Gå till innehåll

Ytavrinning


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt!

det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening?

eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar?

och om det är värt att satsa på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är meningen att den skall suga in vatten från ytan bara.

De mesta föroreningar hamnar överallt i vattnet - en liten del går mot vattenytan och en liten del hamnar på botten och stenar. Det som hamnar på botten och stenar rör förhoppningsvis betande djur och pumparna upp så det kommer med till skummaren.

Och nu fixar du hinnan som brukar komma på vattenytan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för ytavrinningen ät ju till för att bryta filmen som blir det har jag fattat. men hur bra är det för karet om skummaren bara renar ytvattnet?

är det inte bättre att skummaren ner sänkt i karet så att den suger in mer vatten från mitten och botten på akvariet? eller vad är det bästa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för ytavrinningen ät ju till för att bryta filmen som blir det har jag fattat. men hur bra är det för karet om skummaren bara renar ytvattnet?

är det inte bättre att skummaren ner sänkt i karet så att den suger in mer vatten från mitten och botten på akvariet? eller vad är det bästa??

Svaret finns i tråden redan!

Det är meningen att den skall suga in vatten från ytan bara.

De mesta föroreningar hamnar överallt i vattnet - en liten del går mot vattenytan och en liten del hamnar på botten och stenar. Det som hamnar på botten och stenar rör förhoppningsvis betande djur och pumparna upp så det kommer med till skummaren.

Och nu fixar du hinnan som brukar komma på vattenytan också.

Den skit som är svårast att få bort är den som samlas på ytan då det som cirkulerar i vattnet också passerar ytan och åker nmed i skummaren. Den som finns på botten rörs upp av cirkulationen sam äts upp av djur där!

TA VATTNET FRÅN YTAN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...