ppihlstrom Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 ...bli av med sanden?Jag har kört med en fin sand på botten i mitt lilla kar, och har ledsnat lite på hur den ser ut. Jag funderar på om jag skulle ta och ta bort den, för att ersätta den med något annat, alternativt att skippa det helt o hållet... Hur ska man gå tillväga? Töm allt o börja om från början, eller kan man bevara vatten (något iallafall) och så, eller... några bra tips? Citera
Laggeman Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Är det fin sand kan du säkert damsuga upp den. Ha nytt vatten i beredskap som du kan fylla på med bara då du lär få ut en del med sanden. Citera
Niclas Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Enklaste är att "slanga" ur den, alltså ta en slangstump i DN20-25 och använd hävert-effekten för att suga ur sanden, brukar fungera fint! Citera
ppihlstrom Postat 6 januari 2007 Författare Postat 6 januari 2007 tänkte nog att man skulle göra så, men men - bättre att fråga först, eller hur... LS, fisk o koraller ur karet kanske? Vore väl bäst antar jag.... Citera
Niclas Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Du kan nog låte LSén och korallerna vara kvar, förutsatt att du ser till att vattennivån inte sjunker för mycket. Citera
Christer T Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 tänkte nog att man skulle göra så, men men - bättre att fråga först, eller hur... LS, fisk o koraller ur karet kanske? Vore väl bäst antar jag....Om du byter vatten så kan du ju passa på att suga upp så mycket som möjligt vid vattenbytena. Du får ju inte ur all sand på en gång men det kanske inte är nödvändigt. Citera
ppihlstrom Postat 6 januari 2007 Författare Postat 6 januari 2007 det är ju klart, så kan man bli av med lite åt gången... ingen brådska ju ;-) Citera
jens karlskrona Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Har du sump så ta och sila bort sanden genom hävertslang/damsugare och led vattnet tillbaka direkt ner i sumpen så slipper det bli konstigt med nivåer samt returpump mm.Tänk bara på att ersätta mängden sand med nytt saltvatten om det råkar vara mycket. Citera
pimo Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 annars kan du suga upp sand och vatten i en hink, låta den stå i 20-30 minuter så att skiten lägger sig , sen försiktigt suga ut det "rena" vattnet och hälla tillbaks i karet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.