Gå till innehåll

Ny pump till mce600


joaslim

Rekommenderade inlägg

Ok den är snart två år gammal och jag vet inte livslängden på en sån pump??

Jag har bara haft min i 1½ år men jag tror att livslängden är betydligt längre. Det är ju viktigt när man plockar isär att allt hamnar i precis rätt läge sen, gummiupphägningarna för axeln och "locket" över nålhjulsimpellern. Men det kanske du har koll på.

Min uppfattning är att när det låter om en MCE600 så är problemet oftast inte pumpen i sig utan att dem vibrationer den alstrar fortplantar sig i plastlådan som blir en resonansburk. Prova att köra pumpen i vatten utanför skummaren för att testa om det är den som låter. Annars finns det nog många idéer om hur man gör för att isolera den från lådan, något dämpande under t.ex. Själv har jag satt några remsor med tätningslist mellan skummaren och sumpen så den inte sitter direkt mot glaset. Det gör skillnad tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte just till MCE600 som det finns nåt kit till som gör den tyst? eller blandar jag äpplen o skummare?

Du tänker nog på bussningarna till axeln. Dom gamla svarta har en tendens att krympa i saltvatten vilket skapar vibrationer. Om jag uppfattar joaslim rätt så har han byt till nya röda saltvattensbeständiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom nya lagren ska va röda finns dessutom ett ljuddämpar kit allt detta har jag fått levererat benny på simontorp hör med honom han kann säkert hjälpa dig om du har lite gängtape så kann du vira lite utvändigt på dom gamla bussningarna så är du hjälpt tills du fått dom nya .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort följande med min:

-Gjort en ljuddämpare på luftinsuget med hjälp av en filmbox fylld med bomull för att få bort det sugande ljudet.

-Lagt en tunn filtermatta runt pumpen (klätt in den)

-Satt en musmatta mellan skummaren och akvariet

-Satt tjockt filtermaterial ovanför filterfacket och där vattnet går in i skummaren. Självklart ovanför vattnet.

Pröva detta med "ljuddämparpaketet" och se om det hjälper.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gängtejpen gjorde underverk skit bra !!

Clownen filmburken har jag också satt på men hur har du lyckats klä in pumpen det är riktigt tight och få ner pumpen?

Jag tog en mycket tunn filtermatta och sydde fast delar av den runt pumpen så det blev som en "tunn strumpa" (enda gången jag tagit fram nål och tråd sedan syslöjden i klass 5). :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...