Gå till innehåll

Decapsulated artemia


Ahab

Rekommenderade inlägg

Fick tag i en påse decapsulated artemia idag. Tycker det verkar riktigt bra då jag tycker det är lite bökigt att skilja artemian från skalen. Har även läst att skalen kan vara direkt dödliga för yngel. Någon som vet om det finns några nackdelar med att använda dessa? Tex lägre näringsvärde eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tex lägre näringsvärde eller något annat?

Jag har läst att näringsvärdet snarare skulle vara högre än artemia som kläckts, eftersom de inte slösat energi på att ta sig ut ur skalet och simma runt. Om detta stämmer vet jag inte men det låter logiskt såvida den kläckta artemian inte får tillgång till foder och kan äta upp sig efter kläckningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inga problem med kläckta ägg även om jag tycker att densiteten i de produkter (flytande) jag använt har varit för låg och för dyr.

Här är annars ett mycket enkelt alternativ som inte behöver någon cirkulation etc (du behöver två vid uppfödning så du inte går en dag utan mat). Äggen hälls längs kanterna och sedan simmar artemia, genom väggar ovan resp under vatten ytan som hindrar äggskalen att flyta runt, till mitten av kläckaren där ljuset och uppsamlingshoven är. Du kan även hälla t.ex. phytoplankton eller vitaminer i mitten så blir de delvis berikade också:

post-1277-14468913547204_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...