Gå till innehåll

Mattias första saltbalja


poppe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för svar!

Då gör jag så att jag väntar tålmodigt på att mina värde ska bli bra..

Turbosnigar är inte ngt bra att lägga ner nu då?

de pallar inte av höjningen heller?

MVH

Mattias

mina erfarenheter av just turbo sp. är dom är rätt känsliga vid inkoppning, men sedan tål dom en hel del..

men vänta ut värdena innan du stoppar i något levande.

tålamod är en dygd! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar på värde i karet ikväll

po4: 1,0

no2:0,025

po4:0,15

ph:8,3

Varför har mina värde börjat öka?

Är de en nitrit topp på g?

Har inte ngt levande förutom gammal inkörd LS i karet

När kan man lägga i korallsanden?

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm stämmer där är en del alger, var en del på när jag köpte stenen kör 3 timmar ljus/dag bara. Inget osmos än.

Får osmosen nästa vecka förhoppningsvis.

Hur länge håller nitrittoppen i sig innan den börjar dala?, går de att uppskatta?

såg en liten räka som knallade runt på botten igår han tyvärr inte fånga den med kameran men ska testa ikväll igen.

Ska byta lysrör och lägga ner sand imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta upp stenarna en och en och borsta av algerna med en diskborste i en hink med saltvatten. Sedan skulle jag hålla ljuset släckt till nitrittoppen är över. Sedan är det dags att börja med en timme ljus per dag första veckan. Höj sedan ljustiden med en timme per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm stämmer där är en del alger, var en del på när jag köpte stenen kör 3 timmar ljus/dag bara. Inget osmos än.

Får osmosen nästa vecka förhoppningsvis.

Hur länge håller nitrittoppen i sig innan den börjar dala?, går de att uppskatta?

såg en liten räka som knallade runt på botten igår han tyvärr inte fånga den med kameran men ska testa ikväll igen.

Ska byta lysrör och lägga ner sand imorgon.

Jag hade gjort som Stig säger och väntat med att lägga ner sand tills karet är någorlunda cyklat och din kisel är borta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite igår

no2 hade gått ner till 0 igen

Var uppe ett par dagar men nu är de 0 igen

Har min Nitrit topp varit nu?

Hur vet jag de?

Vilka är de andra viktiga värdena som måste hållas innan jag stoppar ner något levande?

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering!

Efter 1 månad utan något levande i karet så inhandlades igår ett gäng turbosnäckor och en damsell (gul).

Alla värde är bra nu och verkar hålla sig så nu.

Tilsatte också lite vit sand igår ( shit jobbigt att tvätta den ren )

Snäckorna fick fullt upp och började städa och damsellen försvann mellan stenarna men tittade fram lite då & då.

Foto kommer snart!

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur vattenvärdena är i malmö?

Någon som testat kranvattnet?

MVH

Mattias

Ring tekniska verket i Malmö och fråga om dom kan skicka en kopia på deras senaste test av det vatten som du har som dricksvatten.

Brukar inte vara några problem.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej alla nu var de ett tag sen jag skrev, en fråga..

köpte en vanlig blå bakgrundsfilm att sätta bakom karet men den bli mer svart när jag tejpat fast den, sen på några ställen så rann de ner lite vatten och där lös den blåa färgen ordentligt, hur ska man sätta fast den? ska man blöta den innan?

Ni som har målat bakgrunden på karet har ni gjort de inne i karet eller på utsidan? kvittar de? vilken färg använder ni? färgkod?

Ska försöka hinna lägga ut lite nya foto idag, har hittat lite roliga nya saker som jag inte vet vad de är, kanske kan få lite id på dom.

Den ena clownfisken dog dagen efter jag köpte den så bara en kvar nu, men den verkar trivas bra men äter inte ngt. har ni tips på hur jag ska få den att äta..

har testat med mysis och vanligt torrfoder (för saltvatten).

Trivs clown firrarna bäst i par?

köpte nya rör igår agua glo ovh power blev kanon bra ljus viilken skillnad.

Någon som har lite att sälja, ngt som clown fiskarna kan ty sig till,

något tips?

sacrofyn?

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ena clownfisken dog dagen efter jag köpte den så bara en kvar nu, men den verkar trivas bra men äter inte ngt. har ni tips på hur jag ska få den att äta..

har testat med mysis och vanligt torrfoder (för saltvatten).

Trivs clown firrarna bäst i par?

Jag köpte en clownfisk i onsdags förra veckan, och de första dagarna var han i princip ointresserad av mat, men igår var han riktigt på hugget och åt upp all mat, så om du inte har haft den så länge så kanske bara du behöver ge den lite tid. Annars brukar levande mat fungera bra om man vill att fisk skall äta, iaf med de sötvattensfiskar jag har provat med.

Jag tror att alla fiskar mår bäst med sällskap även om det kanske inte nödvändigtvis behöver vara samma art, min clownfisk går ensam i mitt 37 liters akvarium och han är lite skygg av sig.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalk är som ett pulver som "dammar upp" om man rör runt vid den. Är det en bakteriefilm bör den lossna i större flagor. Kanske runt en mm eller så. Bakteriefilmen är flyttbar så den brukar fylla igen ett litet hål man borstat upp.

Har du bakteriefilm bör du vänta innan du sätter i fler djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

undrar vad detta är?

http://img502.imageshack.us/my.php?image=img2942qz2.jpg

samt denna vita beläggning som jag trodde var kalk som visar sig sitta fast riktigt

ordentligt på stenen.

http://img502.imageshack.us/my.php?image=img2943qn5.jpg

stigigemla du hade ngt tips är den bakterier?

hur får jag bort dessa? ngt medel?

MVH

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...