Gå till innehåll

Fattar inget


diskustok

Rekommenderade inlägg

Korallerna mår bra och fiskarna och förvisso har jag bara 1 sten korall men vill utöka.

gjorde tester igår det viktiga tyckte jag iaf, då kom chocken kunde inte fattar det var så låh magnesium, calcium och kh men ändå den stenkorallen jag har verka mår bra.

Ph 7,7-8,0

Nitrit 0,02

nitrat 0-1

KH ca 6,7

Alk ca 2,17

Magnesium 510

calcium 10

phosphate 0-0,03

vad kan det beror på???

hjälp mig e ni snälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett lågt magnesiumvärde hindrar korallen att bygga upp sitt skelett och gör det svårt att ha ett högt CA (vilket i kombination med KH också hjälper kalcifieringen). Stämmer det verkligen att du har 10 på CA? Det är det lägsta man kan läsa av tabellen med?

Även mjuka koraller använder dessa ämnen för att växa liksom kalkalger, musslor, snäckor etc. Det är ingen fara på kort sikt för dina koraller att ha låga värden men det är nog dags att köpa tillsatser nu. KH är ok men kan vara lite högre. Jag skulle få upp värdena med vattenbyten eftersom de är så låga (bättre med fler små byten än få stora).

Om du har lite koraller så kan det räcka att enbart köra kalkwasser för att hålla värdena uppe (ej att höja värdena snabbt med).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium och magnesiumvärdena är ju katastrofalt låga. Antar att karet är relativt nystartat eftersom du har mätbara nivåer av nitrit?

Om det är så att kalkalger nu börjat växa så förbrukar de tillsammans med din stenkorall bland annat kalk, karbonater och magnesium.

Tillsätter du något för att hålla dem uppe?

Vad har du för salthalt?

Säker på att du har mätt rätt?

Du kan ju blanda till lite nytt saltvatten och mäta på. Då borde du få "typvärden" av dessa parametrar så vet du om du gör rätt när du mäter.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett lågt magnesiumvärde hindrar korallen att bygga upp sitt skelett och gör det svårt att ha ett högt CA (vilket i kombination med KH också hjälper kalcifieringen). Stämmer det verkligen att du har 10 på CA? Det är det lägsta man kan läsa av tabellen med?

Även mjuka koraller använder dessa ämnen för att växa liksom kalkalger, musslor, snäckor etc. Det är ingen fara på kort sikt för dina koraller att ha låga värden men det är nog dags att köpa tillsatser nu. KH är ok men kan vara lite högre. Jag skulle få upp värdena med vattenbyten eftersom de är så låga (bättre med fler små byten än få stora).

Om du har lite koraller så kan det räcka att enbart köra kalkwasser för att hålla värdena uppe (ej att höja värdena snabbt med).

Mvh

Peter

jag har inte haft problem med mina koraller när det gäller mjuk iaf.

dom korallerna jag har nu har jag haft mer än 1 år i mjuk allså , jag tillsätter endast corall food och corall grower från salifert .

ang calcium ja det stämmer pga varje droppe fick man ju röra om 1-2 sek sen ny droppe höll på så till 1 ml sprutan tog nästan slut det förvånade mig jag har tillsätt calcium innan men såg att det var slut ska kila och köpa imorgon.

ang vatten byte har ingen salt hemma just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium och magnesiumvärdena är ju katastrofalt låga. Antar att karet är relativt nystartat eftersom du har mätbara nivåer av nitrit?

Om det är så att kalkalger nu börjat växa så förbrukar de tillsammans med din stenkorall bland annat kalk, karbonater och magnesium.

Tillsätter du något för att hålla dem uppe?

Vad har du för salthalt?

Säker på att du har mätt rätt?

Du kan ju blanda till lite nytt saltvatten och mäta på. Då borde du få "typvärden" av dessa parametrar så vet du om du gör rätt när du mäter.

/Robban

det är inte så nystartat igenligen har nu varit igång 4-5 månader men 250 liter innan det inkört nästan 1 år med ls behöll all vatten och blandade upp nytt då.

jag tillsätter just nu corall food och corall grower från salifert, mitt salt halt ligger mellan 1,023-1,025. ja jag mätte rätt det e med salifert skrev ut svenska manual så jag kunde göra det noga vilket blev resultat detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men om det är Saliferts Calcium och Magnesium-tester du kör med så visar väl testen högre värde desto mindre som är kvar i sprutan efter att färgen slagit om?

Om sprutan nästan var tom när färgen ändrat sig så borde du ha väldigt höga värden, eller så har dom bytt testvariant...mina är ju snart bortåt ett år gamla...

Edit: Om du hade haft 10 i Ca så borde färgen ändrat sig helt redan efter första droppen ungefär...men det lät ju som om du droppat i en mängd droppar...å då låter det ju snarare som att du läst av testerna fel!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men om det är Saliferts Calcium och Magnesium-tester du kör med så visar väl testen högre värde desto mindre som är kvar i sprutan efter att färgen slagit om?

Om sprutan nästan var tom när färgen ändrat sig så borde du ha väldigt höga värden, eller så har dom bytt testvariant...mina är ju snart bortåt ett år gamla...

Edit: Om du hade haft 10 i Ca så borde färgen ändrat sig helt redan efter första droppen ungefär...men det lät ju som om du droppat i en mängd droppar...å då låter det ju snarare som att du läst av testerna fel!?

jag skrev ut svenska manual bruksanvisning földe som det stog där och räknade ut så enligen den är det så låg kolla på simonstorps hemsida dom har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det kan väl inte stämma, skämtar du eller? Blandar man till saltvattnet så får man rätt höga kalciumvärden redan från saltet, jag kan inte tänka mig att det kan sjunka så lågt... Det brukar väl ligga runt 500 i kalciumhalt.

jag blev själv också förvånad så därav fråga jag här men korallerna mår ju bra vilket är konstigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars

Kalcium på 10 är orimligt. Testa med annat test

MVH Lasse

Edit Datate har givetvis rätt - såg inte hans inlägg

jag har bara saliferts grejor men har sera också men sist jag mätte med den så var det omätbar konstigt men hur räkna man ut det då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprutan är graderad från 0 till 1 ml. Är den full (1 ml) så står överänden av kolvens svarta del på 1 ml. När du får färgomslaget så skall du titta på var denna del står och läsa av. Har du bara tagit lite, lite så läser du kanske 0,90. Gå in i tabellen läs av vid 0,9 = 50 ppm. Tar du nästa hela sprutan så kommer du kanske att läsa 0,02 - gå in i tabellen läsa av 0,02=490. Du skall alltså inte använda förbrukad mängd utan vilken mängd som är kvar för att få rätt i tabellen och i formeln

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skriver vad det står i slutet av testen så ni kanske kan räkna ut till mig

(6) håll sprutan med toppen uppåt och läs av positionen av nu överändan på kolvens svarta del. sprutan har gradering av 0,01 ml. läs av kalcium värdet från tabellen eller räkna ut på följande sätt : ppm CA = (1 - avläsning i steg 6 ) * 500

så står det i slutet.

så om jag förstod det så menar ni jag har 500 i calcium annars om man räkna motsätta hållet beror på hur jag har räknat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprutan är graderad från 0 till 1 ml. Är den full (1 ml) så står överänden av kolvens svarta del på 1 ml. När du får färgomslaget så skall du titta på var denna del står och läsa av. Har du bara tagit lite, lite så läser du kanske 0,90. Gå in i tabellen läs av vid 0,9 = 50 ppm. Tar du nästa hela sprutan så kommer du kanske att läsa 0,02 - gå in i tabellen läsa av 0,02=490. Du skall alltså inte använda förbrukad mängd utan vilken mängd som är kvar för att få rätt i tabellen och i formeln

MVH Lasse

det kan stämma som du säger så fall har jag räknat fel förstod inte riktigt men nu förstår jag hur man ska göra då ska jag bara kolla upp hur mkr magnesium jag har också

men jag minns iaf det var ca 37 kvar på sprutan till magnesium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...