Gå till innehåll

Rowa och caulerpa?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Hur gör ni andra som kör med caulerpa för näringsexport, använder ni Rowaphos eller liknande också eller räcker caulerpan för att hålla nere fosfaten i era kar?

Jag har kört med caulerpa ett tag, men det slog mig för ett tag sedan att det kanske är onödigt att köra med Rowan också som jag gör nu, det kanske rent av hämmar tilväxten av caulerpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biologiska metoder (Caluerpa och andra) kan både teoretiskt och praktiskt plocka ner P värdena till det verkliga 0. Kemiska fällningar (och absorbtioner) kan varken teoretiskt eller praktiskt plocka ner P värdena till det verkliga 0. Detta erfar varje person som trots rowa eller liknande får en kraftig algväxt som inte går att stoppa. När man kommer till ett läge som innebär att algernas tillväxt bromsas av brist på P så sugs varje molekyl upp - blixtsnabbt.

MVH Lasse

Edit: Dock är jag ganska säker på, eller snarare vet att, ett absolut 0 värde inte är önskbart för de fotosynteserande korallerna. Har man många sådana så får man försöka styra biomassan av Caluerpa att det blir lite över till korallerna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte funderat så mycket kring det här, men då borde det väl troligen vara så att när väl relativt låga värden (med våra halvtaskiga tester) är uppnådda så blir Rowaphosen istället begränsande för caulerpans tillväxt? Tillväxttakten på min caulerpa har minskat avsevärt senaste tiden, då är det förmodligen onödigt att köra med rowa också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ursäkta mitt inhopp här, men jag var inne på butik o frågade om att köpa caulerpa, och fick rådet att fråga om någon hade att ge bort (alt. sälja billigt) här på guiden - så, finns det någon. Jag har nyss byggt sump med refugium, just nu endast med ls i, så lite caulerpa vore fint! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biologiska metoder (Caluerpa och andra) kan både teoretiskt och praktiskt plocka ner P värdena till det verkliga 0. Kemiska fällningar (och absorbtioner) kan varken teoretiskt eller praktiskt plocka ner P värdena till det verkliga 0. Detta erfar varje person som trots rowa eller liknande får en kraftig algväxt som inte går att stoppa.

(min understrykning)

Lasse, tänker du på Stig, som kastar ett kilo Caulerpa i veckan trots att han kör med något fosfatbindningsmedel (har jag för mig i a f)? Jag antar att det kilot är våtvikt, för annars är det en sjuhelsikes tillväxt! icon10.gificon10.gif

När man kommer till ett läge som innebär att algernas tillväxt bromsas av brist på P så sugs varje molekyl upp - blixtsnabbt.

Men det går väl inte att komma dit för nitratet tar slut först, eller hur? Det är väl det du går och grubblar på för närvarande - hur man kan få till en perfekt N:P-kvot (exempelvis genom en försiktig tillsats av KNO3) och få omätbara nivåer av såväl nitrat som fosfat inför framtida SPS-satsning? Eller rättare sagt hur man håller nitratet som ett pytteliiiitet överskott, när man inte kan lita på nitrattesterna. Det är i vart fall vad jag själv inte kan undgå att tänka på.

har inte funderat så mycket kring det här, men då borde det väl troligen vara så att när väl relativt låga värden (med våra halvtaskiga tester) är uppnådda så blir Rowaphosen istället begränsande för caulerpans tillväxt? Tillväxttakten på min caulerpa har minskat avsevärt senaste tiden, då är det förmodligen onödigt att köra med rowa också?

Korrekt tänkt!

Det som kan vara lite vanskligt i algsammanhanget är att varken du eller jag som akvarister kan riktigt veta varför makroalgerna avtar i tillväxten. Inom sötvatten är bristsymtomen på växterna ganska lätta att känna igen visuellt, det finns många bilder och grundliga beskrivningar på nästan samtliga bristsymtom, och det räcker oftast att helt enkelt titta på växten för att ganska exakt veta vad som fattas. Någon sådan databas finns såvitt jag vet inte för bristsymtom avseende makroalgerna. Hur skall man veta varför säg Caulerpa sporulerar? Var det av för lite nitrat? För lite fosfat? För mycket koppar? För lite järn? För hög/låg salinitet? För varmt/för kallt? Det enda man ser är att den blir täckt av små gröna prickar nära en förestående upplösning, men då är det för sent. Jag ser exempelvis nu på min C. att den får vitare bladspetsar. Min gissning är att antingen nitrat eller järn håller på att ta slut. Vilket av dem vet jag inte exakt, men är då lösningen kanske att pytsa i av bådadera? Risken är väl att om det ont om nitrat men däremot gott om järn så kanske en tillsats av både järn och nitrat leder till järnövergödning. Dessutom vet jag inte huruvida makroalgerna behöver andra mikrogödningar, säg koppar, bor osv, och det kanske är just en sådan brist som uppträder i något fall. Eller så kan det vara fosfatbrist - who knows? De flesta sötvattenväxterna brukar bli röda vid fosfatbrist - vad gäller för makroalger i saltvatten?

Som du ser är många frågor som är i vart fall för mig är obesvarade, men jag är kanske helt ute och cyklar (som vanligt) och det finns många här på forumet som är experter på bristsymtom hos makroalger? För kan man komma på det så vore det ju mycket lättare att med hjälp av makroalger hålla näringsnivåerna i vattenkolumnen så låga som möjligt, genom att exempelvis tillsätta ytterst lite - just enough - av säg nitrat (för att hålla fosfatet i schack).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått problem med cyanopåväxt på Saulerpan och minskat på bestånden så nu slänger jag väl kanske ett kilo i veckan. Men det är för 3,5 kubikmeter total volym.

Men nu har jag mätbart nitrat (ungefär 2 mg/liter). Fosfatbindningsmedel har jag inte kört på ett bra tag men fått börja nu igen efter att ha gjort en hemmagjord sten till. Musselskalen i betongen lämnar fosfat så nu har jag ungefär 0,15 mg/liter.

Det syns på några av korallerna faktiskt bättre än med Saliferts fosfattest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(min understrykning)

Lasse, tänker du på Stig, som kastar ett kilo Caulerpa i veckan trots att han kör med något fosfatbindningsmedel (har jag för mig i a f)? Jag antar att det kilot är våtvikt, för annars är det en sjuhelsikes tillväxt! icon10.gificon10.gif

Nej - det var inte det jag menade utan alla de som säger att de har en sjuhelsikes algtillväxt trots att testen säger noll

Men det går väl inte att komma dit för nitratet tar slut först, eller hur? Det är väl det du går och grubblar på för närvarande - hur man kan få till en perfekt N:P-kvot (exempelvis genom en försiktig tillsats av KNO3) och få omätbara nivåer av såväl nitrat som fosfat inför framtida SPS-satsning? Eller rättare sagt hur man håller nitratet som ett pytteliiiitet överskott, när man inte kan lita på nitrattesterna. Det är i vart fall vad jag själv inte kan undgå att tänka på.

Jovisst kan du komma dit. Om du kör med Rowa eller matar mycket med högproteinfoder.

Edit: Glömde den vanligaste orsaken. För kraftig skummning!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - det var inte det jag menade utan alla de som säger att de har en sjuhelsikes algtillväxt trots att testen säger noll

Hehe, försökte bara skämta lite gällande Stigs regelbundna caulerpaskördar, men internet är så opersonlig..

Jovisst kan du komma dit. Om du kör med Rowa eller matar mycket med högproteinfoder.

Edit: Glömde den vanligaste orsaken. För kraftig skummning!!!

MVH Lasse

Men bortsett från Rowa eller skummning: hur vet vi hur mycket protein är tillräckligt för att få upp nitratnivåerna om vi utgår ifrån att nitratet inte kan mätas med tillförlitlighet? Eller menar du att vi kan mäta nitratet genom att kolla på fosfatnivåer: har vi för mycket fosfat kan man utgå från att nitratet är slut, har vi noll fosfat kan man konstatera att nitrat finns i tillräcklig mängd. Är det så du menar? Det antagandet kan i och för sig slå fel ibland, t ex om något annan ämne förutom nitrat tagit slut först, säg järn, och då har vi både akkumulerande nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...