GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

I trÄden om överskummningen (se teknikavdelningen) anförde Lasse bl.a. följande:

Till PatriksS vill jag sĂ€ga att jag hĂ„ller inte med om dina slutsatser Ă€ven om det som du pĂ„pekar Ă€r energimĂ€ssigt bĂ€ttre för vĂ€xter att ta upp ammonium Ă€n nitrat. Det finns en parameter som du glömmer i sammanhanget och det Ă€r pH. I ett beplantat sötvattensakvarium, speciellt om du ligger och kör med koldioxid, har du aldrig sĂ„ höga pH:n att det finns en enda chans att farliga mĂ€ngder av ammoniak uppstĂ„r. Även om du inte kör med koldioxid (lowtech-kar) sĂ„ Ă€r upptaget sĂ„ snabbt att mĂ€ngden fri ammonium oftas inte Ă€r sĂ„ hög att problem uppstĂ„r Ă€ven nĂ€r pH:t stiger under dagen. Speciellt inte om du kör med en alkanitet kring 4 i KH. I ett korallrevsakvarium ligger det procentuella förhĂ„llandet mellan ammonium/ammoniak redan vid grundvĂ€rdet (pH ungefĂ€r 8,3) pĂ„ 90/10. Vid pH 8,5 (25 C) Ă€r förhĂ„llandet 85/15. FörhĂ„llandet följer en e-kurva och vid 9,3 Ă€r det 50/50. I ett korallrevskar Ă€r det inte helt omöjligt att pH kan stiga upp mot 8,6 - 8,8 mitt pĂ„ dagen under kraftig belysning (har du makroalger kan du eventuellt rĂ€kna med Ă€nnu högre pH) Under olyckliga omstĂ€ndigheter kan du komma upp till förhĂ„llande mellan det ofarliga ammoniumet och den farliga ammoniaken pĂ„ 75/25. Det innebĂ€r att i en totala ammonium/ammoniak koncentratin pĂ„ 0,4 ppm Ă€r du uppe i den farliga koncentrationen 0,1 ppm ammoniak.

PatriksS du har helt rÀtt i att nitraten mÄste omvandlas till ammonium för att kunna transporteras i celler och vÀvnad. För att göra detta finns ett speciellt enzym. Detta enzym finns hos alla vÀxter och de flesta alger med ett markant undantag. De blÄgröna algerna (cyanobakterierna) anses allmÀnt inte ha, eller Ätminstone ha ett dÄligt utvecklat sÄdant enzym. Detta gÀller Àven de icke kvÀvefixerande varianterna. Nitrat skulle alltsÄ missgynna dem. Vad gÀller zooxantellerna sÄ vet jag inte om de har enzymet men evolutionsmÀssigt vore det konstigt om de saknade det.

Men jag vill bara understryka att min Äsikt Àr att det vore ett stort misstag att ta bort skummaren om man inte samtidigt ser till att ha en kraftig nitrifikation och bra biofilter. NÀr skummaren kom pÄ 70-talet hade de första skummgummibaserade filtren just dykt upp. Vad som fanns var lÄngsamma ytterfilter samt luftdrivna bottenfilter. Ammoniakförgiftning var dÄ den absolut vanligaste dödsorsaken. Skummarna Àndrade scenaroiet drastiskt. Sen den tiden har den tekniska utvecklingen (och de biologiska kunskaperna) ökat markant vilket skapat förutsÀttningarna för att under vissa förutsÀttningar köra skummarlöst.

Jag skall försöka svara imorgon, det Àr för sent nu, god natt sÄ lÀnge! Zzzz....

Postat
  • Författare

Lasse, inledningsvis vill jag framhÄlla att syftet med mina inlÀgg Àr att stimulera till diskussion och skall ej uppfattas som kritik el. dyl. Det har du sÀkert förstÄtt, men jag kÀnner att jag behöver förtydliga det för andra som kan tÀnka sig att delta i diskussionen. Det Àr riktigt vÀrdefullt att frÄgan om ammonium/nitrat kom upp mellan dig och mig, eftersom jag sjÀlv Àr ganska okunnig pÄ omrÄdet och du har inte bara kunskaper utan framförallt erfarenhet som nog slÄr de flesta pÄ forumet!

Nu till saken.

I ett korallrevsakvarium ligger det procentuella förhÄllandet mellan ammonium/ammoniak redan vid grundvÀrdet (pH ungefÀr 8,3) pÄ 90/10. Vid pH 8,5 (25 C) Àr förhÄllandet 85/15. FörhÄllandet följer en e-kurva och vid 9,3 Àr det 50/50. I ett korallrevskar Àr det inte helt omöjligt att pH kan stiga upp mot 8,6 - 8,8 mitt pÄ dagen under kraftig belysning (har du makroalger kan du eventuellt rÀkna med Ànnu högre pH)

Under olyckliga omstÀndigheter kan du komma upp till förhÄllande mellan det ofarliga ammoniumet och den farliga ammoniaken pÄ 75/25. Det innebÀr att i en totala ammonium/ammoniak koncentratin pÄ 0,4 ppm Àr du uppe i den farliga koncentrationen 0,1 ppm ammoniak.

(Min understrykning)

Min tanke var - nÀr jag lÀste detta - att med "olyckliga omstÀndigheter" kunde menas att man hade en bar vattenbehÄllare som man placerat fisk i. Bakterierna pÄ kÀrlets vÀggar rÀcker inte till för att ens ta en tiondel av ammoniumets produktion och dÄ kan det bli massa farlig ammoniak som kan förgifta fisken. Min fundering Àr om sÄdana olyckliga omstÀndigheter kan uppkomma under följande förutsÀttningar, som gÀller kumulativt:

1. Relativt mycket makroalger som dels sjÀlva suger i sig ammoniumet som kvÀvekÀlla, och dels har relativt stor yta, "stolar" för nitrifierande bakterier att bosÀtta sig pÄ.

2. FörhÄllandevis mycket "levande" sten, som Àr ganska högporös och dÀrför ocksÄ ger mÄnga "stolar" för nitrifierare.

3. RÀtt mycket finkorningt sand som utgör vattentankens botten. Flödet kring sanden Àr varierande, bÄde med kraftigt utsatta och syrerika omrÄden för nitrifierare, och omrÄden med nÄgorlunda stillastÄende vatten med syrefattiga förhÄllanden, nÄgot som gynnar denitrifierare.

4. Och slutligen nÄgorlunda hyfsad urluftning via ytvattensrörelse.

Kan man utgÄ frÄn att dessa faktorer eliminerar risken för uppbyggnaden (upp till 0,1 ppm) av den farliga ammoniaken?

Postat
  • Författare

Jag har tidigare hÀnvisat till en sammanfattande rapport av Diana Walstad pÄ www.aquabotanic.com. Den rapporten gick ut pÄ att visa att sötvattensvÀxter föredrar ammonium framför nitrat som kvÀvekÀlla. Av ren okunskap vÄgade jag anta - rent av spekulerade - att makroalger borde ha motsvarande preferenser av ammonim (NH4, va?) över nitrat (NO3).

Jag hittade dock en trovÀrdig kÀlla - en studie frÄn Stockholms universitet - som synes stödja min spekulation enligt ovan. SÄ hÀr beskrivs detta i studien:

In-situ experiments were performed during different seasons to determine uptake rates of PO 3- 4 , NH + 4 and NO - 3 within ecologically representative ranges of nutrient concentrations, of dominant macroalgae in the Baltic Sea. Uptake rates were governed by nutrient concentrations, water temperature and thallus morphology, but not by the phylogenetic affinity of the species. Nitrogen uptake rates were always higher than those of phosphorus at the same concentrations, and NH + 4 –N uptake rates exceeded those of NO - 3 –N. The lowest uptake rates occurred among the late successional, long-lived, coarse species with low surface: volume ratios (Fucus vesiculosus, Furcellaria lumbricalis andPhyllophora truncata).

(mina markeringar)

KĂ€lla: http://www.springerlink.com/content/b5v6v1r667320125/

Studien berĂ€ttar först kvĂ€veupptaget Ă€r alltid högre Ă€n upptag av fosfat. Det fetstilta anger att ammoniumupptaget var högre Ă€n upptaget av nitrat. Studien behandlar visserligen makroalger i Östersjön, som har brĂ€ckt vatten, men Ă€n sĂ„ lĂ€nge utgĂ„r jag frĂ„n att makroalger beter sig pĂ„ nĂ„gorlunda motsvarande sĂ€tt i riktigt saltvatten och vid tropiska temperaturer. Skall försöka se om jag hittar nĂ„gon ytterligare lĂ€mplig rapport.

Postat

Hej Patrik

En sak Àr om olika organismer kan, om tillfÀlle finns, utnyttja olika former av ett nÀringsÀmne och om de i första hand kommer att utnyttja en form. En annan sak Àr om det Àr lÀmpligt att i ett akvarium optimera för detta.

Om man lyckas i fĂ€lt mĂ€ta upp kvĂ€ve i en fri vattenvolym sĂ„ finns det nĂ€sta uteslutande i form av nitrat.(Detta gĂ€ller bĂ„de i söt och marin miljö) Detta kan tydas pĂ„ olika sĂ€tt - ett Ă€r att nitrifikationen Ă€r effektiv under naturliga förhĂ„llanden - ett annat Ă€r att suget efter ammonium Ă€r sĂ„ stort att en ammoniumjon inte kommer att sĂ„ lĂ„ng överlevnadstid innan den Ă€r upptagen. Jag tror att sanningen, som vanligt, Ă€r bĂ„de och. Bara det faktum att det förekommer nitrat i vĂ€rldshaven lĂ„ngt ifrĂ„n run off frĂ„n jordbruksmarker och stĂ€der visar ju att det förekommer en naturlig nitrifikation i marin miljö. Denna mĂ„ste ju ha sin utgĂ„ng frĂ„n ammonium som i n t e har tagits upp av organismer omedelbart eller hur. NĂ€r det gĂ€ller vĂ€xter och de flesta alger Ă€r jag övertygad precis som du att ammoniumet blir konsumerat först. I odlarkretsar (jord och mark) brukar ammoniumet kallas en snabb kvĂ€vekĂ€lla och har visat sig vara nödvĂ€ndig för att fĂ„ en optimal skörd pĂ„ ekologiska jordbruk fast de har bra tillgĂ„ng av nitrat i jorden. Faktum Ă€r att detta ligger mycket bakom idĂ©erna att utnyttja mĂ€nsklig urin i olika odlingssystem. Nitrat brukar kallas en lĂ„ngsam kvĂ€vekĂ€lla. En av de mest anvĂ€nda preparaten med hĂ€nseende pĂ„ kvĂ€vegödsel inom det konventionella jordbruket Ă€r ammoniumnitrat. En optimal giva omfattar ca 15 % som ammonium och 85 % som nitrat om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt. Att man inte gĂ„r högre i ammoniumhalt beror pĂ„ att de flesta vĂ€xter tĂ„l inte högre halter kring rötterna. Undantag finns – se runt gamla utedass sĂ„ förstĂ„r ni vad jag menar.

Detta Ă€r en bakgrund som jag tror att bĂ„de jag och du Patrik Ă€r överens om. Vad vi inte Ă€r överens om Ă€r farligheten att ha fri ammonium i ett hög pH kar. KĂ€llan för ammonium i ett akvarium Ă€r i första hand frĂ„n fiskarnas Ă€mnesomsĂ€ttning dĂ€r ammoniumet gĂ„r ut i vattnet via gĂ€larna och i nĂ€ra samband med matningen och matsmĂ€ltningen. Ca 70-80 % av överskottskvĂ€vet frĂ„n maten gĂ„r ut den vĂ€gen. I andra hand frĂ„n de heterotrofa bakteriernas ammoniumfiering (det Ă€r den vĂ€gen kvĂ€vet som Ă€r bundet i avföringen gĂ„r). Detta innebĂ€r att tillförseln av ammonium Ă€r stötvis och helt beroende pĂ„ mĂ€ngden mat. Delen farligt ammoniak Ă€r beroende pĂ„ pH: som i sin tur Ă€r i högsta grad beroende pĂ„ fotosyntesen i ett högproducerande kar (bĂ„de vad gĂ€ller vĂ€xter, makro eller koraller). Sker dessutom en stor produktion av ammonium av bakterierna under dygnets mörka timmar kan, vad jag avsĂ„g med ”olyckliga omstĂ€ndigheter”, situationen intrĂ€ffa med ammoniumspikar samtidigt som pH Ă€r farligt högt. Risken för ammoniakförgiftning Ă€r alltsĂ„ min första invĂ€ndning och Ă€r samma bĂ„da vad gĂ€ller söt och saltvattenskar. Min andra invĂ€ndning Ă€r att all produktion Ă€r beroende pĂ„ rĂ€tt N/P kvot (hastigheten av kvĂ€veupptaget större Ă€n hastigheten av fosforupptaget vid lika koncentrationer i vattnet enligt Askörapporten). Att försöka att optimera för ammoniumupptag medför en risk för att N/P kvoten minskar fortare. Att optimera för nitratproduktion medför för mig att jag binder kvĂ€vet i en inte lika flyktig form men fortfarande upptagningsbar form (Ă€ven om denitrifikation kan ske – vilket motverkar detta) medför för mig att jag kan bibehĂ„lla N/P kvoten lĂ€ngre. GĂ€ller bĂ„de i söt och saltvatten. För lĂ„g N/P kvot innebĂ€r ocksĂ„ en ökad risk för blĂ„gröna kvĂ€vefixerare (som fixar eget kvĂ€ve pĂ„ ett eller annat sĂ€tt).

Vad som dock bekymrar mig lite Àr om zooxantellerna har det enzymsystem som behövs för omvandling av nitrat till ammonium. DÀr vet jag inte ens om nÄgon kÀnner till detta. Enligt samstÀmmiga uppgifter anses zooxantellerna vara infÄngade dinoflagelater och eftersom dinoflagelater utgör en stor del av faunan i marina phytoplankton sÄ Àr jag dock ganska övertygad om att sÄ Àr fallet.

Det Àr min andra invÀndning mot att optimera för ammoniumupptag i ett saltvattenskar. Nitratet Àr nödvÀndigt för att pÄ ett garanterat ogiftigt sÀtt sÀkerstÀlla en rÀtt N/P kvot i ett akvarium som bygger pÄ tillvÀxt och dÀrmed en liten del fritt P i vattnet.

Sen Ă€r en annan sak att jag tror att överallt i ett vĂ€l fungerande korallrevsakvarium att det finns otaliga ”mikrokosmos” dĂ€r kvĂ€vet blixtsnabbt cirkulerar frĂ„n bakteriers ammoniumfiering och till direkta ammoniumupptag frĂ„n andra bakterier, mikroalger, makroalger och zooxanteller.

Jag tar mig friheten att svara pÄ Capotes inlÀgg hÀr ocksÄ.

Tack Lasse för dina förklaringar och idéer kring fosfatreduktion. Vet att du stÀngt diskussionen; Kanske kan locka dig tillbaka med följande frÄga: MÀttas inte det levande materialet med P och sedan börjar det lÀcka tillbaka och man fÄr en för "hög" nivÄ i vattenkolumnen. Med för hög hÀr avses ur ett SPS-perspektiv. Jag fattar inte riktigt heller hur du ska kunna begrÀnsa kvÀveavgÄngen i tillrÀcklig omfattning

.

Det levande materialet mĂ€ttas nog inte normalt och lĂ€cker ut fosfor sĂ„ lĂ€nge det just Ă€r levande – det finns dock en del intressanta studier frĂ„n reningsverk om ”lyxupptag” av fosfor hos vissa bakteriestammar men jag vet faktiskt inte om det förekommer allmĂ€nt i en akvariemiljö och om de ocksĂ„ har förmĂ„ga att slĂ€ppa tillbaka detta. DĂ€remot sĂ„ kommer ju allt levande att dö förr eller senare och dĂ„ kommer ju dess nĂ€ringsĂ€mnen att via bakteriernas nedbrytning bli tillgĂ€ngliga för ny produktion igen. HĂ€r Ă€r det ju givetvis sĂ„ att ju större mĂ„ngfald man har i karet desto större Ă€r förutsĂ€ttningarna att dessa ”nya” nĂ€ringsĂ€mnen kommer in i biologiskt material igen. Skördade fraggar, alger, fiskar och annat lyfter ju ut en del nĂ€ringsĂ€mnen och ger nytt utrymme för mer tillförsel (mat) SĂ„dana kar som ditt och Sillens exempelvis som Ă€r hĂ€rligt vildvuxna (obs avsett som ett mycket positivt omdöme) behöver troligtvis skördas med jĂ€mna mellanrum om man kör som jag gör för att just göra utrymme för ny produktion.

Med de kalcifierande korallernas negativa förhĂ„llande till höga fosfatvĂ€rden (jag Ă€r inte 100 pĂ„ att detta negativa samband gĂ€ller för mjukkoraller, Xenia komplexet eller de olika skivanemonerna helt ut) ser jag tvĂ„ besvĂ€rligheter. Det första Ă€r den nivĂ„ dĂ€r kalcifieringen pĂ„verkas. Eftersom jag har nĂ„gra LPS som fungerar bra i de tvĂ„ akvarium som jag har kört min still fullt ut sĂ„ Ă€r jag i nulĂ€get inte sĂ„ orolig för den grĂ€nsen – den verkar jag kunna hĂ„lla mig under – i alla fall i nulĂ€get.

Den andra grÀnsen Àr nÀr man Àr pÄ sÄ lÄga nivÄer att koralldjuret inte bygger upp de bruna zooxantellerna utan de underliggande pigmenten syns/ andra typer av zooxanteller framtrÀder. (jag har inte fÄtt klart för mig om de vackra fÀrgerna pÄ acroporor exempelvis beror pÄ att zooxantellerna i stort sett Àr borta eller att de lÄga nÀringsvÀrdena innebÀr att det Àr andra fÀrgade zooxanteller som framtrÀder. Min misstanke Àr att det Àr det första)

Jag tror att det med mitt system gĂ„r att hĂ„lla Ă€ven sĂ„ lĂ„ga fosforvĂ€rden men det förutsĂ€tter ett litet överskott av kvĂ€ve (eg nitrat) och att det finns livskraftiga populationer av andra koraller som Ă€r fotosyntesaktiva och som suger upp all fosfat. Jag vet dock inte Ă€n – ge mig nĂ„gra Ă„r sĂ„ kanske jag vet men risken Ă€r vĂ€l att nĂ„gon annan hinner före i bevisen.

Jag fattar inte riktigt heller hur du ska kunna begrÀnsa kvÀveavgÄngen i tillrÀcklig omfattning

Skall jag vara Àrlig sÄ fattar jag inte det heller riktigt:ler: . Tillsats av kaliumnitrat Àr en utvÀg. AnvÀndandet av högproteinfoder en annan.

MVH Lasse

Postat
Aminosyror?

Ja för korallerna via muscus eller polypupptag men inte för fotosyntesen. Organisk kvÀvekÀlla - inte oorganisk. Aminosyrorna mÄste först ammoniumfieras via bakterinedbrytning för att vara tillgÀnglig för fotosynterande organismer.

MVH Lasse

Edit:

Aminosyrorna mÄste först ammoniumfieras via bakterinedbrytning för att vara tillgÀnglig för fotosynterande organismer.

Enligt min kunskap nu och det jag fÄtt fram under mina Är. Jag vet dock att det inom vÀxtakvaristiken introducerats ett "undermedel" som troligtvis kan vara aminosyror som skulle fixa kvÀvetupptaget via bladen pÄ ett för mig okÀnt sÀtt.

Postat
  • Författare
Vad vi inte Àr överens om Àr farligheten att ha fri ammonium i ett hög pH kar.

Joo, för fanken, Lasse, dÀr Àr vi nog vÀldigt överens. :) Jag ifrÄgasÀtter inte detta alls - att ammonium Àr farligt i och för sig. Vad jag dÀremot undrar över Àr om det kan komma upp i de farliga nivÄerna (0,1 ppm) i praktiken.

KĂ€llan för ammonium i ett akvarium Ă€r i första hand frĂ„n fiskarnas Ă€mnesomsĂ€ttning dĂ€r ammoniumet gĂ„r ut i vattnet via gĂ€larna och i nĂ€ra samband med matningen och matsmĂ€ltningen. Ca 70-80 % av överskottskvĂ€vet frĂ„n maten gĂ„r ut den vĂ€gen. I andra hand frĂ„n de heterotrofa bakteriernas ammoniumfiering (det Ă€r den vĂ€gen kvĂ€vet som Ă€r bundet i avföringen gĂ„r). Detta innebĂ€r att tillförseln av ammonium Ă€r stötvis och helt beroende pĂ„ mĂ€ngden mat. Delen farligt ammoniak Ă€r beroende pĂ„ pH: som i sin tur Ă€r i högsta grad beroende pĂ„ fotosyntesen i ett högproducerande kar (bĂ„de vad gĂ€ller vĂ€xter, makro eller koraller). Sker dessutom en stor produktion av ammonium av bakterierna under dygnets mörka timmar kan, vad jag avsĂ„g med ”olyckliga omstĂ€ndigheter”, situationen intrĂ€ffa med ammoniumspikar samtidigt som pH Ă€r farligt högt. Risken för ammoniakförgiftning Ă€r alltsĂ„ min första invĂ€ndning och Ă€r samma bĂ„da vad gĂ€ller söt och saltvattenskar.

Lasse, sÄvitt jag ser sÄ har du inte besvarat mina invÀndingar. Tala gÀrna med mig som med ett litet barn: vÀldigt enkelt, vÀldigt kort och rakt pÄ sak. icon10.gif Jag undrade om de fyra faktorer som jag rÀknade upp i mitt inlÀgg kunde skapa en miljö dÀr nÄgon uppbyggnad av ammoniak till de farliga nivÄerna inte ens kunde komma pÄ frÄgan i ett normalskött akvarium, dÀr mÀngden mat inte Àr hiskelig stor.

För diskussionens skull fortsÀtter jag dÀrför att pÄstÄ följande. Dina farhÄgor om att det i en tank utan skummare (dagtid) samt utan biobollar (dygnet runt) men med andra, ovan upprÀknade förutsÀttningar, kan byggas upp farliga mÀngder ammoniak Àr helt ogrundade.;) Du synes sjÀlv vara kluven - du hÄller det för troligt att ammoniumet försvinner blixtsnabbt och ej övergÄr till ammoniak - och har garderat dig med följande:

Sen Ă€r en annan sak att jag tror att överallt i ett vĂ€l fungerande korallrevsakvarium att det finns otaliga ”mikrokosmos” dĂ€r kvĂ€vet blixtsnabbt cirkulerar frĂ„n bakteriers ammoniumfiering och till direkta ammoniumupptag frĂ„n andra bakterier, mikroalger, makroalger och zooxanteller.

Vad gÀller det andra:

Min andra invĂ€ndning Ă€r att all produktion Ă€r beroende pĂ„ rĂ€tt N/P kvot (hastigheten av kvĂ€veupptaget större Ă€n hastigheten av fosforupptaget vid lika koncentrationer i vattnet enligt Askörapporten). Att försöka att optimera för ammoniumupptag medför en risk för att N/P kvoten minskar fortare. Att optimera för nitratproduktion medför för mig att jag binder kvĂ€vet i en inte lika flyktig form men fortfarande upptagningsbar form (Ă€ven om denitrifikation kan ske – vilket motverkar detta) medför för mig att jag kan bibehĂ„lla N/P kvoten lĂ€ngre. GĂ€ller bĂ„de i söt och saltvatten. För lĂ„g N/P kvot innebĂ€r ocksĂ„ en ökad risk för blĂ„gröna kvĂ€vefixerare (som fixar eget kvĂ€ve pĂ„ ett eller annat sĂ€tt).

[...]

Det Àr min andra invÀndning mot att optimera för ammoniumupptag i ett saltvattenskar. Nitratet Àr nödvÀndigt för att pÄ ett garanterat ogiftigt sÀtt sÀkerstÀlla en rÀtt N/P kvot i ett akvarium som bygger pÄ tillvÀxt och dÀrmed en liten del fritt P i vattnet.

Din andra invĂ€nding Ă€r svĂ„rare. Du menar vĂ€l att om jag optimerar för kvĂ€veupptaget via ammonium, nĂ„got som sker snabbare Ă€n fosfatupptaget, sĂ„ kommer makroalger att uppvisa fosfatbrist trots att fosfat egentligen kan finnas i överskott i det omgivande vattnet, och att detta kommer innebĂ€ra att cyano fĂ„r ett gyllene tillfĂ€lle, eller hur? HĂ€rpĂ„ vet jag inte vad jag skall svara Ă€n, det stĂ„r helt still i huvudet just nu. icon10.gif Men detta Ă€r en mycket, mycket bra invĂ€nding som tĂ„l att funderas ordentligt pĂ„. Än sĂ„ lĂ€nge gĂ„r min fundering i denna delfrĂ„ga i följande banor:

EfterslĂ€ppning av ett eller annat nĂ€ringsĂ€mne Ă€r nĂ€ra pĂ„ omöjlig att Ă„tgĂ€rda. Ta t.ex. sötvattensvĂ€xter: driver man vĂ€xterna hĂ„rt med CO2, nitrat och fosfat sĂ„ upptrĂ€der till slut calciumbrist (förvridna blad) hos vissa vĂ€xter, trots att det finns massa calcium i vattnet. VĂ€xten hinner helt enkelt inte ta upp den sĂ„ fort som kol, nitrat och fosfat. Calciumet blir den svaga lĂ€nken. ÅtgĂ€rdar man calciumproblemet (vilket har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte lyckats sĂ„vitt jag vet) sĂ„ kanske upptrĂ€der nĂ€sta bromskloss, sĂ€g bor, eller koppar eller vad som helst. Det kan aldrig bli helt perfekt. För oss blir frĂ„gan dĂ„ var man sjĂ€lv vĂ€ljer att anlĂ€gga bromsen: vid kvĂ€ve eller vid fosfat.

Men det Àr ocksÄ viktigt att notera att den svenska studien visar att kvÀveupptaget överstiger fosfatupptaget till synes oavsett om kvÀvet kommer frÄn ammonium eller frÄn nitrat. SÄ omvandlar du ammoniumet till nitrat har du fortfarande fosfatet slÀntrandes efter. Möjligen kan man sÀga att om jag behÄller kvÀvet i form av ammonium sÄ förvÀrrar jag problemet med fosfatbristen, men Ä andra sidan behöver algen inte ta omvÀgen via nitratenzymen. FrÄgan blir dÄ vad som Àr vÀrst av dessa tvÄ, men tydligt Àr att bara för att man omvandlar ammoniumet till nitrat sÄ har man fortfarande ett alldeles för snabbt kvÀveupptag jÀmfört med fosfat.

Postat

Patrik

Studien visar att hastigheten av upptaget av kvÀvet vid s a m m a koncentration av kvÀve och fosfat i vattenkolumnen var högre - jag skulle gissa pÄ 5 - 8 gÄnger eftersom N/P kvoten Àr sÄdan. Det Àr helt logiskt eftersom upptaget beror pÄ tillvÀxt och det behövs mer N Àn P.

Nitrogen uptake rates were always higher than those of phosphorus at the same concentrations
Din andra invĂ€nding Ă€r svĂ„rare. Du menar vĂ€l att om jag optimerar för kvĂ€veupptaget via ammonium, nĂ„got som sker snabbare Ă€n fosfatupptaget, sĂ„ kommer makroalger att uppvisa fosfatbrist trots att fosfat egentligen kan finnas i överskott i det omgivande vattnet, och att detta kommer innebĂ€ra att cyano fĂ„r ett gyllene tillfĂ€lle, eller hur? HĂ€rpĂ„ vet jag inte vad jag skall svara Ă€n, det stĂ„r helt still i huvudet just nu. icon10.gif Men detta Ă€r en mycket, mycket bra invĂ€nding som tĂ„l att funderas ordentligt pĂ„. Än sĂ„ lĂ€nge gĂ„r min fundering i denna delfrĂ„ga i följande banor:

Nej det tÀnkte jag inte pÄ utan att jag jag vill via tillvÀxt fÄ fosfaten i vattenkolumnen lika med 0. För att fÄ det sÄ kan jag inte ha för lÄg N/P kvot för dÄ kommer N att ta slut innan P Àr lika med 0. För att garantera ett sÄ lÄgt P som möjligt via tillvÀxt sÄ vill jag ligga pÄ ett litet överskott av N i vattenkolumnen. DÄ kan jag inte anvÀnda ammonium i saltvatten utan att balansera pÄ katastrofens rand utan mÄste förlita mig till nitrat som Àr ogiftigt. Har jag för lite N och dÀrför fÄr ett överskott av P sÄ kan vissa cyano gynnas eftersom de pÄ ett eller annat sÀtt fixerar sitt eget kvÀve.

Till mina första invÀndningar. Du förutsÀtter skumning under natt - jag vill inte ha skumning överhuvudtaget. Min brasklapp om mikrokosmos gÀller ju under dagtid med aktiv fotosyntes - under nattetid kommer bakterierna fortsÀtta att producera ammonium medans det inte finns upptag. pH kommer iofs vara lÀgst pÄ morgonen innan produktionen kommer igÄng men risken, i och med pH kring 8,3 som utgÄng finns dÀr.

Dina fyra invÀndningar

1. Relativt mycket makroalger som dels sjÀlva suger i sig ammoniumet som kvÀvekÀlla, och dels har relativt stor yta, "stolar" för nitrifierande bakterier att bosÀtta sig pÄ.

KÀnner till en studie dÀr denna kombination provades som ett biologiskt filter. VÀxten var Elodea canadensis. Vattenpest. Fungerade under dagtid under vissa förutsÀttningar men det var ordentligt tÀtt med denna vÀxt. En "normal" vÀxt eller de flesta makroalgerna har inte denna yta.

2. FörhÄllandevis mycket "levande" sten, som Àr ganska högporös och dÀrför ocksÄ ger mÄnga "stolar" för nitrifierare.

Är inte lika övertygad som andra hĂ€r pĂ„ guiden att LS fungerar som et bra och snabbt substrat för nitrifikation

3. RÀtt mycket finkorningt sand som utgör vattentankens botten. Flödet kring sanden Àr varierande, bÄde med kraftigt utsatta och syrerika omrÄden för nitrifierare, och omrÄden med nÄgorlunda stillastÄende vatten med syrefattiga förhÄllanden, nÄgot som gynnar denitrifierare.

Se frÄga 2. Jag Àr inte sÄ vÀldigt övertygad att nÄgon större nitrifikation sker i bottensubstratet

DĂ€r fĂ„r man troligtvis en avgĂ„ng av kvĂ€ve som ammoniak - det Ă€r riktigt. Men om jag vill bygga mitt system pĂ„ punkt 2-4 sĂ„ skulle jag anvĂ€nda skummare eftersom det minskar kvĂ€vet i systemet sĂ„ att LS och botten klarar det mesta och att alger tar hand om överskottsammoniumet. Men jag vill undvika de processer som gör att N/P kvoten blir för lĂ„g eftersom jag vill minimera P koncentrationen i vattenkolumnen. Även om tillvĂ€xten blir lĂ€gre (pĂ„ grund av behov av ATP i den aktiva ensymprocessen för att Ă„terföra nitrat till ammonium innan transporten i organismen) sĂ„ Ă€r för mig det mycket sĂ€krare att basera optimeringen av N pĂ„ nitrat Ă€n ammonium - speciellt som jag för sĂ€kerhets skull vill ha ett litet överskott av N.

Om du baserar kvÀveprocessen pÄ upptag av ammonium - vad hÀnder den dagen du gÄr kort pÄ nÄgot annat spÄrÀmne i tillvÀxtfasen och plötsligt finns ingen snabb kÀlla för neutraliseringen av ammoniumet i dessa höga pH. För mig kÀnns det mycket sÀkrare att se till att ha stabila och snabba bakteriefilter om jag kör skummarlöst. Fördelen med dessa Àr att jag ocksÄ kan fÄ en produktion av heterotrofa bakterier i filtren och jag fÄr ner innehÄllet av organisk material löst i vattnet.

MVH Lasse

Postat
  • Författare
Patrik

Studien visar att hastigheten av upptaget av kvÀvet vid s a m m a koncentration av kvÀve och fosfat i vattenkolumnen var högre - jag skulle gissa pÄ 5 - 8 gÄnger eftersom N/P kvoten Àr sÄdan. Det Àr helt logiskt eftersom upptaget beror pÄ tillvÀxt och det behövs mer N Àn P.

Nej det tÀnkte jag inte pÄ utan att jag jag vill via tillvÀxt fÄ fosfaten i vattenkolumnen lika med 0. För att fÄ det sÄ kan jag inte ha för lÄg N/P kvot för dÄ kommer N att ta slut innan P Àr lika med 0. För att garantera ett sÄ lÄgt P som möjligt via tillvÀxt sÄ vill jag ligga pÄ ett litet överskott av N i vattenkolumnen. DÄ kan jag inte anvÀnda ammonium i saltvatten utan att balansera pÄ katastrofens rand utan mÄste förlita mig till nitrat som Àr ogiftigt. Har jag för lite N och dÀrför fÄr ett överskott av P sÄ kan vissa cyano gynnas eftersom de pÄ ett eller annat sÀtt fixerar sitt eget kvÀve.

Till mina första invÀndningar. Du förutsÀtter skumning under natt - jag vill inte ha skumning överhuvudtaget. Min brasklapp om mikrokosmos gÀller ju under dagtid med aktiv fotosyntes - under nattetid kommer bakterierna fortsÀtta att producera ammonium medans det inte finns upptag. pH kommer iofs vara lÀgst pÄ morgonen innan produktionen kommer igÄng men risken, i och med pH kring 8,3 som utgÄng finns dÀr.

Dina fyra invÀndningar

KÀnner till en studie dÀr denna kombination provades som ett biologiskt filter. VÀxten var Elodea canadensis. Vattenpest. Fungerade under dagtid under vissa förutsÀttningar men det var ordentligt tÀtt med denna vÀxt. En "normal" vÀxt eller de flesta makroalgerna har inte denna yta.

Är inte lika övertygad som andra hĂ€r pĂ„ guiden att LS fungerar som et bra och snabbt substrat för nitrifikation

Se frÄga 2. Jag Àr inte sÄ vÀldigt övertygad att nÄgon större nitrifikation sker i bottensubstratet

DĂ€r fĂ„r man troligtvis en avgĂ„ng av kvĂ€ve som ammoniak - det Ă€r riktigt. Men om jag vill bygga mitt system pĂ„ punkt 2-4 sĂ„ skulle jag anvĂ€nda skummare eftersom det minskar kvĂ€vet i systemet sĂ„ att LS och botten klarar det mesta och att alger tar hand om överskottsammoniumet. Men jag vill undvika de processer som gör att N/P kvoten blir för lĂ„g eftersom jag vill minimera P koncentrationen i vattenkolumnen. Även om tillvĂ€xten blir lĂ€gre (pĂ„ grund av behov av ATP i den aktiva ensymprocessen för att Ă„terföra nitrat till ammonium innan transporten i organismen) sĂ„ Ă€r för mig det mycket sĂ€krare att basera optimeringen av N pĂ„ nitrat Ă€n ammonium - speciellt som jag för sĂ€kerhets skull vill ha ett litet överskott av N.

Om du baserar kvÀveprocessen pÄ upptag av ammonium - vad hÀnder den dagen du gÄr kort pÄ nÄgot annat spÄrÀmne i tillvÀxtfasen och plötsligt finns ingen snabb kÀlla för neutraliseringen av ammoniumet i dessa höga pH. För mig kÀnns det mycket sÀkrare att se till att ha stabila och snabba bakteriefilter om jag kör skummarlöst. Fördelen med dessa Àr att jag ocksÄ kan fÄ en produktion av heterotrofa bakterier i filtren och jag fÄr ner innehÄllet av organisk material löst i vattnet.

MVH Lasse

(min markering)

Det som jag markerade fetstilt Àr faktiskt inget jag har tÀnkt pÄ - överhuvudtaget! Fasen, du har helt rÀtt dÀr! SÀg om jÀrn tar slut sÄ har jag ingen ammonium/ammoniak reduktion överhuvudtaget via makroalger. Attans.. DÀr gick den idén i graven. Stort tack Lasse, har verkligen inte tÀnkt pÄ det.

Postat

Patrik - det fins nÄgra frÄgetecken vad gÀller kvÀvekÀllan för zooxantellerna hos koraller. Vad gÀller vÀxter och makroalger tror jag att jag Àr relativt rÀtt nÀr jag menar att nitrat bör vara den kvÀvekÀlla man strÀvar efter i akvarium. Detta dÄ byggt pÄ en kompromiss melan risker och fördelar. Vad jag inte vet om kvÀvekÀllan till zooxantellerna Àr hur den kommer till zooxen. Det kan nog skilja mellan olika koraller. I nÄgon trÄd kom vi fram till att zooxantellerna i teorin kunde vara oberoende av koldioxid utifrÄn vattnet eftersom de kunde utnyttja vÀrddjurrets koldioxidavfall. Teoreiskt sett kan det ju vara samma sak hos zoo- och fytoplanktonfÄngande koraller vad gÀller zooxantellernas behov av N och P vilket skulle förklara att vissa stenkoraller kan i stort sett bli av med de (Ätminstone) bruna zooxantellerna och ÀndÄ klara sig bra pÄ det som blir kvar. Om detta skulle vara helt sant sÄ skulle mitt sÀtt att sköta ett korallrevsakvarium inte fungera helt ut för de flesta SPS:er om man bara koncentrerade sig pÄ dem. Om du eller nÄgon annan fÄr tag pÄ material om hur zooxanteller dels tas upp av koraller och hur interaktionen mellan alg och djur fungerar sÄ skulle jag vara tacksam om jag fick lÀnkar.

För övrigt kan jag inte sÀga att det inte gÄr att optimera ett korallkar för upptag av N genom ammonium men jag vÄgar Ätminstone inte i dagens lÀge göra det. Men ny kunskap kan komma sÄ att man skulle kunna vÄga - den som lever fÄr se.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Teoreiskt sett kan det ju vara samma sak hos zoo- och fytoplanktonfÄngande koraller vad gÀller zooxantellernas behov av N och P vilket skulle förklara att vissa stenkoraller kan i stort sett bli av med de (Ätminstone) bruna zooxantellerna och ÀndÄ klara sig bra pÄ det som blir kvar. Om detta skulle vara helt sant sÄ skulle mitt sÀtt att sköta ett korallrevsakvarium inte fungera helt ut för de flesta SPS:er om man bara koncentrerade sig pÄ dem.

Lasse, detta Àr min begrÀnsade erfarenhet av zooxen. Första gÄngen jag gödde med KNO3 och KH2PO4 var nÀr jag fick lite knappolyper frÄn GustavF. Den mest slÄende effekten var att knappolyperna blev övervuxna med bruna zoox frÄn topp till tÄ, som sÄ smÄningom kastades av, ungefÀr som rÀkan som byter skal. DÀrefter upphörde jag ju med gödningen under en lÀngre period, och dÄ kom den festliga grönskan i knapparnas mitt tillbaka. Nu nÀr jag för nÄgon tid sedan pytsade i lite nitrat och fosfat igen blev knapparna övervuxna med bruna zoox igen, och denna gÄng verkar det som om de inte kommer att klara sig. Resultatet Àr dÀrför nÄgorlunda upprepningsbar. Vill du dÀrför experimentera med exta tillsats av KNO3 (för att fÄ bort fosfat) Àr det min mening att man bör vara ytterst ytterst försiktig och pytsa i oerhört lite.

Om jag hittar det du efterfrÄgar postar jag naturligtvis det.

Postat
Lasse, detta Àr min begrÀnsade erfarenhet av zooxen. Första gÄngen jag gödde med KNO3 och KH2PO4 var nÀr jag fick lite knappolyper frÄn GustavF. Den mest slÄende effekten var att knappolyperna blev övervuxna med bruna zoox frÄn topp till tÄ, som sÄ smÄningom kastades av, ungefÀr som rÀkan som byter skal.

????:smiley22:

Postat
  • Författare

Jo, jag orkade inte skriva ut hela ordet. Vad jag försökte förmedla var att knappolyperna blev till synes övervuxna av sina egna zooxanthellae, det bildades en tjock brun film över varje enskild knapp. Den filmen "kastades av" till slut, ungefÀr som orm/skaldjur byter skal, och knapparna Äter var fina. Jag tyckte mig observera ett samband med extra gödning och tillvÀxten av den bruna filmen.

Postat

Den bruna filmen pÄ utsidan kalls för mucus. Jag har varit med om att den invaderats av cyano som jag fÄtt blÄsa av med en luftslang. Men varning! Mucus Àr giftigt. Det innehÄller bÄde gifter och bakterier.

Postat
Jag vet dock att det inom vÀxtakvaristiken introducerats ett "undermedel" som troligtvis kan vara aminosyror som skulle fixa kvÀvetupptaget via bladen pÄ ett för mig okÀnt sÀtt.

Det var inte kvÀveupptaget utan kolupptaget. Det Àr glutaraldehyd som Àr en kolförening som vÀxterna kan ta upp och anvÀnda utan att anvÀnda fotosyntesen..

Postat
Det var inte kvÀveupptaget utan kolupptaget. Det Àr glutaraldehyd som Àr en kolförening som vÀxterna kan ta upp och anvÀnda utan att anvÀnda fotosyntesen..

F-n, det visste jag ju - sÄ gÄr det nÀr man Àr för trött att kontrollera fakta innan man skriver. UrsÀkta och tack Defdac - bra att du har ett vakande öga pÄ vÄra disk. Och sÄ fick du möjligeheten att knÀppa till mig lite pÄ nÀsan:ler:

Önskar bara att du kunde vara lite mer aktiv hĂ€r pĂ„ forumet för det finns kunskaper inom "vĂ€xtvĂ€rden" som Ă€r applicerbara Ă€ven hĂ€r. Den intressanta ljusdebatten exempelvis - dĂ€r vet jag att du har tonvis av kunskap att redovisa men Ă€ven vad gĂ€ller fotosyntes och annat.

MVH Lasse

Postat
  • Författare
Den intressanta ljusdebatten [...]

Bara en spontan tanke som slog mig precis: att folk höjer hela tiden wattantalet pÄ sina lampor kanske hÀnger samman med att man gÄr över till kallare fÀrgspektra, som Àr sÀmre för fotosyntesen, och dÀrför mÄste kompensera med wattstyrkan?

Postat
  • Författare
Om du eller nÄgon annan fÄr tag pÄ material om hur zooxanteller dels tas upp av koraller och hur interaktionen mellan alg och djur fungerar sÄ skulle jag vara tacksam om jag fick lÀnkar.

Vad tycks om det hÀr, Lasse? (min understrykning):

The evidence for the hypothesis that symbionts in alga-invertebrate associations are nutrient deficient is critically evaluated. It is suggested that the evidence is not consistent with algal symbionts being nutrient deficient, but is consistent with the host regulating its population of symbionts by restricting their supply of nutrients. This distinction is due to the substantial release of photosynthate by symbiotic algae and suggests that there are (at least) two distinct regulatory components involved in the characteristics of nutrient-deficient algal cells.

KĂ€lla: http://links.jstor.org/sici?sici=0962-8452%2819910322%29243%3A1308%3C227%3AASAND%3E2.0.CO%3B2-J&size=LARGE

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.