Gå till innehåll

Vitaprick? Panik?


joaslim

Rekommenderade inlägg

Mina fiskar börjar se lite vitprickiga ut så jag tog min ganska så exakt 1år gamla deltec uvc o skulle stoppa den i kontakten det bara sprutade ut gnistor från kontakten så den är sten död.

Då undrar jag hur mycket panik det är innan jag måste skaffa en ny uvc o vilka förebyggande åtgärder jag kan göra för att bromsa sjukdommen.

Joa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC tar innte bort vita prick som sitter på firrarna utan bara dom parasiter som simmar fritt. Det du kan gjöra är att tessta sötvattensmetoden den har jag kjört ett par gånger med mycket bra resultat. Det finns tråder här på SG som beskriver nogrant hur du gjör så jag tänker innte förklara. Senn fattar innte jag varför du innte kjör uvc hela tiden. Jag kjör mitt 40W hele dygnet och har inga problem med vita prick. Håppas du fixar detta och att du blir av med elendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har Ctenochaetus strigosus,Zebrasoma scopas,Zebrasoma veliferum,Zebrasoma desjardinii,Acanthurus lineatus, plus en som liknar strigosus men den är prickig.

Acanthurus lineatus är ganska ny o den verkar inte ha funnit sig till rätta ännu så det kan vara den som är super stressad och har framkallat pricken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...plus en som liknar strigosus men den är prickig.

Kanske en C.Truncatus, kolla in denna tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9585

attachment.php?attachmentid=4253&stc=1&thumb=1&d=1156541034

Det är ju alltid bra att ha ett fungerande UV liggandes. Själv kör jag mitt när jag skaffar ny fisk annars är det avstängt.

Hoppas det löser sig för dig med pricken kan inte ge några bra tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Kan prick följa med sten?

Tror du inte att det kan vara så att fisken/fiskarna blev stressade när du la i ny sten och det utlöste prick?

För jag tror att jag läst att prick finns latent ( tror jag det heter ) hos fiskarna.

Eller är jag ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om stenen låg i ett akvarium med sjuka fiskar kan det finnas riska att få med parasiter.

Parasiten lever ju på fisk där den äter sig stor. Sedan släpper den och ramlar ned på botten ett dygn normalt.(Stenen) Där delar den upp sig till ett hundratal frisimmande parasiter. Har man stenen i karantän ett par dygn eller om man bara köper sten i fisktomma kar bör man vara säker för prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...