Gå till innehåll

Mattias första saltbalja


poppe

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Tänkte bara säga hej till er alla och säga att jag tagit mitt förnuft till fånga och beger mig in i en helt ny värld.

Mitt första kar blir ett 110 L record innan jag drar igång mitt rio 400.

detta mest för att samla erfarenhet, så detta känns som ett lite enklare alternativ till och börja med.

Just i nuläget finns det bara LS i karet (11 kg) och så får de vara ett litet tag till.

Satte igång det den 5/1 och då var följande tester:

nh4:0

po4:0

ph: 8-8,5

no2:0

no3:0

temp 26

salt 10.22

Har ökat på med lite salt dagen efter för att höja saltvärdet lite.

Hittade idag denna lilla krabat någon som vet vad de är?

http://img399.imageshack.us/img399/2269/img2605xv3.jpg

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul!

Som sagt, om du ändå har en kamera, så varför inte bilder på karet?

Har du hunnit skaffa utrustning, t.ex. skummare, till karet ännu?

Mät gärna halten av NO3 och NO2 ganska regelbundet (och gärna noga). Du har säkert läst om kvävecykeln i andra trådar. Det kan vara intressant att att följa den i takt med att din LS blir inkörd ordentligt. Är det färst LS från en affär, förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Tack för snabbt svar

Kommer ett foto på burken ikväll hann inte lägga upp mer än 1 foto igår.

Har förstått att skynda långsamt är de viktigaste.

Ls:en är färsk från 2 olika affärer, fidji.

Ska inhandla ett par kilo till idag.

Har förstått att man nästan inte kan ha för mkt ls :)

Tänkte mäta alla ovanstånde halter var 3:de dag !

Har ju ett innerfilter som medföljer från juwel, ska man skita i att ha

filtermassorna där i och lägga ls istället?

Bildas de nitrit fort om i filterna eller är de bra att ha filterna i?

Blir en deltec skummare lite överdimensionerad för detta karet men tänkte att den skulle passa till mitt 400 liter.

Har fått lite ingånget vatten av en polare sen resten blev faktiskt kranvatten,

verkar vara rätt ok vatten här i malmö.

Hittade en bristleworm igår oxå eller tror de är de.

Foto kommer när jag ser den nästa gång.

Nu ska jag läsa tråden som jag fick av draedon!

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är svårt att säga en exakt tid innan man kan stoppa i lite snäckor, mät ditt vatten så ser du när du har haft din nitrittopp osv. har du läst om kvävecykeln?

Sen tycker jag du ska skippa innerfiltret, det blir lätt en skitfälla -> nitratbomb. Släng i en påse med rowaphos där istället.

Och tillsist tycker jag att du bör överväga att skaffa en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är enig med Draedon,

Fortsätt att mäta vattnet. Om du inte kan mäta nitrat eller nitit, så kolla att du verkligen följer instruktionerna. Det är mycket ovanligt att verkligen ha noll i mätvärde.

Innerfiltret kan du skippa.

Maximala mängden LS styrs främst av den tillgängliga platsen och din plånbok. Överväg om du ska lägga pengarna på en osmos hellre än ännu mer LS, om du ändå bara ska lära dig nu i början. Utan osmos så bygger du långsamt upp en allt högre halt av oönskade ämnen i vattnet, och du kan få problem med alger och cyanobakterier framöver.

Turbosnäckor kan du lägga i och ha kul med. Se bara till att du hinner få lite alger så att de har något att leva av, men det verkar du ha på några av dina stenar på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

några kloka som har koll på vad det är på detta foto är?

http://img488.imageshack.us/img488/448/img26466wz6.jpg

Glasrosor är det något som inte är bra?

förökar sig för fort eller?

vet hur jag får bort dom men de är ju rätt fina.

finns de ngt djur jag kan slänga ner som tar dom?

som passar att stoppa ner redan nu i nästa vecka?

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, du har fått dig en liten glasros. Jag var själv förundrad över dessa vackra varelser när jag fick hem min första LS för två år sedan. I efterhand ångrar jag att jag inte var tuffare mot dem från början, de förökar sig alldeles för fort.

Sök på forumet så hittar du massor av tips om hur du blir av med dem. Mitt eget tips är pepparmyntsräka, men det finns som sagt många metoder. (Om de är på glast som tycks vara fallet för dig just nu kan du enkelt skrapa bort den med ett rakblad.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft glasrosor.. Skaffade mig en pepparmintsräka som Calle sa, (lysmata wurdemanni heter den) och den tog kål på de flesta. De glasrosor räkan inte åt tog jag för hand med "Joe's Juice" som är ett anti glasros/majano medel, ska vara revsäkert enligt tillverkaren och jag märkte inga negativa bieffekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Glasrosor är det något som inte är bra?

förökar sig för fort eller?"

Vad jag förstår så utsöndrar glasrosen ett gift (nässelgift heter det väl) som i större koncentration tar kål på diverse koraller och så, det är väl huvudorsaken till att man inte vill ha dem i karet. Det i kombination med att de förökar sig snabbt gör dem till en liten plåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla igen?

Vilken hade ni valt av följande?

Ranka dom gärna 1-3.

Någon som har positiva/negitiva synpunkter av respektiver produkt.

1:

AN Antarctica osmos+nit.f 120

Beskrivning +nitratfilter

Leverantör AQUATIC NATURE

2:

Benämning AM Osmosfilter S300

Beskrivning 300l/dygn

Leverantör AQUA MEDIC

3:

Benämning AN Aqua Standardosmos 120-150S

Beskrivning 120-150l

Leverantör AQUATIC NATURE

Vet att där är ett nitrat filter på den första och att de skiljer sig mot de andra 2 får se vad prisskillnaden är när jag får reda på

priset.

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara erfarenhet av #1 och jag måste säga att jag är supernöjd med den. Kunde inte varit lyckligare.

Jo, lite mer kapacitet/dygn då... =)

Instämmer till fullo.. ;) Fast jag klarar mig bra med dom 100l jag får ut per dygn.

Och sen är det fortfarande inte nitratfilter utan sillikatfilter som sitter efter osmosen. Förstår inte varför dom aldrig ändrar det, pwss du kikat hos antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för snabba svar

då är de inte ngt snack om saken vilken jag ska köpa.

Ska beställa imorgon!

tackar!

Mätte lite i mitt kar idag

ammoniumhalten var lite hög ( 1.5 ) är de bara att göra ett vattenbyte som gäller?

Hur mkt vatten ska jag byta?

Tänkte på en sak ska jag blanda i salt i de nya vattnet eller bara köra de som vanligt vatten?

Rowaphos, vad är de bra för?

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl inget levande i karet ännu, förutom levande stenen? I så fall antar jag att du bara kan vänta tills ammoniumhalten sjunker?!

Om du gör ett vattenbyte skall du fylla på med lika mycket saltvatten som du tömmer ut. Dock, när du fyller på akvariet för att kompensera för det som har avdunstat så skall du fylla på med sötvatten.

Rowaphos absorberar fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...