Gå till innehåll

Vattenbyte med kranvatten!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Hej!

För tillfället är jag utan bil och kan inte hämta osmosvatten på det vanliga stället.

Har inte så mkt osmosvatten kvar i min 30 litersdunk eller ekonomin till att köpa en osmosanläggning, så jag tänkte kolla med er hur det verkar att göra vattenbyte med kranvatten. Funkar det eller blir det knas?

Så här ser vattenvärdena ut för Lund:

Ort

Hårdhet 1

pH 2

Lund, Stångby, Odarslöv, Hardeberga, Flyingeby

3 - 4

8,0 - 8,5

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carl

Nu kommer jag få på moppe igen, men din fråga gällde om du tillfälligtvis kunde använda kranvatten. Jag har gått in och kollat vilket vatten du har i Lund. Det kommer från ringsjöverket och ursprungligen från sjön Bolmen. Av kemikalieförbrukningen att dömma så använder man bara natriumhypoklorit vid kloreringen och ingen ammoniumsulfat. Detta gör att kloreringen bara består av gas och ingen kloramin. Du kan alltså lufta ut kloreringen via duschmunstycket men om du är osäker så lägg en knivsudd eller mindre av askorbinsyra när du blandar vattnet (en knivsudd räcker iofs till 500 liter men överdosering spelar ingen roll).

Nitraten är som medel 1 ppm - ingen fara. Av metallerna är det bara koppar som enligt deras analys den 27 september ligger bra högt. Använd för säkerhets skull aktiv kol för att ta bort kopparen och bara kallvatten. Min slutsats är att under dina nuvarande omständigheter kan du använda ditt kranvatten för vattenbyte. Kör bara igenom det via ett aktiv kol filter först för att minska ev. koppar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På de flesta kommuners hemsida finns en flik - vatten och avlopp. Letar man där så brukar de flesta redovisa provtagningarna. Åstorp verkar dock vara ett undantag - de redovisar bara några utvalda parametrar. De viktiga parametrarna - klorering och nitrat samt mettaller är inte med. Dock är vattnet relativt hårt (mycket kalcium och magnesium) från början vilket kanske inte är så bra att blanda normalt saltvattenssalt i (nivån kommer att bli för hög i slutresultatet)

Åstorps hemsida Vatten och Avlopp http://www.astorp.se/byggabo/vattenavlopp/vattenkvalite.4.171bc3f10bf739f3b380001170.html

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Carl

Nu kommer jag få på moppe igen, men din fråga gällde om du tillfälligtvis kunde använda kranvatten. Jag har gått in och kollat vilket vatten du har i Lund. Det kommer från ringsjöverket och ursprungligen från sjön Bolmen. Av kemikalieförbrukningen att dömma så använder man bara natriumhypoklorit vid kloreringen och ingen ammoniumsulfat. Detta gör att kloreringen bara består av gas och ingen kloramin. Du kan alltså lufta ut kloreringen via duschmunstycket men om du är osäker så lägg en knivsudd eller mindre av askorbinsyra när du blandar vattnet (en knivsudd räcker iofs till 500 liter men överdosering spelar ingen roll).

Nitraten är som medel 1 ppm - ingen fara. Av metallerna är det bara koppar som enligt deras analys den 27 september ligger bra högt. Använd för säkerhets skull aktiv kol för att ta bort kopparen och bara kallvatten. Min slutsats är att under dina nuvarande omständigheter kan du använda ditt kranvatten för vattenbyte. Kör bara igenom det via ett aktiv kol filter först för att minska ev. koppar.

MVH Lasse

Lasse för en som inte fattar :snurrig: vad gör Askorbinsyran? och vad menas med att lufta?

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...