Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
Hej! Det röda filtret är ett silikatfilter(kisel).Skulle inte byta ut det mot Rowaphos

Mwh Kjell

Du får jättegärna vara lite tydligare, eller motivera varför. Min tanke var att istället för att bygga ett filter för rowaphos eller köpa exv. deltecs nitratfilter och ha rowaphos i så kunde man redan i vattenpåfyllningen "mota olle"...

Postat

Det är betydligt enklare att få bort fosfat från burken än silikat. De där silikatfiltren på osmosen är mycket bättre än de 'silikatremovers' som man hänger i strumpa. Fosfatremovers är däremot väldigt effektiva i en strumpa i sumpen.

Därför skulle jag behålla silikatfiltret på osmosen o stoppa i en strumpa rowaphos elr liknande i sumpen.

Postat
Vad tror ni om att byta ut det där röda nitrat-grejset mot Rowaphos?

Mvh.

Ricard (rockie)

det röda grejset är Silikatharts och tar även bort ev fosfater och nitrater i kranvattnet så det är bättre att använda Rowaphosen till akvariet istället.

Postat
Det är betydligt enklare att få bort fosfat från burken än silikat. De där silikatfiltren på osmosen är mycket bättre än de 'silikatremovers' som man hänger i strumpa. Fosfatremovers är däremot väldigt effektiva i en strumpa i sumpen.

Därför skulle jag behålla silikatfiltret på osmosen o stoppa i en strumpa rowaphos elr liknande i sumpen.

det röda grejset är Silikatharts och tar även bort ev fosfater och nitrater i kranvattnet så det är bättre att använda Rowaphosen till akvariet istället.

Men är dessa RowaPhos-svampar effektiva...dvs är de värda pengarna?

Funderar lite på att stoppa i såna i ett fluval 4+ innerfilter som jag har liggande, och sen placera i sumpen. Blir ju en billigare lösning än att köpa rowaphos och sen ett filter... Svamparna i sig är ju dessutom billigare än att köpa rowaphos och lägga i en strumpa...

Tackar skall Ni ha för hjälp och vägledning! Skall jag tolka ditt inlägg Svärd som att detta osmosfilter är en väldigt vettig lösning på ett problem? Har inget eget osmosfilter utan lånar av en kompis. Tänkte köpa ett och har tittat på detta. EN bra idé då? Har du/ni aning om hur ofta man byter det röda kislet? (tack Kjell för infon!)

Postat
Tackar skall Ni ha för hjälp och vägledning! Skall jag tolka ditt inlägg Svärd som att detta osmosfilter är en väldigt vettig lösning på ett problem? Har inget eget osmosfilter utan lånar av en kompis. Tänkte köpa ett och har tittat på detta. EN bra idé då? Har du/ni aning om hur ofta man byter det röda kislet? (tack Kjell för infon!)

Hej! Jag bytte ut silikatet när det blev svart.

Hur ofta du behöver byta ut silikatet beror på hur mycket du kör osmosen.Jag böt ut silikathartzen efter 6mån,men då byter jag rätt mycket vatten.

Triton har silikat, kostar 160kr för en liter,det går i 2 dl ungefär

Mwh Kjell

Postat
Tackar skall Ni ha för hjälp och vägledning! Skall jag tolka ditt inlägg Svärd som att detta osmosfilter är en väldigt vettig lösning på ett problem? Har inget eget osmosfilter utan lånar av en kompis. Tänkte köpa ett och har tittat på detta. EN bra idé då? Har du/ni aning om hur ofta man byter det röda kislet? (tack Kjell för infon!)

Ja det är en mycket bra ide att köpa detta osmosen inkl den "röda" patronen skall man komplettera med en efteråt så blir det dyrare.

Man får mäta sig fram då dessa glaskulor är mättade. Är dom mättade med sillicat så får man silicat ut i det renade osmosvattnet

Postat
/.../Man får mäta sig fram då dessa glaskulor är mättade. Är dom mättade med sillicat så får man silicat ut i det renade osmosvattnet

Jo men visst! :smiley22: Kan verkligen inte ett smack om detta men jag får väl googla ... Håller på att läsa Scoby_doos saltvattenkemi-kompendie och det ger förmodligen vägledning ...

Postat

Hej

Några anmärkningar angående "mättnad" av olika absorberande material som silikat och fosfatremovers. Ingen av dessa tar upp allt av det önskade materialet från vattnet - det blir alltid en liten rest kvar. Denna rest storlek beror på effektiviteten av det material man använder och det är alltid i slutändan en jämnviktsekvation. Ju närmare man kommer materialets verkliga mättnad (max bindningdkapacitet) ju större är resten som blir kvar. Att använda dessa material i ett genomflödessystem som när man tillverkar osmosvatten går bra - man får en rest men det är betydligt mindre än vad ingående är.

Att använda dessa tekniker i ett recirkulerande system med andra konsumenter av dessa ämnen ställer dock till en del besvärligheter som många troligvis inte tänker på. (Nu menar jag akvarium med koraller, alger, växter och andra organismer). När mediet har tagit upp så mycket av det oönskade ämnet att jämnviktspunken uppnåts (mängden i mediet - mängden resterande i vatnet är i jämnvikt) kan en rekyl inträffa. Om det finns annat som tar upp detta ämne (exempelvis fosfor) såsom alger så minskar mängden i vattnet och jämnvikten mellan innehållet i mediat (remover) och mängden i vattnet vill ställa in sig efter de nya premisserna, Detta innebär att removern kommer att släppa ifrån sig det oönskade ämnet (ex fosfor) till en ny jämnvikt uppträder. Men detta ämne kommer ju tas upp igen av algerna och cirkusen går vidare. Removern kommer alltså att kunna fungera som ett förråd i akvariet. I ett väl fungerande akvarium med en stor biomassa av koraller spelar detta ingen större roll - kan till och med vara en fördel eftersom removern läcker ut mindre mängder fosfor exempelvis som konsumeras upp av korallerna under den ljusa tiden. Under den mörka tiden kommer jämnvikten återställas och man har mikroskopiska mängder fosfor i vattnet inför den nya fotoperioden. Kan vara en fördel men om man får en obalans i förhållande tillförd näring (mat) - konsumerad näring (korallernas zooxanteller) kan det ge utrymme för sk pestalger. Ett refugium med makroalger och omvänd fotoperiod är bra i dessa lägen.

Om nu detta förhållande kan vara bra om man redan har en stabil tillväxt av koraller så kan det dock bli katstrofalt i det läge som en "pestalg" tagit över. Då kommer removern att fungera som en garant för fortsatt algtillväxt! Speciellt om man slutar att mata eller drar ner på maten (vilket man givetvis skall göra). I detta läge finns bara två möjliga saker att göra. Ta bort removern och bekämpa algerna och få fram en bra tillväxt av koraller och önskade alger eller byt åtminstone ut materialet mot helt nytt.

Med ovanstående följer också att det är ingen bra idé att använda en remover redan från start av ett akvarium utan där finns inga genvägar ( i bästa fall gör det varken till eller ifrån). Man får anpassa maten (och därmed fiskarna) till den mängd biomassa i form av koraller man har. När man sedan fått en stabil tillväxt av sin koraller och vill mata mer än vad dessa kan suga åt sig kan man kanske använda en remover - speciellt om man skummar hårt.

Detär viktigt att hålla i minnet att det jag pratar om gäller nivåer som är så låga att ni inte klarar att mäta dessa med normala akvarietester. Måste minst en Hanna - fotospektrometer till för att ha åtminstone en teoretisk chans att se.

MVH Lasse

Guest Dismember
Postat

Vilket dravel Lasse. Rowaphos t.ex läcker inte tillbaka fosfat. Mitt råd är removers så fort som möjligt och använd de sen hela livet ut så får man minst problem. I början (uppstart) så går det åt större mängder och sedan kan man använda mindre och byta ut det i gång i månaden. Jag tycker inte dina Nanokunskaper med en eller 2 fiskar som knappt matas + lite mjukkoraller och skivanemoner är tillräckligt för att gå ut och ge nybörjare falska förhoppningar. Vi har ju tekniken att få ur fosfater t.ex och då tycker jag att vi ska utnyttja det och ge fiskarna lite mer mat istället för att svälta dem. Det finns däremot inga bra genvägar för att slippa göra vattenbyten så med removers och vattenbyten kommer man långt.

Postat
Vilket dravel Lasse. Rowaphos t.ex läcker inte tillbaka fosfat. Mitt råd är removers så fort som möjligt och använd de sen hela livet ut så får man minst problem. I början (uppstart) så går det åt större mängder och sedan kan man använda mindre och byta ut det i gång i månaden. Jag tycker inte dina Nanokunskaper med en eller 2 fiskar som knappt matas + lite mjukkoraller och skivanemoner är tillräckligt för att gå ut och ge nybörjare falska förhoppningar. Vi har ju tekniken att få ur fosfater t.ex och då tycker jag att vi ska utnyttja det och ge fiskarna lite mer mat istället för att svälta dem. Det finns däremot inga bra genvägar för att slippa göra vattenbyten så med removers och vattenbyten kommer man långt.

Bevisa det!

MVH Lasse

Edit: Dessutom tycker inte jag att du skall gå ut och bedömma någons kunskap om olika reningstekniker utan att ta reda lite på personens bakgrund och vad den personen sysslat med tidigare.

Guest Dismember
Postat
Bevisa det!

MVH Lasse

Edit: Dessutom tycker inte jag att du skall gå ut och bedömma någons kunskap om olika reningstekniker utan att ta reda lite på personens bakgrund och vad den personen sysslat med tidigare.

jag kan ju ställa samma frågor till dig Lasse.

Postat

denna diskussion kan bli roliga... jag tippar 1-0 till Lasse. ;)

Kan vi sticka in en liten fråga mitt i diskussionen om filtersvamparna som tråden handlade om från första början? Är det någon som kört dessa ett tag och kan ge en liten utvärdering? Jag är sugen på att testa dom så fort min burk med rowaphos är slut.

Postat
jag kan ju ställa samma frågor till dig Lasse.

Bevisa att rowa:s funktion inte bygger på en jämnviktsekvation när du påstår att jag dravlar. Jag har ställt upp en förklaring till varför man får algproblem i vissa läge fast man kör med den heliga graal. Du säger att det är dravel - och den vanliga beskyllningen att man missleder nybörjare. Att använda järnoxider för att binda/fälla fosfor har man gjort i reningsverk sedan 70-talet. Det är en välkänd process. Dess nackdelar är också välkända för dem som praktiskt/teoretiskt (som jag) har arbetat i sitt yrkesliv med dem. Om du bekvämar dig att söka på forumet om detta så hittar du åtminstone en annan tråd som handlar om detta plus en undersökning av ett tyskt undersökningslab som klart och tydligt visar att det är en jämnviktsekvation.

Det är du som anklagar mig för att dravla - upp till bevis. Du påstår att Rowaphos inte läcker tillbaka fosfor - hur vet du det?

MVH Lasse

Postat
Vilket dravel Lasse...... Jag tycker inte dina Nanokunskaper med en eller 2 fiskar som knappt matas + lite mjukkoraller och skivanemoner är tillräckligt för att gå ut och ge nybörjare falska förhoppningar.

Jag menar inget illa nu Dismember och detta är inte riktat mot dig. Det är så trist att vi så ofta just hamnar här. Säg inget som inte är längst huvudvägen för då kan någon stackars nybörjare ta det för sanning och därför får det inte sägas.

Jag tycker det så otroligt synd, för om SG inte också är till för att ifrågasätta sanningar och lära oss något nytt så förloras mycket. Diskussionerna av den typen som Lasse startar ovan flyttar över till PM-delen eller mail med några få medlemmar. Synd för alla som inte får ta del av den.

Underskatta inte nybörjarna, se detta som ett forum för alla och jag uppmanar återigen moderatorerna att ta frågan på allvar.

Ber om ursäkt från att jag avvek från ämnet, åter till tråden.

Om det är OK att ta vid där Lasse skriver; Det fanns ett antal tester som gjorts (angående läckage) och som publicerats av Rowa i USA. Nu när jag skulle ge länken dit så har de stängt hemsidan. Jag har materialet någonstans men kan inte hitta det nu. Jag har skickat länkarna tidigare, någon som har laddat hem dem. Det var ett universitet som testat ett antal fosfatremovers och undersökt återläckage bl.a.

Guest Dismember
Postat

Lasse tycker att fosfatremovrar är som att kasta pärlor till svin ungefär men mina egna erfarenheter efter långa förhållanden med olika removers visar ju att de fungerar mycket tillfredställande och man byter ju ut mediat mot nytt med jämna mellanrum som jag har skrivit hela tiden. Jag förstår nu att Lasse är en kemigud här på forumet och då kan man inte komma och vifta framför näsan på han som jag gjorde men vad vet ni om mina kunskaper? Jag bryr mig egentligen inte hur/vad ni gör med era akvarium. Jag kör på mitt sätt och jag matar på ordentligt, byter vatten och removers regelbundet. använder mig av aktivt kol och håller näringsnivåer på omätbart och så har det vart i några år nu och korallerna växer och färgar jättebra. jag har också förstått att detta forum domineras av nybörjare och mindre erfarna akvarister i trådarna medans de lite mer erfarna inte syns så ofta. Börjar förstå varför. Inget negativt om nybörjare från min sida jag har själv varit det och jag menar inget illa, det är svårt att utrycka sig på rätt sätt i skrift och missförstånd lätt uppstår.

Postat
Vilket dravel Lasse. Rowaphos t.ex läcker inte tillbaka fosfat. Mitt råd är removers så fort som möjligt och använd de sen hela livet ut så får man minst problem. I början (uppstart) så går det åt större mängder och sedan kan man använda mindre och byta ut det i gång i månaden. Jag tycker inte dina Nanokunskaper med en eller 2 fiskar som knappt matas + lite mjukkoraller och skivanemoner är tillräckligt för att gå ut och ge nybörjare falska förhoppningar. Vi har ju tekniken att få ur fosfater t.ex och då tycker jag att vi ska utnyttja det och ge fiskarna lite mer mat istället för att svälta dem. Det finns däremot inga bra genvägar för att slippa göra vattenbyten så med removers och vattenbyten kommer man långt.

Jag skulle också vilja se något bevis på det du säger. Att det finns en jämvikt mellan fosfaten i karet och den i "removern", som Lasse talar om, ser jag inte som något kontroversiellt. Det låter mer som ett faktum enligt grundläggande fysik.

Postat

Är ju en av nybörjarna här på guiden och har lite funderingar kring det här med Rowaphos...

Har själv kört med Aquaphos sedan starten av mitt kar för 3 månader sedan och inte bytt en enda gång... Hade lite fosfat i början men sedan några månader har det varit omätbart.

Om det nu är så att det handlar om en jämnvikts ekvation så borde ju mina fosfatvärden sakta men säkert stiga med tanke på att jag verkar ha haft i det gott och väl för länge (någon nämnde att byte var lämpligt efter en månad). Sedan kan jag köpa att Aquaphosen bli mättad så småningom och då inte tar upp mer....men visst skulle så ske och fosfathalten i karet åter sjunker så kan man ju tänka sig ett läckage som i så fall fördröjer sänkningen...

Om så är fallet skulle ju snarare den "mättade" Aquaphosen/Rowaphosen fungera som en svängningsdämpare. Detta skulle knappast innebära någon större risk för akvariet utan snarare även då vara en tillgång då en stabil akvariemiljö tillhandahålls...

Är jag helt ute och cyklar?

/Carl S.

Postat

Det har blitt lite konstigt det här:ler: (på flera sätt)

Men din huvudfråga var om det spelade någon roll om det var jämnvikt. Det gör det om det finns något annat som också konsumerar fosfor. Säg att du har 10 mg fosfor bundet och jämnvikten säger att då har du 0,1 mg i vattnet (obs helt påhittade siffror för att förklara). Du har alger eller koraller som förbrukar denna fosfor - då säger jämnviktslagarna att det blir en ny jämnvikt - säg 9,81 till 0,09 fosfor - alltså ny fosfor ut att förbrukas av alger och koraller. Rowan funkar som ett förråd som sagta pyttsar ut fosfor till vattnet. om du nu har ett kar i balans - alltså mycket koraller som efterfrågar fosfor så är det bra och rowan kan fungera som en balanserare. Har du dock en galloperande algtillväxt då har du problem eftersom rowan hela tiden pytsar ut ny fosfor oavsett om du matar eller inte. I de lägena gäller bort med removern eller splitt ny som inte kan fungera som reserv. Det var detta jag ville skulle komma fram - inget annat.

MVH Lasse

Postat

Ok...ja det var så jag menade med... i ett stabilt kar kan det med andra ord vara ett tillskott med "mättad" rowaphos om man har en förbrukning i karet. Det var det jag ville komma fram till även om jag inte var så tydlig heller.... :-)

Hade skrivit fel i sista stycket på min fråga....skulle vara rowaphos i stället för fosfat... :-)

Carl S.

Postat

Den behöver inte vara mättad - det räcker med att fosfornivån är så låg i karet så att den är under den då gällande jämnviktspunkten.

MVH Lasse

Postat

Ok...fel ordval av mig..."mättad" utifrån karets momentana fosfathalt då så att säga... :-)

I vilket fall som helst....min slutsats är att i ett väl inkört kar med låga halter av fosfat så kan man med fördel ha i Rowaphos/Aquaphos i länge utan att byta då det om jämnviktsförhållandet är styrande balanserar upp fosfatnivån så att det ligger stabilt. Detta bör vara possitivt.... Givetvis skall det då bytas om fosfatnivån långsiktigt går uppåt då detta indikerar att karet produserar mer fosfat än det förbrukar.

Hade varit intressant att läsa den där rapporten på en Amerikansk studie som omnämndes tidigare.... Någon som har kvar länken????

/Carl S.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...