har man lite mer (betoning på lite) koll, och oroar sej så man inte kan sova... he he, så kan det gå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är inte så orolig för fiskarna, för både clown o frökenfisk tål ju en hel del - mer för korallerna!

Inga tips är dumma - allt uppskattas! Känns på något vis som att man gör mer nytta om man faktiskt gör något, typ byter vatten...

Det är just det som är den klassiska fällan i saltvatten. Man vill göra något. Men snabb förändring är den största faran för våra djur.

Jag föreslår att du tar det lungt och gör ingenting. Matar fiskarna lite men många gånger( det går ju fint nu när det är helger...). Se till att de äter upp.

Kolla sedan nitrat igen. Om korallerna slår ut och ser OK ut å har du ju en bra indikator där, kanske till och med bättre än testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det stämmer ju klart... lätt att göra för mycket på en gång och så blir allt skit! Det var ju ok igår, så om jag tar det lite lugnt så kanske...

Hade fundering på att dra igång min sump . ska man vänta med det kanske? Jag har vatten färdigt i den, med cirkulationspump gående...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt ofta så att man övermatar när man sätter i nya djur för att man skall vara säker på att de äter osv osv.. se till att mata snålt och stabilt.. alltså snåla inte ena dagen för att sedan kompensera dag 2 för det blir för mycket för ett sådant litet kar.

Det lägger sig med tiden om allting får komma ifatt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bara komma med en liten uppdatering, även om det kanske mest är för att jag ska få sitta här o tänka på salt ;)

Jag mätte nitrit o nitrat igen nu på eftermiddagen och det ser mycket bättre ut:

nitrit: 0

nitrat: mellan 0 och 5 (färgen ligger mellan de två, så...)

Om korallerna slår ut och ser OK ut å har du ju en bra indikator där, kanske till och med bättre än testerna.

De har slagit ut riktigt fint idag o alla ser ut att må bra. En rörmask har tittat ut från en LS, så det var kul :)

Nä, Gott Nytt År på er alla, ses på nästa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En dag gjorde jag nitrittest och fann den till 0 ppm, dagen efter hade den ökat, dagen efter detta var den 0 ppm igen. Och detta var förstås efter inkörningen. Det är kanske så att bakterierna tar tid på sig att bryta ner nitriten, om man tillsätter något ämne som beviljar nitritökning tex. en fisk så kanske det tar ngn dag för bakterierna att ställa om sig till en högre metabolsik belastning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...