Gå till innehåll

Doserpumpar från grotech TEC III NG


wrang

Rekommenderade inlägg

jag är nöjd, är lätt att programmera, det enda negativa är att starttiden på pumparna är fasta med 5 min intervall, alltså om du väljer att den första ska gå igång kl 14.00 så kan du inte sätta pump 2 till 14.20, utan den är fast till **.05 och pump tre till **.10men man kan ändra timme. Iallafall klarar jag inte av det, det är möjligt det finns någon väg runt det, jag har inte provat. Vet inte om det blev förståeligt förklarat.....

Fråga om det är något mer specifikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mattias. Nja det var väll lite så jag fattat enligt den manual jag bifogade. att de är fasta tider på det hela så kör man med alla 7 kanalerna så blir det lite att bita i om man nu skall köra allt varjedag. Borde räcka med några gånger varje vecka som den pumpar in en skvätt.

Hur kör du och vad tillsätter du med slangpumpen. Vilken modell kör du med enbart 3:an eller en extra enhet?

Gott Peter. Skall du köra det hela fullt ut med deras 3+4 enhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör balling, har fem kanaler så jag kör 1-3-5 till balling vätskorna så får jag tio minuters mellanrum, har för mig jag har satt den på att dela upp mängden på tre gånger per dygn. Har precis (igår) börjat att blanda kemikalierna själv, använde Tropic Marines färdiga bio-calcium som bara blandades i dunkar tidigare.

Sen kör jag Grotech Nutrimarine i en kanal och en använder jag inte i dagsläget. Kan inte riktigt bestämma vad jag ska använda de extra två kanalerna till. Spårämne blandar jag i balling dunkarna (Fauna Marine har spårämne avsedda för balling)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott Peter. Skall du köra det hela fullt ut med deras 3+4 enhet

Nej jag tror 3 räcker ett tag. Jag kör kalkwasser från vattenpåfyllet och tänker justera Ca,Mg och Kh via de tre kanalerna. Eventuellt prövar jag att dosera phytoplankton i den ena istället för Mg eftersom detta inte behöver doseras så ofta. Men sen vill man säkert fylla på zooplankton också... Fan Wrang nu måste jag snart köpa tillsatsen också, tack för det ;) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag överväger mer å mer att byta till detta. Trotts att kalkreaktorn går där å puttrar så vill jag testa nu balling system. Tycker det känns enkelt detta med den tuffar å går.

Lutar åt stora kittet med 7st pumpar

(Grotech TEC 3 NG 3-Kanal Dosieranlage Basisgerät +

Grotech EP4 4-Kanal Erweiterungsmodul +

Grotech Depotständer +

Grotech Spurenelemente Corall A, B, C +

Grotech VitAmino M jeweils 500ml +

Grotech kh+Ca 1,2,3 jeweils 1000ml)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men då behövs det väll 4 kanaler

BALLING SALTS

Purest salts for the supplementation of calcium and magnesium in reef tanks as a practical alternative or in assistance to the Calcium reactor.

1. Calciumchloride-dihydrate

2. Magnesiumchloride-hexahydrate

3. Magnesiumsulfate-heptahydrate

4. Sodiumbicarbonate

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

magnesiumen ska gå att blanda i någon av de "vanliga" vätskorna, antingen första eller tredje, kommer inte riktigt ihåg men det behövs inte extra kanaler till mg har jag för mig. Jag hade dock inte tid med mg när jag blandade igår så jag är dock itne helt säker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder också en 3-kanalare för balling (Fauna-Marin), jag blev faktiskt förvånad över att den är så pass exakt! Allra bäst är att det är tyst och skönt nu när man slipper reaktorn!

Hur tycker du attd et funkar nu Niclas. Går det åt mycket eller håller det sig stabilt på samma mängd?

Fauna-Marin´s höjer det salthalten i karet oxså så man får hålla mer koll på detta med.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då återstår bara en fråga....

Hur många kanaler bör man ha och vilka ämnen ska man använda vilka märken går det att kombinera dom olika...

mata kalkmixer med den eller köra påfyllningen enbart som matning av kalkmixer men dock blir det bara kalkvatten som fylls på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört med min TEC III i en dryg vecka och den verkar mycket precis och gör livet betydligt lättare. Mycket glad att jag skaffade en eftersom jag, och säkert många andra, inte orkar/kommer ihåg/inte kan dosera flera gånger om dagen. Jag kör nu vätskor som räcker 2 veckor och som doseras 12ggr/dygn men senare kommer jag ev öka doseringslängden till 4 veckor.

Nu kommer en mycket dum fråga; är det möjligt att blanda två av vätskorna med varandra (kh, mg, och ca)? Är nästan helt säker på att detta inte går men vill bara dubbelkolla med er andra om detta (blev lite konfunderad av Mattias kommentar på första sidan).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör efter balling med natriumfritt salt i vätska tre så kan du blanda i Magnesiumchlorid-hexahydrat och Magnesiumsulfat-heptahydrat där. Jag har också för mig att jag sett någon som blandade i mg i den första vätskan (alltså i ca), men detta är jag inte helt säker på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...