Gå till innehåll

Lampan i Deltec UV-C flimmrar!!?


denuo

Rekommenderade inlägg

Prova med att stänga av den (vänta en 10 minuter med att sätta på den) Detta råd kan iofs betyda att du inte får igång den igen men det har hänt mig att den stabiliserar sig igen. Annars stäng av och byt. På vanliga lysrörsarmaturer så föreligger alltid en brandrisk vid liknande beteende. Om den håller på så här så kan du heller inte vara säker på att du får rätt våglängd/intensitet så du bör nog byta rör. Det kan iofs också vara drosseln men att byta röret i ett första steg är nog att föredra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just nu med exakt samma problem med exakt samma produkt. UVt funkade perfekt till gamla karet. Men när vi bytte kar i september så monterade vi ner det och drog igång det först för en vecka sen. När vi drog igång det så funkade det inte alls. Sen plockade jag isär det och kollade innuti. Drog lite i kontakten, tog loss och satte dit lampan osv. Sen monterade jag ihop den igen och vipps funkade den...en stund, tills jag monterat den i sumpskåpet igen...

Blinkade lite i olika styrka och efter någon halvtimme så slocknade den. Gissar att det antingen är glappkontakt, lite kortslutning eller att kontakterna ergat. Till saken hör att innan jag monterade ut den första gången så blev "sladdgenomföringen" varm, vilket jag tycker tyder på kortslutning. I röret finns ju dessutom lite, lite vatten...vilket jag förstår inte bör vara där.

Det har ju dessutom läckt lite från den stora "öppningemuttern" i ändan där sladden går in, men inte orkat bry mig om det då det enda droppar ner i sumpen.

Jag har förstått att det inte får vara vatten innuti kvartsröret, men hur ska man lyckas med det? Låter ju som om röret är någon mm för kort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det röret man skjuter in lampan i. Det är väl kvartsröret?

Jo - och där skall inte finnas något vatten. Jag trodde ett ögonblick att du menade den lilla "droppe" man ibland kan se innuti själva UV-röret (på en del sorter) och det är inget vatten - utan det är en liten droppe kvicksilver.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fått in luft så det var därför det var ett oregelbundet sken i min! Skönt att det inte var något fel på lampan... =)

Det har tydligen läckt in luft i den på något sätt! Förmodligen små,små bubblor från skummaren för pumpen till UV-t sitter i ytavrinningsfacket som returpump och där i är skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...